Analýza: Medializace stran a lídrů kandidátek před volbami do Evropského parlamentu

volby06
Nejlepší pozici měly před volbami v médiích ANO, STAN a Piráti, koalice SPOLU byla až šestá. To jsou hlavní zjištění studie, ve které společnost Newton Media analyzovala tradiční média v předvečer voleb do Evropského parlamentu v rozmezí od 1. května do 3. června 2024.

Ze všech zmínek o formacích kandidujících do Evropského parlamentu si poslední měsíc před volbami ukrojilo celou čtvrtinu hnutí ANO (25 %). Těžilo v médiích hlavně z toho, že je hlavním opozičním hlasem proti vládě, proti které se hlasitě vymezovalo na půdě sněmovny i mimo ní. S kritikou vládní agendy souvisely také nedávné vrcholy publicity (22. května v souvislosti s tzv. insolvenčním zákonem a 29. května ve spojení s důchodovou reformou). Hnutí ANO na ně patrně zamýšlelo navázat ve čtvrtek den před volbami, kdy se na jeho popud měla mimořádně sejít sněmovna k tématu migrace.

Značku ANO si média spojují především s osobností Andreje Babiše, který měl 2,5krát větší publicitu než lídryně eurokandidátky Klára Dostálová. Ve srovnání s dalšími lídry se umístila až na 4. příčce za trojlístkem Vondra-Konečná-Nerudová.

Až páté místo koalice SPOLU (10 %) je na první pohled překvapivé, má nicméně dobré důvody. Značka SPOLU se v médiích omezuje zpravidla jen na kontext evropských voleb a v každodenním politickém provozu se „rozpadá“ na jednotlivé strany: ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. Výsledná proporce mezi značkami ANO a SPOLU začíná zpravidla na poměru 2:1 (př. CNN Prima News), respektive 3:1 (př. ČT24) a u řady vlivných titulů se blíží poměru 4:1 (př. TV Nova, Blesk.cz).

volby03

Skromnější publicitu brandu SPOLU nicméně kompenzovalo prvenství Alexandra Vondry mezi lídry eurokandidátek. Politik ODS si zjednal přístup především do tisku (71 %) a online médií (20 %), v televizi a rozhlase se mu naopak dařilo podprůměrně.

Solidní druhé místo obsadila značka STAN (19 %). Lídryně kandidátky Danuše Nerudová na sebe strhla poslední měsíc před volbami téměř stejnou pozornost médií jako šéf strany Vít Rakušan a vynikla zejména v TV vysílání (15 %). Jan Farský, „dvojka“ Starostů a Osobností pro Evropu, měl oproti ní jen čtvrtinovou publicitu.

V pořadí třetí Piráti byli v médiích zastoupeni ministerským tandenem Lipavský-Bartoš, nicméně jejich volební lídr Marcel Kolaja následoval s nevelkým odstupem hned po nich. Byl nadstandardně zastoupen v rádiu (18 %), v kterémžto ohledu jej předčila pouze Johanna Nejedlová (Zelení).

Poslední formací, která si připsala větší objem publicity (i mediální dopad) než značka SPOLU, byla koalice SPD a Trikolóry. Její lídr Petr Mach se umístil na 6. místě po Marcelu Kolajovi a před Filipem Turkem. Do titulků se příliš neprosazoval, upozornil na sebe například návrhem zrušit migrační pakt skrze směrnici o dětských plenách. V politických rubrikách se SPD vyskytovala často v blízkosti ANO – společně například rozporovaly korespondenční volbu.

V pořadí šestou koalici Stačilo! v médiích výrazně „táhla“ europoslankyně Kateřina Konečná, která byla druhým nejviditelnějším lídrem z evropských kandidátek hned po Alexandru Vondrovi. Výmluvná byla v neposlední řadě statistika celostátních tiskových stran, na kterých se koalice Stačilo! objevila 13krát, zatímco SPOLU jen 10krát.

Z dalších subjektů se SOCDEM umístila před koalicí Motoristů & Přísahy, nicméně v pořadí jedniček kandidátek to bylo naopak a Filip Turek zde předčil Lubomíra Zaorálka. Čelní desítku monitorovaných značek uzavírali Svobodní a Zelení. Lídr Svobodných Libor Vondráček se opíral o publicitu na CNN Prima News, Johanna Nejedlová (Zelená) zaznamenala relativní prvenství v rozhlase (24 %), a to díky předvolebním spotům v rámci její jinak malé publicity.

Mediatypy, TOP Média, titulní strany a hlavní TV zpravodajství

Na online média se nejčastěji spoléhala koalice SPOLU (69 %), stejně jako formace Stačilo! (68 %), která se pro změnu méně než ostatní prosazovala v televizi (7 %). V publicitě kandidátek a jejich lídrů se na prvním místě až na výjimky etabloval kanál CNN Prima News, který díky četným zpravodajským a diskusním formátům aspiruje na hlavní politický TV kanál. Ve druhém sledu se do statistik výrazně propisovaly krátké zpravodajské vstupy a od poslední květnové dekády také předvolební spoty na stanicích Českého rozhlasu. Veřejnoprávní misi ztělesňovaly jmenovitě stanice ČRo Plus (př. 1. místo u Pirátů) a kanál ČT24 figurující na 3. místě mezi TOP médii u celého vedoucího kvarteta (ANO, STAN, Piráti) a stejně tak u koalice SPOLU.

V hlavním TV zpravodajství (Prima 18:55, ČT1 19:00, TV Nova 19:30) dominovalo trio ANO (106krát), STAN (101krát) a Piráti (100krát). Na celostátní tiskové straně se prosazovala totožná sestava, pouze STAN (25krát) přeskočil ANO (23krát) a Piráti byli opět třetí (20krát).

Zpracoval: Jan Jüptner, Ph.D.

 

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!