Rakouské strany a sociální sítě

nápis ReTwEET

Způsob oslovení potencionálních voličů se mění. Dříve stačilo spoléhat na věrné příznivce, televizní výstupy lídra, stranické letáky a tištěná média. I v Rakousku začínají do politického marketingu výrazněji promlouvat sociální sítě.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Při rakouských parlamentních volbách v roce 2008 hrála nová média jen velmi podružnou roli, letos bylo vše jinak. Zatímco před pěti lety mělo účet na Facebooku 300.000 Rakušanů, dnes jejich počet stoupl desetinásobně, což představuje takřka polovinu všech oprávněných voličů. Věkový průměr rakouských uživatelů sociálních sítí překvapí. U Facebooku je to kolem čtyřiceti let, u Twitteru dokonce ještě o něco málo vyšší. Tvrzení, že nová média jsou výhradně záležitostí nastupující generace, tedy neobstojí.

Sociální sítě nabízejí pro strany jednu nespornou výhodu; při relativně malých nákladech lze oslovit velké množství potencionálních voličů, zvlášť když neustále roste počet těch, kteří v každých volbách projeví důvěru někomu jinému.

Facebooková jednička Strache

Rakouské politické scéně dominují dlouhodobě dva hráči – sociální demokraté a lidovci. Právě někdejší hegemoni využívají potenciál nových médií omezeně. Jejich účty působí střízlivě, věcně, absentuje důležitá snaha osobního oslovení uživatelů. Není divu, že oba mají na Facebooku z parlamentních stran nejméně příznivců.

Na opačném pólu se nachází předseda pravicově populistických Svobodných Heinz-Christian Strache. Kontroverzní politik pojal sociální sítě jako platformu k prezentování vlastních, někdy značně polarizujících názorů. Bezkonkurenčně nejvyšší počet „přátel" na Facebooku ze všech rakouských politiků vydává za jeden z důkazu své blízkosti k občanům.

Pomocí nových médií do parlamentu?

Za pozornost stojí značná aktivita na sociálních sítích v podání liberálního Nového Rakouska (NEOS). Strana do politické arény v alpské republice vstoupila teprve před rokem a v nedávných volbách se jí podařilo probojovat do parlamentu. Přitom televize a noviny ambiciózní štice v rakouských vodách nedávaly příliš prostoru. NEOS sáhl po alternativě v podobě nových médií a působí zde autenticky. Její vedoucí představitelé mají vlastní účty a podle svých slov je spravují výlučně sami, neboť jim jde o dialog s uživateli.

Rovněž facebooková prezentace NEOS se jeví neotřele a to nejen kvůli „partajní" barvě – růžové. Nalezneme zde průměrně několik příspěvků denně. Důležitější je, že se o nich vede mnohdy poměrně názorově pestrá diskuse, do níž často vstupují pověření administrátoři nebo členové strany.

Na Twitteru má Nové Rakousko dokonce nejvíce sledujících ze všech rakouských stran, v počtu facebookových příznivců zaujímá lichotivé třetí místo. Aktivita „růžových" tak zřetelně naznačuje; kdo chce v budoucnu uspět v politice, nesmí ignorovat komunikaci s voliči prostřednictvím sociálních sítí. A platí to rovněž v Rakousku, kam změny přicházejí pozvolna.

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít