Záleží na barvě utrženého sluchátka?

telefony

Pokud mají T-Mobile s Telefónikou po pěti milionech klientů a Vodafone jen polovičku, mělo by se o nich psát a mluvit dvakrát častěji. Jak ukázala analýza NEWTON Media, v prvních deseti měsících letošního roku se však Vodafone v médiích objevoval skoro stejně často jako dvakrát tak velký T-Mobile.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Znamená to, že o Vodafone se v médiích mluví nečekaně často, nebo má naopak T-Mobile nepřiměřeně malou medializaci? Pro potřeby naší analýzy jsme využili pouze data z vybraných titulů. I kdybychom však porovnali výstupy z kompletní databáze Newton Media, měla by Telefónica proti Vodafone dvojnásobnou medializaci – přesně jak by odpovídalo jejich tržním podílům. Vedle toho také vyšlo najevo, že T-Mobile měl skutečně jen mírně vyšší medializaci než Vodafone.

Vzhledem k nepříliš vstřícnému vztahu české veřejnosti k mobilním operátorům nemusí být nižší výskyt v médiích na škodu. Společnosti T-Mobile to například přineslo nejmenší objem kritických reflexí ze všech tří operátorů a současně solidní počet pozitivních hodnocení. Možná i v telekomunikační branži platí rčení žádná zpráva – dobrá zpráva.

Co si sám nenapíšu, to nemám

V dalším kroku jsme se zaměřili na obsah příspěvků o jednotlivých operátorech, konkrétně na vliv tiskových zpráv. Stopy naznačující, že autor při psaní pracoval s obsahem některé tiskové zprávy, jsme našli u zhruba čtvrtiny příspěvků T-Mobile a Vodafone, ale u skoro čtyř desetin příspěvků o Telefónice. Nabízí se tu interpretace, že míra medializace jednotlivých operátorů nemusí korelovat pouze s jejich tržní silou, ale je také určována aktivitou tiskového oddělení a úspěšností, s jakou šéfové firemní komunikace dokáží své tiskové zprávy protlačit na redakční stoly. Modří se v tomto ohledu jeví jako nejaktivnější.

Nejaktivnější, nebo nejúspěšnější? Podíl příspěvků, v nichž explicitně figuroval někdo z hlavních tiskových mluvčích, se u jednotlivých operátorů výrazněji nelišil a pohyboval se od sedmi do devíti procent. To svědčí spíše pro druhou alternativu, tedy, že červený a růžový tým není o nic méně pilný, ale modrým se z nějakého důvodu daří intenzivněji přes média komunikovat s veřejností.

Jak se pozná mediální lídr trhu?

Než společnosti Telefónica předáme pomyslný diplom s tímto titulem, podívejme se ještě na jeden parametr: o kom média nejčastěji referovala exkluzivně. Kdo z operátorů se v médiích objevoval nejčastěji sólo, bez jediné zmínky o některém z konkurentů?  Byla to opravdu Telefónica. Zatímco společnosti T-Mobile i Vodafone vykázaly zhruba třetinu exkluzivních příspěvků, u Telefóniky to byla bezmála polovina. Každý druhý příspěvek o Telefónice byl tedy pouze o ní, zatímco v případě T-Mobile a Vodafone to byl jen každý třetí. Pokud bychom vzali v úvahu všechny příspěvky z databáze Newton Media, vyšplhal by se podíl exkluzivní publicity Telefóniky výrazně nad polovinu.

Zdroje použité pro grafy: E15, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo, Aktuálně.cz, ct24.cz, denik.cz, e15.cz, iDnes.cz, iHNed.cz, lidovky.cz, lupa.cz, mobil.cz, mobilenet.cz, mobilmania.cz, mobinfo.cz, novinky.cz, smartmania.cz, Chip, Computer, Computerworld, Ekonom, Euro, Marketing&Media, Reflex, Respekt, Týden, ČRo 1, ČT 1, ČT 24, Frekvence 1, Impuls, Prima Family, TV Barrandov, TV Nova.

Metodická poznámka: Do zdrojových dat analýzy byly zahrnuty veškeré, byť jen okrajové zmínky o operátorech, neboť i tyto příspěvky ovlivňují jejich mediální obraz. Pouze u společnosti Telefónica byly vyřazeny příspěvky zmiňující výhradně O2 Arénu či burzovní zpravodajství. 

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!