Vývoj medializace Evropské unie v českých denících

7 1

Jak se v uplynulých 10 letech psalo o Evropské unii na stránkách největších českých deníků? Jaký postoj k této instituci převažoval, jak se vyvíjela míra její medializace v čase, jaká témata byla v souvislosti s Unií nejčastěji diskutována? Odpovědi na tyto otázky přináší studie založená na analýze titulků novinových článků.

7.png
Foto: ilustrační. Zdroj: freeimages.com

Před deseti lety vstoupila Česká republika do EU. Během té doby se ve slovníku médií uhnízdila slova jako eurozóna, europoslanci, euroústava, ale také eurohujeři či euroúředníci. Média kreativně vytvářejí nová a nová spojení začínající na euro: eurovajíčka, europuding, eurosaša (A. Vondra). Nutno dodat, že tato spojení se objevují zejména tehdy, chce-li novinář upozornit na nějaký nešvar nebo problém: europrůšvih, europaradox, europanika, euroteror, europropaganda, eurocenzura, eurožvásty…

Všechny uvedené termíny se objevily v titulcích článků celostátních deníků od roku 2004 a měly vliv na to, jaký obraz je o EU v českých médiích vytvářen. Analýza společnosti NEWTON Media si položila jednoduchou otázku: Byly titulky článků spíše eurooptimistické, nebo euroskeptické?

8.png

Při hodnocení EU převažuje neutrální tón

Podíváme-li se na vyznění samotných titulků, lze konstatovat, že jasně převažoval neutrální charakter. Mezi titulky, které nesly nějaké hodnotové zabarvení, bylo nejvíce těch ambivalentních. Jejich „náskok“ před negativními byl jen nepatrný. Šlo o titulky s nejednoznačným vyzněním vůči EU (např. O nudné EU a nesmělých Češích. Evropská unie? Ano i ne.), nebo o titulky, které byly napsány formou otázky (Ohrožuje Evropská unie vinaře?). Negativně laděných titulků bylo více než těch pozitivních. Do jisté míry to lze vysvětlit tím, že negativní informace v titulku upoutá více pozornosti než pozitivní, a proto jsou v médiích obecně častější.

Pozitivní titulky nejčastěji vyzdvihly přínos evropských dotací, růst investic, ochranu práv spotřebitelů a možnost volného pohybu zboží i osob. Negativní titulky se nejčastěji strefovaly do údajně nesmyslných byrokratických regulací, do ekonomických problémů eurozóny a také upozorňovaly na obavy ze ztráty suverenity a národních produktů. Výraznou měrou přispěl k negativitě titulků bývalý prezident Václav Klaus, jehož vyjádření na adresu Evropské unie novináři s oblibou citovali (např. Klaus: Z EU prospěch nemáme. Klaus: Integrace EU jde špatným směrem).

Trvalý pokles zájmu o téma Evropské unie

Z vývoje počtu článků jasně vyplývá, že novináři umísťují klíčová slova odkazující na EU do názvů článků stále méně často. Znamená to, že se novináři o EU přestávají zajímat? O jisté ztrátě zájmu vypovídá fakt, že zatímco v roce našeho vstupu do EU vyšlo v celostátních denících o Unii něco přes 27 tisíc článků, o devět let později v roce 2013 to bylo již jen necelých 13 tisíc článků. V roce 2009, v době našeho předsednictví, celostátní deníky vyprodukovaly necelých 21 tisíc příspěvků na téma EU. Lze nějak vysvětlit úbytek počtu článků o EU a pokles výskytu titulků s klíčovými unijními slovy?

Nabízí se jedna, v zásadě eurooptimistická hypotéza, že deset let po vstupu do EU přestalo samotné členství v Unii být důležitým mediálním tématem. Otázka, zda být či nebýt v EU, již není ohniskem svárů, obav či naděje. Členství v EU je bráno jako samozřejmá každodenní realita. Média se již nezaměřují na smysl členství jako takového, protože se více věnují konkrétním agendám a událostem souvisejících s EU; v titulcích již novináři tolik neupozorňují na to, že se jedná o „eurotéma“, protože obecná znalost o EU je vyšší než před 10 lety.

Zajímají Vás podrobnější výsledky analýzy? Chcete vědět o mediálním obraze EU více? Kontaktujte: analyzy@newtonmedia.cz.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!