Potanin prodal ProfMedia, ale z médií neodchází

potanin

Vladimir Potanin – ruský magnát s odhadovaným jměním kolem 14 miliard amerických dolarů, což z něj podle časopisu Forbes činí 4. nejbohatšího Rusa a 46. nejbohatšího člověka na světě. V listopadu 2013 se tento muž s mnoha obchodními zájmy rozhodl prodat své mediální impérium ProfMedia konkurenčnímu Holdingu Gazprom-Media. Části svých aktivit v mediální sféře se ale nevzdal.

Foto: Vladimír Potanin. Zdroj: Profimedia.cz

Jak se rodí oligarcha

Vladimir Potanin vystudoval ekonomii na prestižním Státním institutu mezinárodních vztahů v Moskvě. Nejen díky kvalitnímu vzdělání se mu podařilo v éře divokých 90. let pohádkově zbohatnout, jak už tehdy bylo obvyklé, nestandardním způsobem. Když první ruský prezident Boris Jelcin usiloval o znovuzvolení v prezidentských volbách roku 1996, potřeboval vytvořit sobě loajální vrstvu boháčů, kteří finančně podpoří jeho kandidaturu. Využil stále nedokončeného procesu privatizace státního majetku a pomocí programu Loans-for-Shares (jedním z jeho autorů byl právě Potanin) více méně dovolil obratným podnikatelům, aby za směšně malé částky nakoupili v aukcích velké státní podniky typu Yukos, Sibneft nebo Norilsk Nickel. Nově vzniklá vrstva oligarchů (která dodnes obsazuje přední příčky v zmíněném žebříčku časopisu Forbes) skutečně podpořila Jelcina v jeho kampani za znovuzvolení, ale ukázalo se také, že se z nich stala politická síla, s níž se musí počítat. Poté, co se moci v Rusku chopil Vladimir Putin, situace se proti nim obrátila: výměnou za ponechání majetku museli slíbit, že se nadále nebudou do politiky vměšovat. Nejznámějším boháčem, který se odvážil otestovat pravdivost prezidentových slov, otevřeně podporoval politickou opozici a strávil za to 10 let ve vězení, je nedávno propuštěný Michail Chodorkovskij. Nejen jeho příklad vyslal zbylým oligarchům signál, že není radno si s Putinem zahrávat, ale je třeba přistoupit na jeho hru. Vladimir Potanin tak učinil.

Niklový král

V roce 1990 založil Potanin společně s Michailem Prochorovem (10. nejbohatší Rus současnosti) firmu Interros a v roce 2008 se stal jejím jediným vlastníkem. Gigant podniká v mnoha odvětvích jako je těžba kovů, finanční sektor, nemovitosti, energetika a média. Díky 30 % balíku akcií ve firmě Norilsk Nickel, která je největším světovým producentem niklu a palladia, se stal těžařským magnátem, dále mu patří minoritní podíl v Rosbank, která je devátou největší bankou na ruském trhu, a do podzimu loňského roku mu patřil i mediální holding ProfMedia. Jednalo se o jednu z největších ruských mediálních společností, která ovládala televizní kanály TV-3, Pjatnica a 2×2, celou řadu radiostanic a produkční a distribuční společnost Central Partnership. V listopadu 2013 se Gazprom-Media Holding dohodl s Potaninovým Interrosem, že celou společnost koupí. Nejedná se o žádný precedens: již v roce 2005 Gazprom získal od Potanina jeden z nejstarších a nejčtenějších celonárodních deníků Izvestija (který o tři roky později prodal National Media Group).

Zbavit se černého Petra a koupit lanýž

Podle mluvčího ProfMedia vedení v poslední době aktivně usilovalo o prodej, protože společnost byla problematickou investicí, která nepřinášela zisk. Gazprom-Media Holding (dceřiná společnost Gazpromu) podal ze všech zájemců o koupi nejlepší nabídku. Obchod je pro všechny strany výhodný: Interros se zbavil nevýdělečné společnosti a Gazprom rozšířil svou již tak obrovskou mediální platformu. Ředitelka ProfMedia Olga Paskina je s obchodem také spokojená: podle ní se tak dramaticky zvětší možnosti všech médií, která Gazprom koupil. Na začátku roku 2014 transakci posvětila Federální antimonopolní služba, podle níž nejsou nutná žádná zvláštní opatření, protože Gazprom-Media bude i po sloučení disponovat méně než 35% ruského reklamního trhu. Cena celého obchodu není známa a spekuluje se o částce mezi 500 miliony a 1,5 miliardy amerických dolarů. Transakce se netýkala sítě kinosálů Cinema Park, v nichž má Potanin menšinový podíl, ani internetového portálu Afiša-Rambler-SUP, pod nějž spadá například oblíbené zpravodajství Lenta.ru a který vlastní společně s Alexandrem Mamutem (44. nejbohatší Rus).

Vladimir Potanin se ze světa médií zcela jistě nevytrácí, i když se zde často objevuje v nečekaných souvislostech. Nedávno například vzbudil pozornost, když si v New Yorku koupil skoro dva kilogramy těžký vzácný bílý lanýž za 95 000 dolarů. Letos zároveň přislíbil svou účastí v iniciativě Billa Gatese a Warrena Buffeta The Giving Pledge s tím, že polovinu svého jmění věnuje na filantropické účely. Je otázkou, zda se peníze z 90. let touto složitou a dlouhou cestou vrátí ke svému právoplatnému majiteli – Rusům.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!