Zpravodajské weby a Facebook: sňatek z rozumu

Na Facebooku je v současnosti 3,94 milionů českých účtů. Jak si na této sociální síti vedou vybrané zpravodajské deníky a týdeníky?

Ilustrační foto, Zdroj: Profimedia.cz

Publicista Daniel Dočekal, který se této sociální síti dlouhodobě věnuje, a o to více ji nenávidí, trefně říká, že Facebook nelze ignorovat, když je tam zastoupena polovina internetové populace.

Užitečnost Facebooku

Facebook je pro média užitečný kvůli třem věcem. Pomáhá budovat značku, lze díky němu získávat zpětnou vazbu a hlavně může zvyšovat návštěvnost zpravodajských webů. Když už nečtou, tak ať aspoň klikají. Počet reálných uživatelů, kteří se díky Facebooku dostanou na zpravodajské weby, a následně počet zhlédnutých stránek, jsou hlavními kritérii, která stojí za to sledovat.

V tabulce je vidět, kolik hlavní zpravodajské deníky prodají výtisků, jaká je návštěvnost jejich webových stránek a kolik fanoušků mají na Facebooku. Vypovídající je v případě Facebooku také kategorie „mluví o tom“, která naznačuje aktivitu fanoušků. Pokud totiž fanoušci tzv. nelajkují, nesdílí a nekomentují, jsou to tak trochu mrtví fanoušci.

Zdroje: ABC (červenec 2013), Netmonitor (červenec 2013), Facebookové stránky (k 13. září 2013)

Počty fanoušků českých zpravodajských webů nekopírují pořadí v tištěném prodeji. První jsou Novinky, kterým pomáhá spojení se Seznamem, a teprve dlouho za nimi iDNES. Velmi aktivní je s 25 887 fanoušky iHNed, který se také může na svém profilu vykázat největším „šumem“ mezi deníky. Lidovky sice v prodaném nákladu nad Hospodářkami mírně vedou, pokud jde ale o Facebook, je tu výrazný rozdíl. Deník má sice velmi dobrou návštěvnost svého webu, sociálním sítím se ale příliš nevěnuje. V přehledu nelze pominout internetový deník Aktuálně, který počtem fanoušků předčí iDNES.

Příklad Reflex

Živý facebookový profil má týdeník Reflex. V porovnání s Novinkami, které „udělají“ 69 048 fanoušků na téměř 3,5 milionu reálných uživatelů, má Reflex 57 548 fanoušků a aktivitu „mluví o tom“ 4 760 na návštěvnost 215 182 RU měsíčně. Je vidět, že Reflex sociální sítě umí. Časopis využívá viditelná tlačítka pro sdílení článků, a podobně jako web Aktuálně nasadil na svoje stránky diskusní plug-in pro komentáře pod články. To má své výhody i nevýhody. Reakce fanoušků se sdílejí i na jejich soukromých profilech, kde je mohou vidět další lidé (byť uživatel musí zveřejnění odsouhlasit a není jasné, kolik lidí to udělá – viz zkušenosti Aktuálně). Nevýhodou je závislost na cizím uživatelském prostředí, které médium nemůže nijak ovlivnit.

Aktivita na Facebooku těžko zvýší prodej tištěných deníků, názorovým časopisům jako Reflex a Respekt ale pomoci může. Facebook je efektivní nástroj k podpoře jejich značky.   Může být takzvaně „cool“ tyto časopisy číst a hlavně kupovat, k čemuž přispívá i jejich názorová vyhraněnost, dobré obálky a známí novináři, které si s nimi čtenáři dokážou spojit.

Komentátoři na Facebooku

Pro rozšíření článků po Facebooku má velký význam i aktivita samotných autorů, což platí hlavně u komentátorů. Například Jindřich Šídlo, Erik Tabery nebo Miloš Čermák již dosáhli limitu 5000 přátel, který umožňují pravidla Facebooku pro soukromý profil. Další tisíce lidí tzv. sledují veřejný obsah, jejž sdílí. Pro ilustraci, šéfredaktora Respektu Erika Taberyho takto sleduje více jak 14 tisíc lidí. Další komentátoři jako Lukáš Jelínek, Petr Kamberský aj. sice mají „jen“ necelé dva tisíce přátel, ale dále rostou.

Kolem komentátorů se postupně buduje komunita lidí, kteří pod jejich články zuřivě diskutují a také je sdílejí. Je dokonce možné říci, že diskuse není u jejich soukromých profilů takovou žumpou, jako třeba v komentářích pod články na nejčtenějších zpravodajských webech. Do diskusí se velmi aktivně zapojují i samotní autoři, až si někdy člověk klade otázku, kdy vlastně svoje komentáře stihnou napsat.

Facebook nabízí médiím možnosti, které je dobré využít. Ale je to vždy pouze doplněk a nelze od něho čekat zázraky. Zároveň vyžaduje neustálou pozornost. Facebookovému profilu se musí někdo pověřený věnovat, porozumění by mělo mít i okolí. Podobně jako když se před lety začínaly sžívat papírové a webové redakce.

Petr Zenkner
autor je publicista

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít