Zájem českých médií o ruskou invazi na Ukrajinu

Vyvoj medializace UA vs.AFGH

Ruská agrese proti Ukrajině stojí od samého začátku v centru pozornosti českých médií. Jen za prvních jedenáct týdnu od jeho vypuknutí přinesly česká tištěné tituly, weby, televize a rozhlasové stanice 117 650 zpráv týkajících se této války. Je to hodně nebo málo?

Když v létě 2021 padl do rukou Tálibánu afghánský Kábul, publikovaly česká média za stejnou dobu jen 27 000 zpráv, tedy sotva čtvrtinu. Ale i měsíc od ruského útoku neklesá týdenní počet zpráv o válce pod 50 % rekordního počtu, který zaplavil česká média na začátku konfliktu. Pro tuzemská média je tento konflikt zjevně i nadále událostí číslo jedna.

Jde o ukrajinskou válku nebo ruskou invazi na Ukrajinu?

Nejčastější pojmenování „válka na Ukrajině“ nebo „konflikt na Ukrajině“ figurovalo ve sledovaném období téměř v 60 % zpráv. Je otázkou, zda by z toho sami Ukrajinci měli radost.  Spojení „válka na Ukrajině“ podsouvá představu, že konflikt má vlastně vnitro-ukrajinskou povahu. Historicky se ujala pojmenování např. „Vietnamská válka“, „Korejská válka“ či „válka v Afghánistánu“ pro konflikty, kdy proti sobě stály na obou stranách síly alespoň částečně domácího původu. Separatistické republiky Doněcká a Luhanská přitom sehrávají roli spíše záminky než plnohodnotného účastníka konfliktu. Z pojmenování, které jasně identifikovalo útočníka, bylo pak nejčastější „ruská invaze“ (cca 40 %).

Z jakých zdrojů čerpají česká média?

Česká média přebírala informace o válce zdaleka nejčastěji od agentury Reuters. Výslovný odkaz na Reuters se objevil v každé šesté zprávě (16 %). Odkazy na ruské agentury TASS, Interfax a RIA Novosti se objevovaly (8 650) o něco častěji než ty na ukrajinské Unian a Ukrinform (6 200). Pokud bychom mezi (pro)ukrajinské agentury započetli také běloruskou antilukašenkovskou Nextu, byl by výsledek vyrovnaný.

Mezi ne-agenturními zdroji dokázal ukrajinský web Kyiv Independent v citovanosti předstihnout nejen moskevský Kommersant, ale i západní zdroje s výjimkou New York Times. Zajímavá je poměrně silná citovanost webu Meduza, kterou založili bývalí redaktoři ruského nezávislého webu Lenta.ru, a který našel útočiště v lotyšské Rize. Meduzu česká média citovala prakticky stejně často jako server Politico.

Vojáci versus civilisté

O tom, že Ukrajina není v konfliktu jen bezbrannou obětí svědčí i častější výskyt pojmu „voják“ než „civilista“ v medializaci této války. Pouze v jednom okamžiku se výskyt pojmu „civilista“ málem dostal do vedení. Stalo se tak v období 4.- 10. dubna, kdy se naplno provalily děsivé detaily o vraždách civilních obyvatel ukrajinského města Buča ruskými vojáky.

Plně znění analýzy (včetně dalších grafů) naleznete zde.

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!