Analýza: Medializace stran a lídrů kandidátek před volbami do Evropského parlamentu

volby06
Nejlepší pozici měly před volbami v médiích ANO, STAN a Piráti, koalice SPOLU byla až šestá. To jsou hlavní zjištění studie, ve které společnost Newton Media analyzovala tradiční média v předvečer voleb do Evropského parlamentu v rozmezí od 1. května do 3. června 2024.

Ze všech zmínek o formacích kandidujících do Evropského parlamentu si poslední měsíc před volbami ukrojilo celou čtvrtinu hnutí ANO (25 %). Těžilo v médiích hlavně z toho, že je hlavním opozičním hlasem proti vládě, proti které se hlasitě vymezovalo na půdě sněmovny i mimo ní. S kritikou vládní agendy souvisely také nedávné vrcholy publicity (22. května v souvislosti s tzv. insolvenčním zákonem a 29. května ve spojení s důchodovou reformou). Hnutí ANO na ně patrně zamýšlelo navázat ve čtvrtek den před volbami, kdy se na jeho popud měla mimořádně sejít sněmovna k tématu migrace.

Značku ANO si média spojují především s osobností Andreje Babiše, který měl 2,5krát větší publicitu než lídryně eurokandidátky Klára Dostálová. Ve srovnání s dalšími lídry se umístila až na 4. příčce za trojlístkem Vondra-Konečná-Nerudová.

Až páté místo koalice SPOLU (10 %) je na první pohled překvapivé, má nicméně dobré důvody. Značka SPOLU se v médiích omezuje zpravidla jen na kontext evropských voleb a v každodenním politickém provozu se „rozpadá“ na jednotlivé strany: ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. Výsledná proporce mezi značkami ANO a SPOLU začíná zpravidla na poměru 2:1 (př. CNN Prima News), respektive 3:1 (př. ČT24) a u řady vlivných titulů se blíží poměru 4:1 (př. TV Nova, Blesk.cz).

volby03

Skromnější publicitu brandu SPOLU nicméně kompenzovalo prvenství Alexandra Vondry mezi lídry eurokandidátek. Politik ODS si zjednal přístup především do tisku (71 %) a online médií (20 %), v televizi a rozhlase se mu naopak dařilo podprůměrně.

Solidní druhé místo obsadila značka STAN (19 %). Lídryně kandidátky Danuše Nerudová na sebe strhla poslední měsíc před volbami téměř stejnou pozornost médií jako šéf strany Vít Rakušan a vynikla zejména v TV vysílání (15 %). Jan Farský, „dvojka“ Starostů a Osobností pro Evropu, měl oproti ní jen čtvrtinovou publicitu.

V pořadí třetí Piráti byli v médiích zastoupeni ministerským tandenem Lipavský-Bartoš, nicméně jejich volební lídr Marcel Kolaja následoval s nevelkým odstupem hned po nich. Byl nadstandardně zastoupen v rádiu (18 %), v kterémžto ohledu jej předčila pouze Johanna Nejedlová (Zelení).

Poslední formací, která si připsala větší objem publicity (i mediální dopad) než značka SPOLU, byla koalice SPD a Trikolóry. Její lídr Petr Mach se umístil na 6. místě po Marcelu Kolajovi a před Filipem Turkem. Do titulků se příliš neprosazoval, upozornil na sebe například návrhem zrušit migrační pakt skrze směrnici o dětských plenách. V politických rubrikách se SPD vyskytovala často v blízkosti ANO – společně například rozporovaly korespondenční volbu.

V pořadí šestou koalici Stačilo! v médiích výrazně „táhla“ europoslankyně Kateřina Konečná, která byla druhým nejviditelnějším lídrem z evropských kandidátek hned po Alexandru Vondrovi. Výmluvná byla v neposlední řadě statistika celostátních tiskových stran, na kterých se koalice Stačilo! objevila 13krát, zatímco SPOLU jen 10krát.

Z dalších subjektů se SOCDEM umístila před koalicí Motoristů & Přísahy, nicméně v pořadí jedniček kandidátek to bylo naopak a Filip Turek zde předčil Lubomíra Zaorálka. Čelní desítku monitorovaných značek uzavírali Svobodní a Zelení. Lídr Svobodných Libor Vondráček se opíral o publicitu na CNN Prima News, Johanna Nejedlová (Zelená) zaznamenala relativní prvenství v rozhlase (24 %), a to díky předvolebním spotům v rámci její jinak malé publicity.

Mediatypy, TOP Média, titulní strany a hlavní TV zpravodajství

Na online média se nejčastěji spoléhala koalice SPOLU (69 %), stejně jako formace Stačilo! (68 %), která se pro změnu méně než ostatní prosazovala v televizi (7 %). V publicitě kandidátek a jejich lídrů se na prvním místě až na výjimky etabloval kanál CNN Prima News, který díky četným zpravodajským a diskusním formátům aspiruje na hlavní politický TV kanál. Ve druhém sledu se do statistik výrazně propisovaly krátké zpravodajské vstupy a od poslední květnové dekády také předvolební spoty na stanicích Českého rozhlasu. Veřejnoprávní misi ztělesňovaly jmenovitě stanice ČRo Plus (př. 1. místo u Pirátů) a kanál ČT24 figurující na 3. místě mezi TOP médii u celého vedoucího kvarteta (ANO, STAN, Piráti) a stejně tak u koalice SPOLU.

V hlavním TV zpravodajství (Prima 18:55, ČT1 19:00, TV Nova 19:30) dominovalo trio ANO (106krát), STAN (101krát) a Piráti (100krát). Na celostátní tiskové straně se prosazovala totožná sestava, pouze STAN (25krát) přeskočil ANO (23krát) a Piráti byli opět třetí (20krát).

Zpracoval: Jan Jüptner, Ph.D.

 

Čtěte také

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

Pozvanka webinar korporace 1
Blog

Webinář týkající se e-commerce a elektroniky

Na webináři vám Vašek a Vojta představí konkrétní mediální výstupy třech českých firem. Uvidíte využití nejnovějších funkcionalit aplikace NewtonOne nové generace. Vašek a Vojta se zaměří nejen na obecné novinky a zajímavosti, ale také rozeberou mediální data těchto

telefon kresba

Jdeme na to!