Zpráva o stavu Twiplomacie 2014 – inspirace i pro ČR?

Sociální síť Twitter se v posledních letech stala pro některé země nepostradatelným nástrojem zahraniční politiky. Čím vším se u nich může v oblasti twiplomacie inspirovat diplomacie česká?

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Podle “Twiplomacy Study 2014” je na Twitteru přítomno 83 % z celkem 193 členských států OSN, přičemž více než dvě třetiny (68 %) všech hlav států a vlád mají na Twitteru osobní účty. Smysl jejich přítomnosti na této populární sociální síti se dá vyjádřit slovem twiplomacie, tj. využití Twitteru pro diplomatické účely. O problematice twiplomacie a e-diplomacie obecně (tj. užívání internetu pro výkon zahraniční politiky) jsem již vícekrát psal. Tentokrát bych se chtěl podívat podrobněji na tweetování českých ambasád a i v souvislosti s výše odkázanou studií se podělit o několik tipů, jak přítomnost ČR na Twitteru zlepšit.

Český twiplomatický ostych

Velvyslanectví by podle mne mělo být v zahraničí tou hlavní převodovou pákou veřejné diplomacie, tedy prezentace našeho státu a společnosti navenek. Je sice pravda, že vedle ambasád tweetují i konzuláty, velvyslanci, kulturní centra a například různé mezinárodní organizace, jichž jsme členem. Faktem však zůstává, že po zevrubném prohledání Twitteru to vypadá, že aktuálně tweetuje jen česká ambasáda v USA. Ambasáda ČR v Polsku po změně velvyslance totiž od 4. listopadu 2013 aktivitu na Twitteru neobnovila. Ve světě je přitom na Twitteru celkem více než 3000 velvyslanců, ambasád a dalších diplomatických zastoupení.

Pravda, ČR není a nebude regionální velmoc, která ovlivňuje globální veřejné mínění. Asi nikdy se na ni nebudou upírat zraky světa ve dnech, kdy se řeší geopolitické krize kalibru Iráku či Ukrajiny. Na druhou stranu svým opomíjením Twitteru dává česká diplomacie a vláda najevo, že nemá zájem či schopnost se aktivně podílet na světovém dění. Takovou vizitkou se ČR dobrovolně a zbytečně odsuzuje k irelevanci.

Tipy a triky pro ČR

Je logické, že k úspěšné propagaci je třeba mít na Twitteru zřízeny aktivní účty ambasád. Jejich názvy, logo a formát uživatelských jmen by měly být snadno dohledatelné a mít standardizovanou formu. Z účtů je pak možno sestavit ve formě tzv. Twitter listu národní virtuální diplomatickou síť obdobně, jako to již dříve učinily Británie, Polsko, Izrael, Rusko, Švédsko, USA, Francie či Ukrajina. Tento adresář je možno dle potřeby doplnit i o další seznamy pro jednotlivé diplomaty, kulturní centra, konzuláty, cizí ambasády v dané zemi, světové regiony atd. Nejenom, že to návštěvníkovi účtu usnadní dohledávání kontaktů, ale podpoří to i navazování e-diplomatické komunikace s našimi zahraničně – politickými protějšky. Klíčové Twitter listy si pak nemusí každá ambasáda vytvářet zvlášť. Je proto škoda, že k tomu u nás chybí centrální účty, na kterých by se tak mohlo stát. Jmenovitě jde o neexistenci Twitteru MZV ČR a jeho ministra, popřípadě 1. náměstka.

Když přijde na propagaci vlastního obsahu, je dobré nezapomenout zcela na angličtinu. Přeci jen, česká ambasáda v Polsku netweetuje vždy jen pro Čechy a Poláky. Interagování s jinými účty a v přiměřené míře přebírání jejich obsahu pestrosti účtu jenom prospějí. Takto je možno sdílet tweety nejen jiných ambasád, státních institucí a vládních představitelů, ale i mezinárodních organizací, jejichž stanoviska ČR podporuje. Tweety mohou propagovat i české firmy nebo do naší vlasti lákat turisty. Zde je drobný háček v tom, že „národní“ uživatelské jméno @CzechRepublic je již zabráno. Twitter ale tuto záležitost hodlá do budoucna řešit. ČR by se tak otevřela možnost propagovat se do světa skrze jeden účet podobně jako Velká Británie či využít energie svých občanů jako Švédsko.

Kapitola sama pro sebe jsou hashtagy. Jednak se na nich dá postavit celá PR kampaň včetně ožehavých otázek, jako je ukrajinská krize (viz hashtag #UnitedForUkraine), a jednak se skrze ně dá zapojit komunita followerů i tweetujících diplomatů (tzv. twiplomatů) ze spřátelených zemí. Stejně jako jsou sociální sítě o sdílení a interakci, jsou i o vzájemném učení se a inspiraci. Budoucí účet MZV ČR tak může převzít know-how účtu českého ministerstva obrany a jednotlivé účty českých ambasád si mohou vzít k srdci, co se designu týče, například profil velvyslanectví Francie v ČR. Nejde o to, aby najednou celá česká diplomacie začala usilovně tweetovat. Stačí mít pokryto několik prioritních zemí. Jedna tweetující ambasáda je však na tak bohatou a vyspělou zemi, jako je ČR, žalostně málo.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít