Eugen Freund: z televize do Bruselu?

eu 6086

Volby do Evropského parlamentu budou v květnu (nejenom) v Rakousku jednou z hlavních politických událostí roku. Lídrem kandidátky tamní sociální demokracie je dlouholetý zaměstnanec veřejnoprávní televize ORF Eugen Freund. Jaké jsou jeho vyhlídky na úspěch?

Foto: Evropský parlament. Zdroj: Profimedia.cz

Na začátku byl Zilk

Přestoupit z oblasti médií do světa politiky? V Rakousku nic neobvyklého. Inspiraci poskytl také v České republice dobře známý Helmut Zilk. Původně pracoval v televizi ORF. Popularitu získal „městskými rozhovory“ vysílanými na tehdejší dobu neobvykle přímým přenosem. V období 1967-1974 zastával v ORF pozici ředitele, aby o pět let později začal pracovat na vídeňské radnici. Ve funkci městského rady pro kulturu poutal větší pozornost médií než většina jiných zákonodárců. Po krátkém angažmá na ministerstvu školství se stal v letech 1984-1994 starostou Vídně.

Pouze atrakce pro voliče?

Pohled do rakouské historie prozrazuje, že kariéra jeho kolegů žurnalistů nebývá zdaleka tak zářná. Spíše naopak. Obvykle vstupují do politiky s velkými ambicemi a nemalými ideály. Jen hrstka z nich si však dokáže zvyknout na zásadní změnu pracovních návyků. Elán a zápal postupně opadává ve stínu každodenní politické rutiny.

U rakouských stran jsou nejžádanější žurnalisté z řad ORF a to především z marketingových důvodů. Veřejně známá osobnost vystupující pravidelně v nejsledovanější televizi má být magnetem pro voliče. Tento efekt nefunguje zpravidla dlouho. Nejpozději po uplynutí jednoho volebního období ji elektorát začne vnímat jako průměrného zákonodárce, a proto politiku opouští zpravidla bez fanfár.   

Nelehký úkol

Sociální demokracie zjevně doufá, že v osobě Eugena Freunda našla alespoň do jisté míry druhého Zilka. Strana po poklesu voličské přízně v minulém roce nechtěla nominovat vysloužilého politika. Upřednostnila člověka s dobrou orientací ve světě médií, kterým připisuje v krátké volební kampani klíčovou roli. Freund bude mít v politickém ringu co dočinění se zdatnými protivníky. Lidovec Othmar Karas a jednička Svobodných Andreas Mölzer nejsou žádní „nazdárci“. Na rozdíl od něho mají za sebou nejednu politickou bitvu. V kombinaci s rostoucím kritickým postojem Rakušanů k současným problémům Evropské unie je lídr socialistů postaven před obtížný úkol; nemá nejlepší karty a může jen příjemně překvapit. V Evropském parlamentě Freund s jistotou usedne, ale po určité době lze počítat spíše s jeho návratem k původní profesi. Mnohé rakouské noviny rády sáhnou po zkušeném žurnalistovi. Několik let strávených v Bruselu přitom nebude rozhodně na obtíž.

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!