Nejvyšší priorita? Otevřenost a transparentnost!

petr

Sympatické pojetí komunikace zboží ale i konkrétních cen v podání švédského řetězce IKEA, dlouhodobě řadí tuto firmu mezi top komunikující firmy. I pokud jde o kvalitu mediální prezentace a spolupráci s médii, stojí IKEA v žebříčku vnímání lidí z branže velmi vysoko. Do dvou let ale firmu čeká revoluce. „IKEA už nebude potřebovat pozici tiskového mluvčího,“ prozradil v rozhovoru pre Mediainfo.cz PR manažer IKEA pro region CZ/HU/SK Petr Chadraba.

Foto: Petr Chadraba, Zdroj: IKEA

IKEA je určitě pod přísným dohledem médií, ty nic neodpouští a ve vztahu k firemní komunikaci jsou hodně obezřetné – možná až odmítavé. Jak vnímáte svou práci – co a jak komunikovat?

V IKEA jsme si celosvětově zvolili cestu otevřenosti a transparentnosti. Z toho vyplývá, že práce máme skutečně dost, ale čas, který trávíme shromažďováním informací, pomáhá i nám se rozvíjet a učit se o firmě každý den nové věci.

V oboru už se pohybuji docela dlouho a myslím, že základy spolupráce mezi firmami a médii se v podstatě nemění – vždy šlo a půjde o kvalitu poskytovaných informací. Co se mění je tempo práce a počet převážně online médií, to v konečném důsledku přináší změny v kompetencích lidí pracujících v PR a také nové pracovní příležitosti v oboru.

Prozradíte v této souvislosti ten Váš "zaručený" recept jak efektivně a hlavně úspěšně pracovat s médii?

Určitě je dobré, čas od času přijít se zajímavým nápadem – média zaujme a vás práce baví. Nakonec ale novinář vždycky rozhodne, jak je informace zajímavá a jak zapadne do aktuální potřeby. Takže kreativita za každou cenu není nutná – mějte dobré informace, při ruce zajímavého mluvčího a dobrou fotku.

Jak se vlastně pozná skutečný profesionál – komunikátor par excelence, který dokáže zaujmout a přesvědčit média, ale zároveň prosadit ta témata, která jsou pro komunikaci firmu důležitá?

Správný PR člověk je ten, který sdílí firemní hodnoty a navenek je prezentuje. Stále větší důraz u nás klademe na to, aby byl PR spolupracovník, nebo komunikátor, dobrým partnerem ostatním zaměstnancům, dokázal je dobře připravit na styk s médii, pomohl najít zajímavé informace a zprostředkovat kontakt mezi médii a kolegy.

Do dvou let už IKEA nebude potřebovat pozici tiskového mluvčího, budeme pracovat na principu komunikátorů – koučů, specialistů na informace a především dobrých lídrů, kteří vědí, jak rozvíjet své kolegy k sebevědomé prezentaci směrem k médiím.

To zní hodně odvážně a ambiciózně … mimochodem, na co jste v rámci komunikace IKEA skutečně hrdí, co se Vám i Vašim kolegům v předcházejícím období podařilo?

Ve finančním roce 2013 – který skončil na konci srpna – se nám podařilo kompletně osadit tým PR a komunikace a to lidmi, kteří mají tu správnou míru zkušenosti a potenciálu pro rozvoj, takže energie je obrovská.

Jelikož pracujeme v regionální organizaci, sestavit tým ve třech zemích tak, aby zvládal interní komunikaci,  komerční a korporátní PR, komunikaci udržitelnosti a sociální média, zabralo něco kolem dvou let. Nejkrásnější na tom je, že už teď vidíme, že je třeba kompetence a zodpovědnosti posunout dopředu, a tak práce pokračuje.

Kdybych se ale zeptal z opačného konce, co považujete v rámci mediální komunikace za to „nejspornější – nejslabší místo“ resp. kde se mají firmy ještě co učit?

„Právnické subjekty nezřídka využívají pro komunikaci oborově specifické výrazy, anglicismy a manažerskou hantýrku, vytvářejí neskutečně dlouhá souvětí a fakt, že zrovna nedisponují zajímavou informací, skrývají za organizačně náročné eventy a vícestránková tisková prohlášení.“

Přesně způsob vyjadřování výše považuji za nejslabší místo – neschopnost říci jednoduše například „firmy často kvůli faktu, že nemají co říct, zbytečně plýtvají časem novinářů“.

Pevně věřím, že to v IKEA neděláme.

Média u nás zažila v uplynulých měsících hodně zásadní změny, některé tituly končí, jiné naopak vznikají … hodně slibně to vypadá v rámci internetu, ale i v rámci nových televizích … co všechny tyto změny přináší v rámci firemní komunikace? Vnímáte to jako příležitost?

Za několik málo měsíců se na mediálním trhu strhla přímo smršť změn, a dle zpráv z tohoto týdne zdaleka nekončí. I když to pro osobně zúčastněné může v tuto chvíli vypadat beznadějně, myslím, že všechny tyto přesuny znamenají jediné – mediální trh žije a má dost síly na to, aby se přizpůsobil aktuální potřebě.

Nakonec to bude výhra pro všechny – lidé z médií získají nové zkušenosti, mnoho z nich se začne věnovat jinému typu žurnalistiky nebo přímo založí nová média. PRisté nezakrní a naše sdělení se budou dostávat ke konzumentům z mnohem širší palety zdrojů.

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!