Zájem českých médií o ruskou invazi na Ukrajinu

invaze na Ukrajinu

Ruská agrese proti Ukrajině stojí od samého začátku v centru pozornosti českých médií. Jen za prvních jedenáct týdnu od jeho vypuknutí přinesly česká tištěné tituly, weby, televize a rozhlasové stanice 117 650 zpráv týkajících se této války. Je to hodně nebo málo?

Když v létě 2021 padl do rukou Tálibánu afghánský Kábul, publikovaly česká média za stejnou dobu jen 27 000 zpráv, tedy sotva čtvrtinu. Ale i měsíc od ruského útoku neklesá týdenní počet zpráv o válce pod 50 % rekordního počtu, který zaplavil česká média na začátku konfliktu. Pro tuzemská média je tento konflikt zjevně i nadále událostí číslo jedna.

Jde o ukrajinskou válku nebo ruskou invazi na Ukrajinu?

Nejčastější pojmenování „válka na Ukrajině“ nebo „konflikt na Ukrajině“ figurovalo ve sledovaném období téměř v 60 % zpráv. Je otázkou, zda by z toho sami Ukrajinci měli radost.  Spojení „válka na Ukrajině“ podsouvá představu, že konflikt má vlastně vnitro-ukrajinskou povahu. Historicky se ujala pojmenování např. „Vietnamská válka“, „Korejská válka“ či „válka v Afghánistánu“ pro konflikty, kdy proti sobě stály na obou stranách síly alespoň částečně domácího původu. Separatistické republiky Doněcká a Luhanská přitom sehrávají roli spíše záminky než plnohodnotného účastníka konfliktu. Z pojmenování, které jasně identifikovalo útočníka, bylo pak nejčastější „ruská invaze“ (cca 40 %).

Z jakých zdrojů čerpají česká média?

Česká média přebírala informace o válce zdaleka nejčastěji od agentury Reuters. Výslovný odkaz na Reuters se objevil v každé šesté zprávě (16 %). Odkazy na ruské agentury TASS, Interfax a RIA Novosti se objevovaly (8 650) o něco častěji než ty na ukrajinské Unian a Ukrinform (6 200). Pokud bychom mezi (pro)ukrajinské agentury započetli také běloruskou antilukašenkovskou Nextu, byl by výsledek vyrovnaný.

Mezi ne-agenturními zdroji dokázal ukrajinský web Kyiv Independent v citovanosti předstihnout nejen moskevský Kommersant, ale i západní zdroje s výjimkou New York Times. Zajímavá je poměrně silná citovanost webu Meduza, kterou založili bývalí redaktoři ruského nezávislého webu Lenta.ru, a který našel útočiště v lotyšské Rize. Meduzu česká média citovala prakticky stejně často jako server Politico.

Vojáci versus civilisté

O tom, že Ukrajina není v konfliktu jen bezbrannou obětí svědčí i častější výskyt pojmu „voják“ než „civilista“ v medializaci této války. Pouze v jednom okamžiku se výskyt pojmu „civilista“ málem dostal do vedení. Stalo se tak v období 4.- 10. dubna, kdy se naplno provalily děsivé detaily o vraždách civilních obyvatel ukrajinského města Buča ruskými vojáky.

Plně znění analýzy (včetně dalších grafů) naleznete zde.

Čtěte také

Blog

Webinář: Existují relevantní kontakty v mediálním světě?

Příští týden ve středu 7. 12. 2022 od 14:30 hodin se bude konat speciální webinář: Relevantní kontakty v mediálním světě! Naši kolegové Michal Hroneš a Václav Trunec vám prozradí, jak získat relevantní audience nejen z našeho produktového portfolia. Přijďte

Blog

Jaké jsou hlavní výhody MediaHQ?

Minulý týden jsme spustili nejrelevantnější a pravidelně validovanou databázi novinářů. Jaké jsou její výhody? ✔️ K dispozici je přes 3 000 neustále aktualizovaných a pro vás relevantních kontaktů. ✔️ Umožňuje

Newsletter

Nestihli jste včerejší online stream? 💻

Dobrý den, včera vám kolega Václav Trunec v online streamu představil největší aktualizovanou databázi kontaktů novinářů českých médií. Unikla vám tato událost? Nevadí! Podívejte se na online

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít
kresba mobil s aplikací NewtonOne

Jdeme na to!