Sebastian Kurz: nový politik pro nová média

sebastian kurz

Koncem srpna hledala vlivná Rakouská lidová strana (ÖVP) nového předsedu. Mezi možnými kandidáty se objevilo jméno jednoho z nejperspektivnějších politiků nastupující generace Sebastiana Kurze.

Foto: Sebastian Kurz. Zdroj: Profimedia.cz

Nejmladším rakouským ministrem

Rodák z vídeňské čtvrti Meidling má již dnes místo v učebnicích dějepisu jisté. Před rokem se stal nejmladším ministrem v rakouských dějinách a ještě k tomu převzal odpovědnost za vedení prestižního rezortu diplomacie.

Značný zájem domácích i zahraničních sdělovacích prostředků vyvolává jeho nízký věk (28 let) v kombinaci s dynamičností a věcností. Kurz vystupuje od počátku velmi aktivně například v ukrajinské krizi a snaží se Rakousko stylizovat do pozice zprostředkovatele mezi znesvářenými stranami. Mnozí si v této souvislosti vzpomenou na politiku tzv. aktivní neutrality, kterou v sedmdesátých a na počátku osmdesátých let minulého století prováděl proslulý sociálně-demokratický kancléř Bruno Kreisky.

Zástupce internetové generace

Kurzova dosavadní kariéra naznačuje, že si jako jeden z nemnoha veřejných činitelů v alpské republice uvědomuje proměnu komunikace s voliči v 21. století. Nestačí mít „jen“ charisma, inovativní nápady a schopnost prosadit svůj názor přes výhrady druhých. K dosažení úspěchu je nutné přidat ještě několik ingrediencí navíc. Úřadující ministr zahraničí patří mezi generaci, kterou od mládí doprovází internet. A on jej ve srovnání s většinou starších kolegů dovedně využívá.

Jeho osobní webová stránka je přehledně uspořádána. Nezatěžuje čtenáře dlouhými texty, usiluje o zprostředkování klíčových myšlenek heslovitě nebo prostřednictvím krátkých vyjádření na videu. Na Facebooku má Kurz po kontroverzním Heinzi-Christianovi Strachem nejvíce „přátel“ z rakouských politiků. Jeho profil navíc působí ve srovnání se zmíněným předsedou Svobodných lidštěji; Kurz (a tým jeho spolupracovníků) často na jednotlivé příspěvky odpovídá. Diskutující tak mohou mít pocit, že jsou vtaženi do debaty a nejde jen o nesmyslné „tlachání“. Ministr zahraničí dále sází na nová média, která v Rakousku sehrávají nezanedbatelnou roli zejména při mobilizaci části vlastních příznivců. Kurzův oficiální profil najdeme na YouTube i na sociálních sítích Flickr, Instagram a Twitter.

Horkým kandidátem na předsedu strany

V zemi pod Alpami je silná voličská poptávka po někom energickém a „neokoukaném“. ÖVP nemá v posledních letech koho nabídnout. Čelí tak úbytku voličské přízně. V pravostředovém spektru působí mnohem dynamičtěji a svěžeji liberální Nové Rakousko a populističtí Svobodní, vlevo od středu Zelení. Kurz představuje symbol výraznější proměny image strany směrem k veřejnosti. Je proto jen otázkou času, kdy převezme kormidlo lidovců. 

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!