Talk show po česku

sip

Larry King, Oprah Winfrey, David Letterman nebo Ellen DeGeneres. Zvučná jména amerických hvězd, které se proslavily zejména díky své televizní talk show. U nás funguje fenomén talk show na trochu jiných principech. Na přelomu milénia jsme jich mohli zaznamenat hned několik. Nyní jsou hlavními hráči na obrazovkách hlavně Karel Šíp a Jan Kraus.

Foto: Všechnopárty Karla Šípa. Zdroj: Profimedia.cz

Talk show obecně řadíme k populárně-naučným televizním žánrům, jejichž významnost je postavena hlavně na ústřední postavě moderátora, který je apriorně i tváří pořadu. V České republice je v současné době typický model večerní talk show, kdy páteční prime-time patří na dvou televizních stanicích právě tomuto formátu. Tento specifický druh televizní zábavy se v českém prostředí stále těší oblibě, i když je pomalu na ústupu.  

Všechnopárty jako párty pro všechny

Veřejnoprávní Česká televize již několik let nabízí divákovi talk show Karla Šípa Všechnopárty, která je zároveň u nás, co se sledovanosti týče, nejúspěšnější. Každý páteční večer si ji zapne něco okolo miliónu diváků. Šípův pořad plní i vzhledem k povaze a k poslání veřejnoprávního média spíše zábavní funkci. Projev moderátora Šípa je lidový a velmi často si dělá srandu sám ze sebe. Největším nedostatkem jeho talk show však je předvídatelnost. Tak jako téměř u každého hosta můžeme očekávat otázku na závěr: „Prozraďte mi, na čem teď pracujete nebo co nyní chystáte?“, tak je předvídatelná i skladba jeho hostů. Nejčastěji to jsou osobnosti z herecké branže, těsně jim sekundují lidé z hudebního průmyslu a následně pak sportovci či sportovkyně. Politik se objevil v jeho show za poslední rok jen jednou. Dramaturgická nenápaditost ubírá této talk show na jejím jinak kvalitním základu.  

One man show – Show Jana Krause  

Konkurenční Show Jana Krause je v páteční večer vysílána na Primě o něco později než Šípova Všechnopárty. I to je bezesporu určitým faktorem toho, proč má Krausův pořad menší sledovanost, v průměru přes půl miliónu diváků. Jan Kraus má svůj pořad na rozdíl od Karla Šípa více postavený na improvizaci a na pestrosti výběru hostů. I když u něj převažují také návštěvy z herecké branže, hned za ní dostávají nejčastěji prostor hosté, kteří nejsou příliš obecně známí, ale zabývají se něčím neobvyklým a zajímavým. Pro příklad to byla cvičitelka nahé jógy, propagátor sukní pro muže nebo mistr republiky v míchání tataráku. Velmi často se v jeho pořadu objevují také lidé z vědeckého a akademického prostředí nebo podnikatelé. Oproti Všechnopárty se v Krausově talk show více profilují i zástupci politiky. Z náplně pořadu je často cítit i fakt, že je politické dění Krausovi blízké a jeho úvodní prolog je mnohdy zaměřen právě na politickou či ekonomickou problematiku. Celková stylizace prostředí pořadu, přítomnost kapely na místě i výběr témat a hostů dodává Show Jana Krause trochu nádech amerických talk show. A v tom se právě liší oba zmiňované pořady. Tam kde se Jan Kraus snaží improvizovat, aby byl pořad zábavný a neotřelý, tam musí Karel Šíp spoléhat pouze na své hosty. 

Šárka Nevoralová
studentka mediálních studií na UP v Olomouci

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!