Volební speciál 3: Značky SPOLU a PirStan se v médiích rychle etablují

1 ilustracni foto web

Z obou volebních koalic se v průběhu letošního roku těšila o něco větší mediální pozornosti ta druhá: Piráti a Starostové. ODS si ovšem s výjimkou letních prázdnin držela předstih před Piráty a ještě začátkem září měla větší celkovou publicitu než značka SPOLU, která nicméně od půle srpna dynamicky posilovala. STAN je v médiích silnější než TOP 09 a KDU-ČSL. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media pokrývající období od 4. ledna do 12. září.

Název koalice SPOLU vešel ve známost 9. prosince 2020 a v médiích se etabloval pozvolna. Výrazněji se začal prosazovat až od druhé poloviny srpna v návaznosti na zrychlující volební kampaň koalice. Nicméně teprve zhruba měsíc před parlamentními volbami dostihla tato nová mediální značka svou publicitou strany TOP 09 a KDU-ČSL. Publicita samotné ODS byla v průběhu celého letošního roku výrazně vyšší než publicita jejích juniorních partnerů i značky SPOLU. Pouze v závěru května na sebe upozornila TOP 09, když musela čelit kauze týkající se Dominika Feriho.

Srovnání medializace Spolu a členských stran

Analytici Newton Media dále sledovali, jak si v médiích počíná koalice Piráti a Starostové, která si pro sebe nezvolila žádný jednotící název. „Čeština prokázala, že je jazykem tvořivým a postupem času se začalo objevovat několik novotvarů s ambicí vtisknout i této koalici jednoslovné označení. Nejúspěšnějším z nich je název ‚PirSTAN‘, který je typický pro dvacetinu mediálních výstupů, v nichž Piráti a Starostové figurují v těsné blízkosti, a který s blížícími se volbami získával na oblibě,“ uvádí Jan Jüptner.

„Dalším adeptem je ‚Pirátostan‘, jenž se vyvinul z výrazu ‚Pirátostán‘, kterým koalici počastoval premiér Andrej Babiš na půdě sněmovny dne 1. června. Prohlásil tehdy, že v ‚Česku nechceme žádný multikulturní, ekofanatický Pirátostán‘,“ doplňuje Jüptner s tím, že Piráti a Starostové se toto slovo snaží během volební kampaně přeznačkovat a vtisknout mu pozitivní nádech.

Celkový pohled na publicitu obou koalic prozrazuje, že o něco větší mediální pozornosti se do 12. září těšila formace Pirátů a Starostů. Na druhou stranu ale platí, že samotná ODS byla v tomto ohledu stabilně silnější než Piráti, jakkoli se rozdíl mezi nimi v září zmenšil. STAN měl měsíc před volbami mírně vyšší publicitu než TOP 09 a KDU-ČSL. Mírným překvapením může být, že jeho publicita byla ještě v posledním sledovaném týdnu vyšší než u nově vzniknuvší značky SPOLU.

Srovnání koalice vs. strany

Autor analýzy: Jan Jüptner, Ph.D.

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková,T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodné grafy si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!