Potanin prodal ProfMedia, ale z médií neodchází

Potanin

Vladimir Potanin – ruský magnát s odhadovaným jměním kolem 14 miliard amerických dolarů, což z něj podle časopisu Forbes činí 4. nejbohatšího Rusa a 46. nejbohatšího člověka na světě. V listopadu 2013 se tento muž s mnoha obchodními zájmy rozhodl prodat své mediální impérium ProfMedia konkurenčnímu Holdingu Gazprom-Media. Části svých aktivit v mediální sféře se ale nevzdal.

Foto: Vladimír Potanin. Zdroj: Profimedia.cz

Jak se rodí oligarcha

Vladimir Potanin vystudoval ekonomii na prestižním Státním institutu mezinárodních vztahů v Moskvě. Nejen díky kvalitnímu vzdělání se mu podařilo v éře divokých 90. let pohádkově zbohatnout, jak už tehdy bylo obvyklé, nestandardním způsobem. Když první ruský prezident Boris Jelcin usiloval o znovuzvolení v prezidentských volbách roku 1996, potřeboval vytvořit sobě loajální vrstvu boháčů, kteří finančně podpoří jeho kandidaturu. Využil stále nedokončeného procesu privatizace státního majetku a pomocí programu Loans-for-Shares (jedním z jeho autorů byl právě Potanin) více méně dovolil obratným podnikatelům, aby za směšně malé částky nakoupili v aukcích velké státní podniky typu Yukos, Sibneft nebo Norilsk Nickel. Nově vzniklá vrstva oligarchů (která dodnes obsazuje přední příčky v zmíněném žebříčku časopisu Forbes) skutečně podpořila Jelcina v jeho kampani za znovuzvolení, ale ukázalo se také, že se z nich stala politická síla, s níž se musí počítat. Poté, co se moci v Rusku chopil Vladimir Putin, situace se proti nim obrátila: výměnou za ponechání majetku museli slíbit, že se nadále nebudou do politiky vměšovat. Nejznámějším boháčem, který se odvážil otestovat pravdivost prezidentových slov, otevřeně podporoval politickou opozici a strávil za to 10 let ve vězení, je nedávno propuštěný Michail Chodorkovskij. Nejen jeho příklad vyslal zbylým oligarchům signál, že není radno si s Putinem zahrávat, ale je třeba přistoupit na jeho hru. Vladimir Potanin tak učinil.

Niklový král

V roce 1990 založil Potanin společně s Michailem Prochorovem (10. nejbohatší Rus současnosti) firmu Interros a v roce 2008 se stal jejím jediným vlastníkem. Gigant podniká v mnoha odvětvích jako je těžba kovů, finanční sektor, nemovitosti, energetika a média. Díky 30 % balíku akcií ve firmě Norilsk Nickel, která je největším světovým producentem niklu a palladia, se stal těžařským magnátem, dále mu patří minoritní podíl v Rosbank, která je devátou největší bankou na ruském trhu, a do podzimu loňského roku mu patřil i mediální holding ProfMedia. Jednalo se o jednu z největších ruských mediálních společností, která ovládala televizní kanály TV-3, Pjatnica a 2×2, celou řadu radiostanic a produkční a distribuční společnost Central Partnership. V listopadu 2013 se Gazprom-Media Holding dohodl s Potaninovým Interrosem, že celou společnost koupí. Nejedná se o žádný precedens: již v roce 2005 Gazprom získal od Potanina jeden z nejstarších a nejčtenějších celonárodních deníků Izvestija (který o tři roky později prodal National Media Group).

Zbavit se černého Petra a koupit lanýž

Podle mluvčího ProfMedia vedení v poslední době aktivně usilovalo o prodej, protože společnost byla problematickou investicí, která nepřinášela zisk. Gazprom-Media Holding (dceřiná společnost Gazpromu) podal ze všech zájemců o koupi nejlepší nabídku. Obchod je pro všechny strany výhodný: Interros se zbavil nevýdělečné společnosti a Gazprom rozšířil svou již tak obrovskou mediální platformu. Ředitelka ProfMedia Olga Paskina je s obchodem také spokojená: podle ní se tak dramaticky zvětší možnosti všech médií, která Gazprom koupil. Na začátku roku 2014 transakci posvětila Federální antimonopolní služba, podle níž nejsou nutná žádná zvláštní opatření, protože Gazprom-Media bude i po sloučení disponovat méně než 35% ruského reklamního trhu. Cena celého obchodu není známa a spekuluje se o částce mezi 500 miliony a 1,5 miliardy amerických dolarů. Transakce se netýkala sítě kinosálů Cinema Park, v nichž má Potanin menšinový podíl, ani internetového portálu Afiša-Rambler-SUP, pod nějž spadá například oblíbené zpravodajství Lenta.ru a který vlastní společně s Alexandrem Mamutem (44. nejbohatší Rus).

Vladimir Potanin se ze světa médií zcela jistě nevytrácí, i když se zde často objevuje v nečekaných souvislostech. Nedávno například vzbudil pozornost, když si v New Yorku koupil skoro dva kilogramy těžký vzácný bílý lanýž za 95 000 dolarů. Letos zároveň přislíbil svou účastí v iniciativě Billa Gatese a Warrena Buffeta The Giving Pledge s tím, že polovinu svého jmění věnuje na filantropické účely. Je otázkou, zda se peníze z 90. let touto složitou a dlouhou cestou vrátí ke svému právoplatnému majiteli – Rusům.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít