Pronikání sociálních sítí do tradičních médií

Přestože se termín nová média začal používat již krátce po nástupu televize, svůj význam získal až zhruba v polovině 90. let s masovým rozvojem a šířením nových technologií. Sociální média jako součást nových médií se objevila po roce 1997, avšak ta nejznámější jako Facebook, Twitter a Instagram známe nejdříve od roku 2004. Původně sociální média pouze sdílela informace z tradičních médií, nyní je novináři často využívají jako samotný zdroj informací. Jak česká média seznamovala veřejnost se sociálními sítěmi a která přitom upřednostňovala? Historickou statistiku exkluzivně pro nedělní Newsroom ČT24 připravili mediální analytici NEWTON Media.

01.pngGraf mapuje počet odkazů na jednotlivá sociální média (Facebook, Twitter, Instagram) v klasických médiích (tisk, televize a rozhlas) od roku 2005 do roku 2016 (14. září 2016). Data: NEWTON Media

Nejčastěji zmiňovanou sociální sítí napříč médii byl Facebook, který dominoval zmínkám v Mladé frontě Dnes. O Facebooku si mohli Češi poprvé přečíst v týdeníku Euro dne 26. září 2005, a to jako o „společenském webu vysokoškoláků“. O tři roky později se o něm zmiňoval český tisk, televize a rozhlas už v necelých šesti stovkách případů. V roce 2015 vzrostl počet zmínek na 11 810, z toho 260krát byl Facebook zmíněn v titulku tištěných médií a 121krát v hlavních televizních zprávách (ČT1, Prima, TV Nova). Síť Marka Zuckerberga je pro české novináře zdrojem výroků, fotek i inspirací pro rozhovory a komplexnější studie.

03.pngGraf seznamuje s 20 klasickými médii, která od roku 2005 do současnosti (14. září 2016) odkazovala na sociální média (Facebook, Twitter, Instagram) nejčastěji. Data: NEWTON Media

Novináři v roce 2007 nahlíželi na Twitter prizmatem toho, co už znali. Psali o něm jako o „mikroblogovací“ síti, na které uživatele bezprostředně sdílí v pouhých 140 znacích své zážitky a myšlenky. Twitter byl v tuzemsku zmíněn poprvé o dva roky později než Facebook v článku „Co je podvádění ve věku Twitteru, společenské sítě, která uživatele udržuje v nepřetržitém vzájemném kontaktu?“ (Euro, 14. 5. 2007). Twitter je z pohledu odkazů v klasických médiích většinou až druhý po Facebooku, v mainstreamových médiích se díky samostatným twitterovým rubrikám více prosazuje jen v Hospodářských novinách a deníku Sport. Kromě těchto deníků zvítězil v počtu zmínek před Facebookem také v titulech Bravo, Stereo&Video nebo Nedělní Sport.

02.pngGraf ukazuje, jak často jednotlivé typy klasických médií odkazovaly v dosavadním průběhu roku 2016 na sociální média (Facebook, Twitter, Instagram). Zmínilo-li příspěvek více sociálních médií, zobrazil se v grafu pouze jednou. Data: NEWTON Media

Instagram se v českých klasických médiích prosazuje méně, jeho role však přesto není zanedbatelná. V historické statistice zaostává také kvůli tomu, že prorazil až v roce 2011. Tehdy si ho poprvé v tuzemsku všimly Hospodářské noviny a časopis Computer. Z médií s ním pracují nejsoustavněji bulvární deníky Aha! a Blesk, které z něho přebírají fotky celebrit, a deník Sport, který z něj čerpá pro rubriku Sport show.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

prymula grafika
Tiskové zprávy

Příběh zvaný Entity

První Prymulův týden na Ministerstvu zdravotnictví„Dej mi dohromady všechno důležité, co Prymula udělal za první týden po jmenování. Potřebuju taky vědět, kde dělal před tím, komu

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít