Triumf Nigela Farage aneb velká mediální otočka

nigel farage

Euroskeptická Strana nezávislosti Spojeného Království (UKIP) velmi překvapivě vyhrála evropské volby ve Velké Británii. Ještě překvapivější ale byla reakce většiny britských médií, která po vyhlášení výsledků názorově otočila o 180 stupňů.

Foto: Nigel Farage. Zdroj: Profimedia.cz

Stalo se historicky poprvé, že volby v Británii nevyhráli labouristé či konzervativci, nýbrž euroskeptický UKIP Nigela Farage. UKIP získal 27,5 % hlasů, zatímco labouristé 25,4 % a konzervativci jen necelých 24 %. V jednom ze svých komentářů deník The Guardian zkoumá, jak se mohla téměř marginální politická strana tak snadno dostat mezi britský politický mainstream. Nemalou roli přitom přičítá médiím, konkrétně bulvárnímu deníku The Sun. Pokud chcete posoudit názory seriózního deníku, čtěte jeho sloupky, pokud však chcete posoudit názory bulváru, čtěte jeho titulky, radí The Guardian a cituje několik titulků deníku Sun, které naznačují podporu právě straně UKIP. Podle Guardianu deník začal již koncem minulého roku psát o UKIP jako o uznávané a silné politické straně. Ještě jasnějším důkazem, že The Sun stranu tuto stranu podporuje, pak má být skutečnost, že Nigel Farage byl viděn na večeři s majitelem plátku Rupertem Murdochem. Politický komentátor deníku The Sun Tom Newton Dunn pak okomentoval výsledky evropských voleb jako "fenomenální výkon, který rozezněl varovný alarm starým westminsterským gardám".

Velmi zajímavého trendu si také všiml komentátor Guardianu Peter Preston. Upozorňuje především na to, jak zásadně se přístup britských médií k UKIPu proměnil před volbami a po nich. Preston tento obrat nazývá ostudným a poukazuje na jeho nejzářnější příklady.

Po bitvě je každý generál

Již zmiňovaný deník The Sun podle Prestona před volbami (překvapivě) neměl žádného jasného favorita. Po zveřejnění volebních výsledků prý ale deník otočil a s programem UKIPu se ztotožnil – obvinil londýnskou elitu z toho, že dlouho ignorovala jeho varování ohledně nekontrolovaného přílivu imigrantů do Británie. Podobně zareagovala i další média. Peter Oborne v deníku The Telegraph píše, že britská politika se rozpadá a pouze Nigel Farage je schopen tuto rozbitou politickou scénu dále navigovat. Podle Oborna by si lidé jako šéf labouristů Ed Miliband měli z Nigela Farage vzít příklad toho, jak může jeden člověk znovunalézt umění opoziční politiky. Dominic Sandbrook v deníku Daily Mail zase vysvětluje vítězství Nigela Farage jeho schopností hovořit o politických tabu, jakým je například právě imigrace. Když Farage veřejně prohlásil, že by nechtěl mít za sousedy Rumuny, mnoho politických komentátorů jeho výrok označilo za fatální chybu. Podle Sandbrooka to byla ale právě tato odvaha vyjadřovat se k citlivým tématům, která Farage vynesla na vrchol. Sandbrook jedním dechem dodává, že imigrace v Británii se ubírá špatným směrem již posledních 40 let a že už v šedesátých letech minulého století britští občané napříč věkovými kategoriemi označovali právě masovou imigraci za nejméně příznivý jev dekády.  

Kdo má čisté svědomí

Podle Prestona jediným médiem, jež si v souvislosti s vítězstvím UKIPu zachovalo svou důstojnost, je deník Daily Express. Tento deník euroskeptickou stranu podporoval otevřeně a dlouhodobě. Nejen že pravidelně publikoval Farageovy sloupky s názvem "Farage on Friday", ale nechal dokonce svého bývalého politického redaktora a později europoslance Patricka O'Flynna napsat úvodník, v němž vysvětluje, proč je jeho občanskou povinností volit právě UKIP.

V očích Prestona ovšem neprošel bez ztráty věnečku ani samotný The Guardian. Předmětem názorové změny zde sice není samotný UKIP, přesto je prudký obrat v jeho rétorice zarážející. Ještě v roce 2010 deník na titulní stránce otiskl článek, jenž hlásal: "Kdy jindy volit Liberální Demokraty než nyní?". V této souvislosti Preston upozorňuje, že Guardian před několika dny vydal článek obviňující lídra Liberálních Demokratů Nicka Clegga z toho, že vede stranu k naprostému krachu.

Zdá se, že média možnosti Strany nezávislosti vesměs silně podcenila. Do středu jejich zájmu se nyní dostávají doplňkové volby v oblasti Newark, v rámci kterých má Nigel Farage usilovat o křeslo poslance. Přestože média bujně spekulují o tom, že Farage svou kandidaturu nakonec vzdá, je jasné, že si tento politik v britských médiích obraz respektovaného hráče již definitivně vybudoval. 

Tereza Šimková
autorka je publicistka

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!