Prezidentská kampaň z pohledu médií: dynamika přišla až s Topolánkem

prague 2831690 640

Termín volby nového prezidenta se blíží a kampaně kandidátů jsou v plném proudu. Jejich medializace se může zdát leckomu nepřehledná, a tak jsme se podívali do našeho archivu a přinášíme vám vývoj publicity jednotlivých kandidátů od července do listopadu.

volba-prezidenta-05.pngGraf sleduje vývoj medializace prezidentských kandidátů (kromě Miloše Zemana) od 1. července do 30. listopadu 2017. V mediálním obraze Miloše Zemana kolidují role stávajícího prezidenta a prezidentského kandidáta. Jejich oddělení by si proto vyžádalo hlubší analýzu. Data: mediální archiv NEWTON Media (tisk, online, TV a rozhlas, agenturní zpravodajství). U Deníku byly započteny pouze jeho krajské mutace.

O zdaleka největší mediální událost v rámci dosavadní prezidentské kampaně se v druhé půli roku postaral Mirek Topolánek. Ve druhém listopadovém týdnu, kdy oznámil svůj vstup do volebního klání, o tom informovalo 1 558 příspěvků, 715 tiskových a internetových titulků a 18 titulních stran celostátních novin.

Průběh kampaně do tohoto momentu lze označit za relativně poklidný. Jiří Drahoš si v něm udržoval mírně vyšší medialiazaci oproti Michalu Horáčkovi. Několikrát se hlavní pozornost novinářů od této dvojice odklonila v souvislosti s rozšiřováním seznamu uchazečů o nejvyšší politický úřad: 19. července k Petrovi Hannigovi, 21. srpna k Jiřímu Hynkovi nebo 4. října k Pavlovi Fischerovi.

Větší dynamiku v medializaci přinesl až listopad, kdy byla zveřejněna jména všech kandidátů. Překvapivé bylo oznámení kandidatury Mirka Topolánka těsně před závěrečným termínem, které vzbudilo nejen velký mediální ohlas, ale také nejrůznější reakce ostatních kandidátů. Zatímco Drahoš na Topolánka reagoval příkře („špatný vtip“), Horáček byl zdrženlivější („lecjaké politické zkušenosti“). Vedle toho si média začala více všímat předvolebních průzkumů, ať už z dílny CVVM nebo Medianu.

Největší podíl na publicitě prezidentských kandidátů tvořil internet. U všech uchazečů generoval od 83 % do 86 % všech zpráv. Publicitu každého z nich stimuloval nejvíce web parlamentnilisty.cz v předstihu před skupinou mainstreamových zpravodajských serverů, mezi nimiž nechyběly denik.cz, tyden.cz, iHNed.cz ani blesk.cz. U Michala Horáčka se v žebříčku TOP médií o něco výše umístily novinky.cz, u Mirka Topolánka to byl pro změnu server info.cz, nejednalo se nicméně o zásadní odlišnosti. Kolem 20. místa se u DrahošeTopolánka objevují coby první celostátní deník Lidové noviny, u Topolánka to je na 25. místě Mladá fronta Dnes.

Pokud jde o přítomnost v hlavním televizním zpravodajství, Topolánkovi se podařilo během listopadu na ČT 1 a na Primě předstihnout Horáčka a přiblížit se Drahošovi. Jejich vzájemné skóre na ČT 1 se tak ke konci měsíce ustálilo na těsném poměru 19:17 ve prospěch bývalého šéfa Akademie věd. Na TV Nova byla expremiérova bilance slabší, v hlavní zpravodajské relaci se zde objevil 9krát, zatímco Horáček 19krát a Drahoš 21krát.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky v létě právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!