Volební speciál 3: Značky SPOLU a PirStan se v médiích rychle etablují

1 ilustracni foto web

Z obou volebních koalic se v průběhu letošního roku těšila o něco větší mediální pozornosti ta druhá: Piráti a Starostové. ODS si ovšem s výjimkou letních prázdnin držela předstih před Piráty a ještě začátkem září měla větší celkovou publicitu než značka SPOLU, která nicméně od půle srpna dynamicky posilovala. STAN je v médiích silnější než TOP 09 a KDU-ČSL. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media pokrývající období od 4. ledna do 12. září.

Název koalice SPOLU vešel ve známost 9. prosince 2020 a v médiích se etabloval pozvolna. Výrazněji se začal prosazovat až od druhé poloviny srpna v návaznosti na zrychlující volební kampaň koalice. Nicméně teprve zhruba měsíc před parlamentními volbami dostihla tato nová mediální značka svou publicitou strany TOP 09 a KDU-ČSL. Publicita samotné ODS byla v průběhu celého letošního roku výrazně vyšší než publicita jejích juniorních partnerů i značky SPOLU. Pouze v závěru května na sebe upozornila TOP 09, když musela čelit kauze týkající se Dominika Feriho.

Srovnání medializace Spolu a členských stran

Analytici Newton Media dále sledovali, jak si v médiích počíná koalice Piráti a Starostové, která si pro sebe nezvolila žádný jednotící název. „Čeština prokázala, že je jazykem tvořivým a postupem času se začalo objevovat několik novotvarů s ambicí vtisknout i této koalici jednoslovné označení. Nejúspěšnějším z nich je název ‚PirSTAN‘, který je typický pro dvacetinu mediálních výstupů, v nichž Piráti a Starostové figurují v těsné blízkosti, a který s blížícími se volbami získával na oblibě,“ uvádí Jan Jüptner.

„Dalším adeptem je ‚Pirátostan‘, jenž se vyvinul z výrazu ‚Pirátostán‘, kterým koalici počastoval premiér Andrej Babiš na půdě sněmovny dne 1. června. Prohlásil tehdy, že v ‚Česku nechceme žádný multikulturní, ekofanatický Pirátostán‘,“ doplňuje Jüptner s tím, že Piráti a Starostové se toto slovo snaží během volební kampaně přeznačkovat a vtisknout mu pozitivní nádech.

Celkový pohled na publicitu obou koalic prozrazuje, že o něco větší mediální pozornosti se do 12. září těšila formace Pirátů a Starostů. Na druhou stranu ale platí, že samotná ODS byla v tomto ohledu stabilně silnější než Piráti, jakkoli se rozdíl mezi nimi v září zmenšil. STAN měl měsíc před volbami mírně vyšší publicitu než TOP 09 a KDU-ČSL. Mírným překvapením může být, že jeho publicita byla ještě v posledním sledovaném týdnu vyšší než u nově vzniknuvší značky SPOLU.

Srovnání koalice vs. strany

Autor analýzy: Jan Jüptner, Ph.D.

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková,T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodné grafy si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!