Holubí letka ovládla internet

holubi

Nejen internet, ale i hlavní zpravodajské relace komerčních televizí v posledních dnech přehrávají video se starší paní, která hystericky nadává spolucestujícím v pražském metru.

Foto: ilustrační, Zdroj: ČTK/KEYSTONE/ALESSANDRO DELLA BELLA

Diváci se baví, někteří novináři (včetně štábu TV Nova, který excentrička později také napadla) zase neváhají zjišťovat, kdo se skrývá pod maskou „šílené báby z metra“. Tak dotyčnou nazval deník Blesk a některé weby.

Jak velí česká tradice, povedlo se novinářům díky vydatné pomoci veřejnosti ženu během pár hodin identifikovat. Jedná se o paní Julii, na kterou si po zhlédnutí videa z metra redaktorům postěžovali její sousedé, s tím, že paní Julie má velmi rázné, agresivní chování. Vzápětí se čtenáři dočkali peprnějších odhalení – s paní Julií údajně udržoval důvěrné styky Pavel Landovský nebo Bohumil Hrabal. To už se redaktorům začali ozývat lidé, kteří měli s touto paní také osobní zkušenosti.

Landovského milenka, Hrabal o ní básnil

Pod záštitou manželky Pavla Landovského se měla Julie vnucovat na různé akce a oslavy, toto obvinění podpořila i na webu zveřejněná archivní fotografie, na které jmenovanou vyvádí. Ke vší smůle narazili po smršti internetových drbů na paní Julii redaktoři některých titulů i osobně – objevili ji na ochutnávce řeckých jídel v jednom pražském hotelu. Kolegům z médií předvedla press kartu časopisu Valašsko, podala svoji verzi incidentu z metra a odebrala se zpět na gyros.

Organizátoři podobných akcí nezvané hosty a tzv. holubí letku, do které byla Julie médii obratem zařazena, většinou nevyvádí, s trochou drzosti se na podobné akce dostane každý. Pamatuji si jinou členku holubí letky, která se zákazem vstupu na jeden raut nedala odradit a do pěti minut se vrátila s policejní hlídkou, že jí je upírán vstup. Termín holubí letka jsem od rodičů pochytil už dávno, když mě v zájmu výchovy občas brali s sebou na recepce a jiné merendy.

Mnohem déle mi pak trvalo, než jsem se dozvěděl, že název pro konzumenty chlebíčků není odvozen od náletu holubího hejna na drobky, dokonce ani ze vzájemné podobnosti mezi oním ptákem a osakovaným pupkáčem. Podle Jana Tomandla, autora knihy Jak účinně oslovit média se takzvaná Holubova letka začala formovat v Praze počátkem devadesátých let. Jméno jí dal vysloužilý redaktor časopisu Zemědělec Miroslav Holub, v roce 1999 vyloučený ze Syndikátu novinářů kvůli poškozování prestiže novinářského stavu. Skupině i několika desítek lidí obcházejících akce slibující občerstvení zdarma se tak říká holubí letka, holubáři nebo holubi.

Sociální podpora novinářů v důchodu

Organizátoři podobných akcí se pochopitelně nájezdům holubů brání, PR agentury sdílejí seznamy nejznámějších tváří a snaží se je na akce nepouštět. Nezvaní rádi využívají obskurní nebo zahraniční press karty, někdy ale i ty vydané Syndikátem novinářů. Dokonce jsem někde zaslechl, že když si pořadatel tiskových konferencí a jiných akci stěžoval syndikátu na zneužívání jeho průkazek, byla mu letka prezentována jako potřebná "sociální činnost na podporu novinářů v důchodu".

Na druhou stranu podle mě je lepší, když občerstvení snědí holubi, než aby se vyhodilo. Možná by PR agentury mohly založit společný fond, který by zajistil předání nespotřebovaných potravin potřebným a činnost letky tak legalizovat. Konec konců vynalézavost holubích letců je nezměrná! Zažil jsem situaci, kdy se populární černovlasá holubice dostala na tiskovou konferenci Českého rozhlasu přímo do jeho historické budovy na Vinohradské a vydávala se za jeho redaktorku! Netřeba dodávat, že to nebyla pravda a že než se na to přišlo, tiskovka už skončila.

V souvislosti s holubí letkou se často zmiňuje jejich hrubost a útočnost, což ostatně ilustruje úvodní případ paní Julie. Nepříjemnější bývají menší krádeže, ale zase kdo ví, nakolik souvisí s holubovci. Co se týče vychování členů holubí letky, mohu opět posloužit osobní zkušeností – rozložitý holubář dorazil o půl deváté na tiskovku, která měla začít v jedenáct hodin. Hned z první seřval vrátnou budovy, kde se konference konala, jak je možné, že pro něj nemá připravené kafe.

Historek o holubí letce si na internetu přečtete hodně, proto jsem zmínil pouze ty vlastní. Nelze ale opomenout skutečnost, že holubí letka má i svoje pozitiva! Kdyby nic, tak aspoň opticky zaplní prostor a je pak lehčí přesvědčit vedení té které společnosti, že o jejich úžasná témata mají novináři zájem. Nebo alespoň mají zájem o jejich rauty.

 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!