Bulvár chce zasahovat do rakouské politiky

Nejčtenějšími novinami v zemi pod Alpami jsou dlouhodobě Neue Kronen Zeitung. Silnou pozici na rakouském mediálním trhu s oblibou využívají k ovlivňování domácí politiky.

Foto: Mariahilferstrasse ve Vídni. Zdroj: Profimedia.cz

Recept jak být nejprodávanější

Za úspěchem deníku, známého spíše pod zkratkou Krone, stojí několik let stejná strategie; úvodní stránce dominuje velký titulek s cílem zaujmout. Co na tom, že informace v něm obsažené jsou čas od času spíše polopravdou, než aby odpovídaly skutečnosti. Noviny vycházejí v menším formátu vhodném (takřka) do každé kabelky či tašky. Obsahují spoustu barevných fotografií a rozmanité regionální přílohy. Charakteristické jsou rovněž krátké články, jejichž rozsah zpravidla nepřekračuje 1 600 znaků.

Úspěšné ovlivňování veřejného mínění

Pevné postoje, nadhled a komentáře z pozice nezaujatého pozorovatele nebyly a nejsou pro Krone na pořadu dne. V minulosti například přispěla k popularitě kontroverzního Jörga Haidera, vystupovala proti jaderné elektrárně Temelín nebo horlivě agitovala pro vstup alpského státu do Evropské unie. V roce 2009 dala značný prostor euroskeptikovi Hansu-Peteru Martinovi, jenž také díky pravidelnému sloupku v nejčtenějších rakouských novinách získal bezmála 18 % hlasů ve volbách do Evropského parlamentu.

Případ Mariahilferstrasse

Úspěch Krone je přirozeně pro konkurenci trnem v oku. Hozenou rukavici v mediálním ringu zvedl deník Österreich. Poslední bitva mezi dvěma kohouty se odehrála počátkem března na půdorysu lidového hlasování o podobu proslulého vídeňského bulváru Mariahilferstrasse. Otázka, zda v jedné z nejznámějších rakouských nákupních tříd ponechat automobilovou dopravu, nebo ji přetvořit v pěší a oddechovou zónu rozdělila nejenom místní obyvatele, ale také rakouský bulvární tisk. Krone spustila intenzivní kampaň za zachování statu quo v naději správného odhadu postoje většiny veřejnosti. Argumentovala hospodářskými důvody; nákladná rekonstrukce 1,8 kilometru dlouhé ulice způsobí odliv zákazníků a především menší podniky budou mít existenční problémy. Naopak Österreich otevřeně agitoval pro pěší zónu s tím, že reflektuje přání dynamických a mladých čtenářů.

Kontroverzní téma nakonec posoudili občané v referendu. Těsná majorita obyvatelů dotčených městských částí (53 %: 47 %) rozhodla ve prospěch vybudování pěší zóny. Vyústění lidového hlasování vydával Österreich demagogicky za vlastní mediální úspěch. Nezapomněl přitom jízlivě zdůraznit, kdo zarytě stál na opačné straně břehu. Krone utrpěla nepříjemný úder, a proto jej bude chtít co nejdřív vrátit. Květnové volby do Evropského parlamentu nabízejí příležitost brzké odvety.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít