Hon na polské potraviny, mistři hornictví a závislý prezident

shopfront polského obchodu s jídlem

Titulek odkazuje na tři nejdůležitější témata, která v souvislosti s naší zemí probírala polská média ve sledovaném období od 17.8. do 23.8.2013. Začněme tím pro Poláky nejbolestivějším, a sice mediálními útoky na kvalitu jejich potravin. Hned několik listů se pozastavilo nad tím, s jakou sveřepostí čeští novináři útočí na jídlo pocházející z Polska.

Ilustrační foto, Zdroj: Profimedia.cz

Například deník Gazeta Polska codziennie (22.8.) zdůraznil, že problémy s kvalitou mají i české potraviny, ale naše média ostřelují pouze polské produkty. Navíc podle měsíčníku Życie Handlowe (21.8.) české mediální ataky často nejsou opřeny o fakta. „Popsané případy ukazují, že v boji s polskými potravinami se naši milovaní jižní sousedé nezastaví před ničím,“ dodává časopis.

Komu hon na polské potraviny prospívá? Odpověď nabízí týdeník Polityka (21.8.), jenž přinesl rozsáhlý portrét Andreje Babiše nazvaný „Nenasytný Babišconi“. Autor článku vyjmenovává četné Babišovy podnikatelské a politické aktivity. Jako přední česko-slovenský podnikatel v zemědělství a potravinářství má eminentní zájem potírat sílící polskou konkurenci, přičemž pro ostré slovo nejde daleko. Srovnání s italským expremiérem Berlusconim, na které naráží název článku, není podle Polityky vůbec od věci. Miliardář Babiš koupil dva vlivné deníky, založil politickou stranu a chce být premiérem. Snad pak před polskými potravinami nezavře hranice, vtipkuje autor. Obměkčit by ho prý mohla polská hvězda Agnieszka Radwańska, která loni hrála za český tenisový klub sponzorovaný právě Babišem.

Pokud předchozí řádky nevzbuzovaly v českém čtenáři hrdost na jeho vlast, snad jej potěší příběh o schopných českých byznysmenech. Jedná se o Energetický a průmyslový holding, který úspěšně těží uhlí v polském Slezsku. Jak upozornily deníky Gazeta WyborczaPolska Dziennik Zachodni (shodně 21.8.), důl Silesia byl před převzetím českou firmou nerentabilní. Nicméně Češi zainvestovali do modernizace těžby a nyní nabírají nové zaměstnance. Na rozdíl od polského těžebního gigantu Kompania Węglowa, od něhož ostatně Češi důl koupili. V době, kdy česká média informují o problémech tuzemské uhelné společnosti OKD, zní následující titulek ze zmíněného regionálního listu Polska Dziennik Zachodni poměrně zvláštně: „Jak zachránit polské hornictví? Českou cestou“.

Abychom nekončili úplně optimisticky, podívejme se polskýma očima na naši politickou scénu. Katolicky orientovaný Tygodnik Powszechny (21.8.) rozebral aktuální situaci s českým historikem Janem Adamcem. Ten zdůraznil, že Češi neradi demonstrují, spíše diskutují a vyčkávají, jak se situace vyvine. Nedávno obnovený deník Trybuna (21.8.) přiblížil pestrost na levé straně českého politického spektra s konstatováním, že takový výběr polský levicový volič nemá. V hledáčku polských médií se ocitli i dva poslední čeští prezidenti. Gazeta Polska codziennie (21.8.) se věnovala možnému návratu Václava Klause do aktivní politiky. Gazeta Wyborcza (17.8.) představila v nepříliš lichotivém světle současného prezidenta Miloše Zemana. Zmínila mimo jiné jeho sklon k alkoholismu, závislost na cigaretách a zálibu v urážení novinářů a politických protivníků. Otázkou zůstává, co by Miloš Zeman řekl na to, že autor kritického článku se jmenuje Michał Kokot…

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

prymula grafika
Blog

Příběh zvaný Entity

První Prymulův týden na Ministerstvu zdravotnictví„Dej mi dohromady všechno důležité, co Prymula udělal za první týden po jmenování. Potřebuju taky vědět, kde dělal před tím, komu

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít