Ukrajina v českých médiích: Jak (ne)slábne zájem o téma, které hýbe Evropou

ukr v mediich blog
Válečný konflikt na Ukrajině je tématem, které od roku 2022 rezonuje nejen veřejným prostorem, ale i obsahem médií. Zajímalo nás, jak se proměnil zájem českých médií o tuto událost, která formuje bezpečnostní i politické prostředí Evropy.

Autor analýzy: Jakub Smutný 

Sledují ještě česká média Ukrajinu?

Naše analýzy potvrzují: válka na Ukrajině sice z hlavních titulků pomalu mizí, ale úplně nevymizela. Po výbušném roce 2022, kdy mediální pokrytí kulminovalo, přišlo znatelné utlumení – ale i opakovaná období oživení.

Došlo k oživení mediálního zájmu?

Například na jaře 2023 – v době, kdy se opět řešila možnost ukrajinské protiofenzivy – nebo během debat o české pomoci Kyjevu a o evropské jednotě vůči Rusku. Média téma znovu otevírala i při symbolických milnících (výročí invaze, setkání evropských lídrů, projev prezidenta Zelenského). 

Na jaře roku 2024 jsme zaznamenali mírné oživení zájmu českých médií o válku na Ukrajině. Tento trend se časově shodoval s řadou mezinárodních událostí i s obnovenou veřejnou debatou o další pomoci Ukrajině. Zvýšený zájem o konflikt potvrdil i výzkum STEM z počátku roku 2024, podle kterého se u české veřejnosti projevil pozvolný návrat zájmu o dění na frontě.

ukrajina

Pokud sledujeme mediální pokrytí války v letošním roce, vidíme razantní nárůst publicity zejména ve druhé polovině února. Tento nárůst je nutné vnímat v souvislosti s kontroverzními kroky nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

V grafu jsou zaznamenány týdenní hodnoty publicity války na Ukrajině napříč všemi zdroji sledovanými dostupné v aplikaci NewtonOne v období mezi 30. 12. 2024 a 20. 4. 2025.

aktualni medializace

Právě v době, kdy se Trump setkal s prezidentem Zelenským v Bílém domě, zaznamenala média výrazné oživení zájmu o konflikt – týdenní objem výstupů byl dvojnásobný oproti lednovým hodnotám. 

V průběhu března se mediální zájem postupně snižoval, přesto však nelze přehlédnout jeden specifický jev, a to zvýšenou aktivitu dezinformačních webů. 

Kdo dominuje mediálnímu prostoru?

V roce 2025 se v souvislosti s válkou na Ukrajině nejčastěji objevují jména globálních i domácích lídrů – přičemž Donald Trump zaujímá první příčku s více než 14 tisíci zmínkami. Jeho role ve vývoji konfliktu i v americkém postoji k NATO a Ukrajině se ukázala jako mediálně klíčová. 

Zde je přehled nejčastěji zmiňovaných osobností v českých médiích (v souvislosti s válkou na Ukrajině, napříč všemi zdroji, od ledna do 20. 4. 2025): 

Pořadí          Osobnost                                       Počet zmínek

1. 

Donald Trump 

14 319 

2. 

Volodymyr Zelenskyj 

12 505 

3. 

Vladimir Putin 

9 276 

4. 

Petr Fiala 

2 587 

5. 

J. D. Vance 

2 447 

6. 

Emmanuel Macron 

2 347 

Pořadí          Osobnost                                       Počet zmínek

7. 

Robert Fico 

2 259 

8. 

Marco Rubio 

1 986 

9. 

Ursula von der Leyenová 

1 850 

10. 

Andrej Babiš 

1 795 

11. 

Viktor Orbán 

1 669 

12. 

Petr Pavel 

1 636 

 Z našeho pohledu je zřejmé, že zájem českých médií o dění na Ukrajině sice není už tak intenzivní jako v roce 2022, ale stále představuje důležité pozadí mnoha aktuálních témat.

Z průzkumu veřejného mínění i z naší mediální analýzy vyplynulo, že o téma ruské války na Ukrajině a související otázky v posledních měsících opět vzrostl zájem – jak mezi českou veřejností, tak i v tuzemských médiích. Podrobně se tomuto tématu věnuje i článek serveru EURACTIV

🗨️ Zajímají vás podobné datové vhledy do českého mediálního prostoru? Sledujte nás na blogu i na LinkedIn, kde pravidelně přinášíme analytické postřehy.

Rádi připravíme medializaci vašeho projektu, pro více informací nás kontaktujte na help@newtonmedia.eu.

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!