Velký návrat Newsweeku

USA deníky

Na konci roku 2012 ohlásil americký časopis Newsweek, že zcela upouští od tištěné verze a bude nadále vycházet pouze elektronicky. Neuplynul ovšem ani rok a týdeník se do tisku vrací. Jaké svědectví podává časopis o stavu vydavatelského průmyslu?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Úspěšný americký zpravodajský magazín Newsweek se na mediálním trhu objevil v roce 1933. V dobách své největší slávy, tedy okolo devadesátých let, jej četly více než 3 miliony čtenářů. Coby druhý největší týdeník ve Spojených Státech vycházel Newsweek v celosvětovém nákladu i přes 4 miliony výtisků.

Začátkem nového milénia se ale karta obrátila a zisky Newsweeku začaly klesat. Jen v letech 2007 – 2009 se příjmy magazínu propadly o celých 38 procent. Postupnému úpadku nezabránil ani fakt, že byl Newsweek v roce 2010 prodán za symbolickou cenu jednoho dolaru miliardáři Sidneymu Harmanovi, jenž titul záhy propojil se zpravodajským webem The Daily Beast. Poté, co se ztráty magazínu vyšplhaly až na 20 milionů dolarů ročně, ohlásila jeho šéfredaktorka Tina Brownová konec papírového vydání. Poslední tištěné číslo časopisu, které vyšlo 31. prosince 2012, tak mělo na své obálce symbolický hashtag znějící #Lastprintissue (poslední tištěné vydání).

Realita, nebo mýtus?

Odchod Newsweeku z tisku a přechod k placené online verzi vyvolal širokou diskuzi o budoucnosti tištěných periodik obecně. Pouhý jeden den předtím, než Newsweek oznámil svůj návrat do tisku, prohlásil týdeník New York Magazine, že přechází na režim čtrnáctideníku. Úmysly opustit svou tiskovou verzi měl údajně svého času také britský list The Guardian, ačkoliv se tak nakonec nestalo. Tyto a další podobné skutečnosti přispěly ke všeobecnému předpovídání úsvitu tištěných periodik. Výkonný ředitel společnosti Guardian Media Group Andrew Miller se například nechal slyšet, že je pouze otázkou času, kdy všechny noviny nakonec s tiskem skončí.

Vedle hlasů, které předpovídaly tištěným médiím konec, se ovšem objevily i takové, podle nichž jsou zvěsti o jejich zániku pouhým mýtem. List The Times of Northwest Indiana například na svém webu uveřejnil článek profesora žurnalistiky z Ball State University Davida Sumnera, podle něhož úpadek Newsweeku nemá nic společného se soumrakem tisku, nýbrž je výsledkem špatného managementu a chybějící identity časopisu. Sumner také cituje svého kolegu Samira Husniho z University of Mississippi, jenž tvrdí, že tisk není mrtev a že Newsweek pouze "ztratil svou DNA" a přestal své čtenáře intelektuálně stimulovat.

Zpátky na papír

Společnost IBT Media, která Newsweek v srpnu 2013 odkoupila, nedávno oznámila, že plánuje Newsweek znovu uvést do tisku. Přechod by měl nastat co nejdříve, údajně nejlépe hned v lednu či únoru tohoto roku. Společnost nově plánuje čerpat především z předplatného, nikoliv z placené reklamy.    

Deník The China Post cituje marketingovou analytičku Rebeccu Lieb ze společnosti Altimeter Group, která varuje, že Newsweek prošel mnoha změnami, drasticky snížil počet zaměstnanců a zúžil své zaměření, kvůli čemuž bude jen těžko moci soutěžit se svými konkurenty jako je například The Economist. Reportér z The Wall Street Journal William Launder na svém blogu zase vyslovuje otázku, proč se Newsweek snaží oživit skomírající tištěný obchodní model namísto toho, aby vložil více snahy do vylepšení a rozšíření své digitální podoby.

Existuje ale také řada expertů, mezi nimi například bývalý šéfredaktor deníku USA Today a univerzitní profesor Ken Paulson, kteří tištěnému Newsweeku předpovídají veselejší budoucnost právě díky jeho prestižnímu a mnohaletému renomé.  

Na čem se většina odborníků shodne, je fakt, že to Newsweek nebude mít v nových začátcích snadné. Portál U.S. News například cituje ředitele projektu The Project for Excellence in Journalism Marka Jurkowitze z organizace Pew Research Centre, podle něhož bude úspěch Newsweeku záležet především na jeho redakční strategii. Abyste mohli požadovat vysokou cenu za mediální obsah, musíte čtenářům nabídnout něco opravdu kreativního a nepostradatelného, vysvětluje Jurkowitz. Zdá se ale, že snaha Newsweeku povstat z popela a vrátit se na papír má jistou naději. Jak totiž dodává Samir Husni, média, která vycházejí pouze digitálně, mají oproti těm tištěným kromě horších ekonomických výsledků ještě jednu jasnou nevýhodu: co sejde z očí, sejde rychle z mysli.    

Tereza Šimková
autorka je publicistka

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít