Problematický vztah: Strache a rakouská média

hc strache

Poslední zářijovou neděli proběhnou u našich jižních sousedů parlamentní volby. Ambici vystřídat současného spolkového kancléře Wernera Faymanna ve funkci ohlásil i kontroverzní předseda Svobodné strany Rakouska Heinz-Christian Strache.

Foto: Heinz-Christian Strache, Zdroj: Profimedia.cz

Strache nebere na lehkou váhu důležitou roli médií ve volební kampani. Nemalé množství voličů se totiž na základě informací z nich rozhodne, koho nakonec podpoří. A právě k médiím nemá vídeňský rodák nejlepší vztah. Podle jeho názoru informují záměrně tendenčně, rozšiřují lži a používají stále stejná klišé (například, že předseda Svobodných má blízko k pravicovému extremismu a od nacismu se distancuje jen naoko). Strache často tvrdí, nemaje po ruce dostatečné argumenty, že média přecházejí k provokačním až hysterickým nadávkám jen proto, aby splnila „bojový úkol“ proti Svobodným.

Strache se tak snaží – stejně jako jeho slavnější předchůdce Jörg Haider – získat v očích obyvatel státu pod Alpami gloriolu jediného důvěryhodného protivníka proti mocenskému kartelu dvou nejsilnějších rakouských stran – sociálních demokratů a lidovců. Součástí těchto strukturmá být například státní televize ORF, v Rakousku i v zahraničí respektované deníky Der Standart, Die Presse nebo bulvární „plátky" typu Die Kronen Zeitung a Österreich. 

Předvolební řízek

Redaktoři výše uvedených médií vědí, že setkání se Strachem vyžaduje pečlivou přípravu. Rozmlouvají s člověkem, jenž je koncentrovaný, připravený vyrazit do útoku a agitovat pro „svoji věc" v jakémkoli momentu. Když nedávno prezentoval v jedné soukromé televizi svůj oblíbený pokrm – řízek s brambory a petrželí – v jednu chvíli zmatený divák nevěděl, zda jde ještě stále o vaření nebo spíše o předvolební vystoupení.

Aby voliči mohli získávat informace „bez cenzury", vydávají Svobodní noviny Neue Freie Zeitung. Strana jde nejvíce ze všech rakouských politických subjektů s moderními trendy komunikace a hojně využívá internet. Samotný Strache vsadil především na sociální síť Facebook (z rakouských politiků má nejvíc „přátel"), kam prakticky denně umisťuje svoje názory či různé odkazy, které stojí za pozornost. 

Strache velmi touží vyhrát podzimní klání. Jednou provždy by tím odhodil nálepku levné Haiderovy kopie. Soudím ale, že půjde o nenaplněné naděje; svůj cíl formuloval nerealisticky. Nemá ani charisma srovnatelné s rozporuplným předchůdcem ani jeho schopnosti komunikovat a oslovit voliče prostřednictvím médií. 

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!