Ostrá kritika ministrů zdravotnictví. Nejhůře hodnotili uživatelé sociálních médií Petra Arenbergera, nejlépe dopadl Adam Vojtěch.

ministri

Od března 2020, kdy se v České republice objevili první nakažení Covidem-19, se na postu šéfa resortu zdravotnictví vystřídali čtyři různí ministři. Největšímu zájmu médií se těšil Roman Prymula, ačkoliv vydržel na postu ministra nejkratší dobu. Adama Vojtěcha zase uživatelé sociálních médií hodnotili nejlépe, a to pro jeho pracovitost a komunikaci směrem k veřejnosti. Nejvíce kritiky naopak schytal Petr Arenberger, kterému lidé vyčítali údajné podvody s majetkem a ministrův vstřícný přístup k vakcíně Sputnik V. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media, která sledovala mediální publicitu jednotlivých ministrů a názory uživatelů sociálních médií.

Česko se už více než rok potýká s nákazou koronavirem. Velká pozornost byla po celou dobu zaměřena na oblast zdravotnictví, kterou zasáhla epidemie nemoci Covid-19 ze všech odvětví nejvíce a na šéfy resortu. Výměny ministrů a s nimi spojené kontroverze vyvolávaly zájem médií i uživatelů diskutujících v prostředí sociálních sítí. Největší celkovou publicitu měl ve sledovaném období od 1. února 2020 do 31. května 2021v tradičních i sociálních médiích Roman Prymula (1 402 303 zmínek), následně (1 022 792) a Adam Vojtěch (993 013). Nejmenší publicitu měl Petr Arenberger (292 601).

přehled ministrů zdravotnictví, analýza médií od Newton Media, komunikace, sociální média, tradiční média

Každý z ministrů vydržel v čele resortu zdravotnictví různou dobu. Nejkratší období má za sebou Roman Prymula, který rezignoval na post ministra zdravotnictví po pouhých 38 dnech. Naopak nejdéle se v čele resortu udržel Adam Vojtěch, který se do čela ministerstva zdravotnictví vrátil znovu 26. května 2021.

Nejasná komunikace, odlišné postoje, restrikce i majetkové nesrovnalosti

Všechny čtyři ministry hodnotili diskutující velmi negativně. Největší počet negativních komentářů padlo ve sledovaném období o Petru Arenbergerovi. Uživatelům sociálních médií se nelíbily Arenbergerovy údajné podvody s majetkem, na základě kterých Arenberger z funkce ministra zdravotnictví odstoupil. Uživatelé také kritizovali ministrův přístup k vakcíně Sputnik V. V tomto ohledu naopak hodnotili pozitivně exministra Jana Blatného, který odmítal očkovat neprověřenými vakcínami. U Jana Blatného uživatelé také zmiňovali, že měl nejtěžší pozici ze všech čtyř ministrů zdravotnictví. V době, kdy byl Blatný v čele tohoto resortu, se totiž Česká republika nacházela v nejzávažnější části boje s epidemií koronaviru.

hodnocení ministrů zdravotnictví uživateli sociálních médií, analýza médií od Newton Media, komunikace, sociální média, tradiční média

Adam Vojtěch schytal kritiky nejméně

„Nejlépe hodnotili uživatelé sociálních médií Adama Vojtěcha, a to i přesto, že jsme ve spojitosti s jeho jménem zaznamenali 78 % negativních zmínek. Diskutující kritizovali Vojtěcha za jeho neschopnost vypořádat se s epidemií koronaviru a dávali mu za vinu vzrůstající počty nakažených po březnu 2020,“ uvádí analytička Newton Media Nikola Kopáčová. Dobře nebyly přijímány ani ceny testů a neschopnost ministra zajistit dostatek roušek. Navíc byla jeho rozhodnutí považována často za zmatečná. Za většího odborníka považovali diskutující tehdejšího náměstka ministra zdravotnictví a epidemiologa Romana Prymulu. Mnoho uživatelů však ocenilo Vojtěcha za jeho pracovitost a dobrou komunikaci směrem k veřejnosti. Jiným se také nelíbilo chování premiéra Andreje Babiše vůči ministru Vojtěchovi. Zaznívaly názory, že se ho snažil až příliš kontrolovat a ovlivňovat. Objevily se také zmínky o tom, že byl Vojtěch slušným ministrem a kvůli tomu je podle některých těžké v politickém prostředí delší dobu setrvat.

Po pár týdnech, kdy byl ve funkci ministra zdravotnictví Vojtěchův nástupce Roman Prymula, volali mnozí po tom, aby se Vojtěch vrátil zpět. Komentujícím se nelíbila striktní opatření, která za dobu jeho působení na ministerstvu začala platit. Podle mnohých byl Prymula nedůvěryhodným ministrem. Jejich názor pak potvrdila jeho návštěva restaurace na pražském Vyšehradě, během které navíc nepoužíval roušku, čímž porušil vládní nařízení. Podle uživatelů by si takový přešlap ministr zdravotnictví neměl dovolit,“ říká Kopáčová. V tomto názoru je pak utvrdila Prymulova přítomnost na zápase Slávie a Leicester City v pražském Edenu v únoru letošního roku. Podle diskutujících by na takové akce neměl chodit, když v Česku sám navrhoval zavést kvůli epidemii koronaviru tvrdý lockdown a omezit lidem možnost pohybu a kontaktů.

Za uplynulý rok vzniklo na téma ministrů zdravotnictví také mnoho memů, které nejčastěji narážely na časté střídání šéfů resortu zdravotnictví či na účast Adama Vojtěcha v pěvecké soutěži Superstar.

ministr zdravotnictví, analýza médií od Newton Media, komunikace, sociální média, tradiční média

„Není překvapením, že neustálá změna ministrů, jejich nejasná komunikace směrem k veřejnosti a rychle měnící se proti-epidemiologická opatření vyvolaly negativní reakce veřejnosti. Vysoká koncentrace urážek a vulgarismů v komentářích pouze reflektuje nálady ve společnosti, která je z dlouhotrvající pandemie a neustálého omezování unavená. Vysoce medializované osobnosti a jejich prohlášení se tak stávají terčem negativních reakcí a kritických hodnocení,“ uzavírá analytička Newton Media Martina Maňhalová.


Analýza vychází z dat tradičních a sociálních médií v období 01.02.2020-31.05.2021.Vyhodnocení tonality bylo vytvořeno na základě 5% vzorku z 78 304 příspěvků s jasným hodnotícím charakterem ministrů zdravotnictví. 

Autorky analýzy: Martina Maňhalová a Nikola Kopáčová

Čtěte také

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

Pozvanka webinar korporace 1
Blog

Webinář týkající se e-commerce a elektroniky

Na webináři vám Vašek a Vojta představí konkrétní mediální výstupy třech českých firem. Uvidíte využití nejnovějších funkcionalit aplikace NewtonOne nové generace. Vašek a Vojta se zaměří nejen na obecné novinky a zajímavosti, ale také rozeberou mediální data těchto

telefon kresba

Jdeme na to!