Výsledky Národní fronty překračují francouzské hranice

front national

Výsledky evropských voleb se nesly ve znamení vzestupu populistických uskupení. Nejvýraznější stranou tohoto typu je ve Francii Národní fronta (FN) na čele s Marine Le Penovou. Ta postupuje nyní od vítězství k vítězství, a po komunálních a evropských volbách se nyní chystá na ty prezidentské v roce 2017.

Foto: Marine Le Pen. Zdroj: Profimedia.cz

Big-bang, zemětřesení, šok, opakují francouzská média. List Le Parisien soudí, že vítězství FN postavilo současnou výkonnou moc ke zdi. Obě velké strany – pravicová Strana pro lidové hnutí (UMP) i levicová Socialistická strana (PS) byly až za ní – pravice získala 20,8 % a socialisté 13,9 %.

Jedná se doslova o historický okamžik, neboť Národní fronta (25 %) zvítězila v evropských volbách poprvé. Dopad má ale tato situace zejména na stav rozložení politických sil ve Francii, a zcela přímo na premiéra Manuela Vallse a prezidenta Françoise Hollanda. „Výsledky přerozdělí karty politického života, urychlí krizi v UMP a tandem Hollande-Valls staví ke zdi. V UMP hodina zúčtování již zvoní a Jean- Francois Copé hraje o své přežití v čele strany. PS je rovněž v krizi, někteří dokonce pochybují o kapacitě Françoise Hollanda obnovit důvěru u Francouzů v roce 2017,“ píše populární list Pařížanů.

Demise vlády se nekoná

Ačkoliv se ozývají hlasy, a to zejména ze strany FN, aby premiér Manuel Valls podal demisi a bylo rozpuštěno okamžitě Národní shromáždění – sám prezident Hollande obě možnosti vyloučil hned po volbách ve svém televizním projevu. Záleží totiž pouze na prezidentovi, zda tak podle článku 12 Ústavy učiní.

Francouzská média připomínají, že fenomén nástupu extrémů jde ale dál – až za francouzské hranice. „Je to neoddiskutovatelný šok, který překračuje naše hranice. V Evropském parlamentu budou ‚eurooptimisté‘ oslabeni vlnou ‚euroskeptiků‘,“ sděluje televizní stanice FRANCE 24. „Již toho večera se Evropané ptali, zda Francouzi mají ještě ‚chuť‘ na Evropu. Oslabena je totiž role Francie jako konstruktérky Unie a to je dosti znepokojivé,“ dodává stanice.

Je FN opravdu „první stranou“?

Dá se již nyní říct, že po komunálních volbách, po nichž mluvila Marine Le Penová o „konci bipartismu“, se nyní po volbách evropských stala FN „první stranou Francie“?

Podle politologa Dominiqua Reyniéa, autora knihy Populismes, la pente fatale (Populismus, fatální šikmá plocha, Plon 2011), jehož France 24 cituje, by to byl unáhlený závěr. Voliči věděli, že touto volbou, zejména ve Francii, nezmění nic podstatného. Samotná FN, jež se snaží distancovat od podoby, jakou jí vtiskl její zakladatel Jean-Marie Le Pen, se nyní pokouší surfovat na vlně etno-socialismu a sociálního šovinismu.

FN získala 24 křesel v Evropském parlamentu z celkového počtu 74 určených pro Francii. „Jejím cílem je nyní vytvoření parlamentní frakce,“ píše mezinárodní Radio France Internationale (RFI). Její vznik je ale hodně nejistý. Podle pravidel Evropského parlamentu musí mít totiž politické skupiny alespoň 25 poslanců nejméně ve čtvrtině členských států, tedy alespoň v sedmi z nich. Národní fronta, jež patří dlouhá léta k velmi sledovaným stranám na mezinárodní úrovni, má ovšem jeden problém, jenž ji odlišuje od ostatních potenciálních spojenců, připomíná RFI. Je jím antisemitismus. Právě ten vedl již dříve k ochlazení kontaktů s britskou stranou United Kingdom Independent Party (UKIP), ale i nedávno s Dansk Folkeparti (DF), tedy Dánskou lidovou stranou.

Josef Brož
autor je novinář

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!