Stánkaři, nepřizpůsobiví a další mediální stereotypy

vietnamska svatba

Společnost potřebuje stereotypy k usnadnění chápání světa kolem sebe. Ve chvíli, kdy si člověk může určité jevy i osoby roztřídit do zásuvek, snáze pak přijímá nové informace a je schopný jich i více pojmout. Jiným případem jsou ovšem negativní stereotypy, či dokonce předsudky, které rovněž umožňují lidem lepší vstřebávaní informací – ovšem za cenu toho, že někteří se dostanou do škatulky, z níž není cesty ven. Přitom média sama občas předsudky vytváří, nebo je alespoň potvrzují.

Foto: Vietnamská svatba v Mariánských lázních. Zdroj: Profimedia.cz

Každé médium vytváří a udržuje mediální obraz menšin. Asiati jsou v Česku často spojováni s pracovitostí, případně jsou známí jako majitelé večerek a občerstvení s nekonečnou otevírací dobou. Když server Novinky.cz napsal titulek: „Už nejsme jen stánkaři, říká první vietnamský politik v Česku“, vlastně tím redakce zpravodajství potvrdila, že pro většinu lidí jsou Vietnamci stále stánkaři.  Reportáž o kandidátu ODS, který získal pouze 700 hlasů, vznikla na základě jeho původu. Je v ní popsáno, jak se muž vietnamského původu dostal do politiky, a zároveň je v ní uvedeno, že poslední generace Vietnamců v Česku už nejsou stánkaři, a dokonce jsou tito jedinci často stejně úspěšní jako Češi.

Pokročíme dále. O něco horší mediální obraz mají v českých médiích Romové. Očitý svědek z Českých Budějovic mi vyprávěl, že během loňské demonstrace proti Romům na tamějším sídlišti Máj vykřikovali bílí obyvatelé protiromská hesla obsahující výhružky smrtí. Paradoxně ovšem místní redaktoři z tzv. seriózních deníků přinesli informace pouze o reakci Romů. Jak se bouřili a jak nadávali demonstrujícím. Média tedy pouze potvrdila mediální obraz Romů: jsou nepřizpůsobiví, jsou sprostí a vyvolávají spory, ačkoli to bylo v tomhle případě přesně naopak.

Podobný případ nastal v květnu roku 2013. Server jedné nejmenované komerční televize informoval o Romovi, kterého stánkař ubodal, protože mu ukradl klobásu. Diskutující hned přicházeli s návrhy nominace na Darwinovu cenu, případně přidávali nevhodné komentáře: „Konečně o jednoho míň.“ Druhou verzi přinesl server Romea.cz, podle něhož muž nebyl ubodán kvůli klobáse, ale naopak se mu stalo osudným, že se zastával jiného Roma, na něhož útočil stánkař kvůli jeho původu. Obě verze mají k pravdě asi dost daleko, protože výsledky šetření ukazují, že muž nezemřel na 21 bodných ran, jak tvrdí server Romea, na druhé straně svědci během soudního líčení odmítli, že by zabitý cokoli ukradl.

Je pochopitelné, že pro informovanost veřejnosti je potřeba znát identitu zločince. Když Američan Kevin Dahlgren vyvraždil rodinu svých příbuzných a následně odjel zpátky do své vlasti, lidem se pravděpodobně po zjištění tohoto faktu ulevilo, neboť vraha dělil od České republiky oceán, ale nabízí se otázka, k čemu slouží určení národnosti pachatele u dalších zločinů. Veřejnosti může být přece jedno, zda drogy distribuuje Vietnamec, Mongol, nebo Somálec. Je irelevantní, zda znásilnění spáchal Čech, Moravák nebo muž z Tádžikistánu. Důležité přece je, že viník je potrestán, policie vykonala dobře svoji práci a lidé již nejsou potenciální oběti.

Určitě je pravda, že slovo Rom v titulku zvyšuje čtenost. Pravděpodobně ji i zvyšuje mnohem více než jiná etnika. Na druhé straně ve chvíli, kdy si člověk vytváří ucelený pohled na svět skrze média, je možné uvažovat, zda by nebylo vhodné, třeba i na úkor snížení čtenosti, začít informovat pravdivě a objektivně bez zbytečných detailů. 

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!