Začněme tedy tím, že si identifikujete přímé a nepřímé konkurenty. Přímá konkurence bojuje o stejné zákazníky se stejným nebo velmi podobným produktem nebo službou, proto bude ve Vaší komplexní analýze konkurence hrát prim právě ona. Nepřímí konkurenti sice nenabízejí stejný produkt nebo službu jako Vy, ale přesto to, co nabízejí, nějakým způsobem řeší stejný problém. Je tedy důležité sledovat i tyto firmy, především proto, že by mohly v budoucnu mít tendenci stát se Vaším přímým konkurentem.
Jak je ale najdete? Zkuste například tyto kroky:
- Zadejte do Googlu klíčová slova, která jsou relevantní pro Vaše podnikání. První organické pozice ve vyhledávači obsadí Vaše největší konkurence. Dávejte ale pozor i na sponzorované výsledky nahoře na stránce. Ty Vám napoví, která konkurenční firma cílí na stejná klíčová slova jako Vy.
- Dále sledujte také sponzorované příspěvky a reklamu na sociálních sítích. Může Vám to ukázat potenciální konkurenci, na kterou Vás vyhledávač neupozornil. Především malé a začínající podniky totiž nemusí mít ještě své vlastní webové stránky nebo PPC reklamu a zatím pouze obchodují pomocí sociálních sítí jako jsou Facebook nebo Instagram. (Doporučujeme aplikaci přímo od Facebooku – knihovna reklam https://www.facebook.com/ads/library/)
- Pokud jste firma, která se soustředí na lokální prodej, pak Vám může pomoci společně s klíčovými slovy vyhledat i konkrétní místo, na které se Vaše podnikání zaměřuje, jako je např. “zakázková výroba kuchyní Brno”. To Vám přednostně ukáže i konkurenci působící ve Vašem fyzickém okolí, na kterou je potřeba brát zřetel.
Teď, když jsme si identifikovali Vaši konkurenci, přichází na řadu její analýza. Nejprve je potřeba si určit, které klíčové metriky jsou pro Vás důležité – je to například cena, typ produktu nebo třeba způsob marketingu? Poté, co byly tyto metriky definovány, si je můžete zanést například do tabulky a u každé konkurenční firmy sledovat, jak se hodnoty a informace mění. To Vám napoví, jak si oproti nim stojíte Vy.
Nyní je důležité se podívat ještě na jeden klíčový parametr, a to na tzv. jedinečný prodejní argument (z anglického termínu Unique Selling Proposition – USP). USP je něco, čím se odlišujete od konkurence; něco, co je pro Vás jedinečné. Pokud USP ještě nemáte definován, můžete využít analýzy konkurence a uvědomit si, v čem se od ní lišíte.
Analýzy obsahu konkurence: v čem se můžete poučit?
Pokud byste chtěli jít skutečně do hloubky, pak je v tomto bodě namístě udělat ještě i tzv. SWOT analýzu, pomocí které důkladně prozkoumáte silné a slabé stránky jednotlivých konkurentů, včetně příležitostí a hrozeb, kterým čelí.
Když už je všechno tohle hotovo, konečně přichází na řadu ta zábavnější část – analýza obsahu, který Vaše konkurence publikuje. V tomto bodě budete zkoumat jak marketingový obsah, který konkurenti publikují prostřednictvím různých kanálů, tak se budete snažit pochopit SEO strategii, která jim umožnila dostat se na první pozice ve vyhledávači.
Naskočte na nové trendy jako první
Jsou tady ale i další kroky, které můžete podniknout, aby Vaše firma získala náskok před konkurencí. Jmenovitě se jedná o dva nástroje – monitoring médií a social listening.
Monitoring médií je nástroj, kterým plníte krátkodobé cíle. Slouží k tomu, abyste v reálném čase zachytávali zmínky o Vaší firmě, Vaší konkurenci, tématech a klíčových slovech, která jsou pro Vaše podnikání klíčová. Bez zbytečného prodlení tak můžete například reagovat na negativní komentář zklamaného zákazníka nebo podle reakcí na sociálních sítích Vaší konkurence identifikovat něco, co lidem chybí. S tím Vám může jednoduše pomoci naše aplikace NewtonOne nové generace, která bude za Vás automaticky zachytávat zmínky o jakémkoliv tématu, které si definujete.
Na druhou stranu tzv. social listening je proaktivní přístup, který sleduje dlouhodobé cíle. Pomáhá identifikovat nové trendy dřív, než se dostanou do povědomí širší veřejnosti, čehož můžete využít pro Váš další růst. Analýza pomocí social listeningu sleduje komentáře na sociálních sítích, v recenzích, na blozích nebo v tisku a odhaluje tak sentiment, s jakým lidé mluví například o Vaší značce, Vaší konkurenci či produktech, které Vás zajímají.
Jak přesně to v praxi může fungovat se můžete dočíst v jiném příspěvku na našem blogu, ve kterém diskutujeme výsledky analýzy sentimentu ohledně dětských hřišť.
Chtěli byste vyzkoušet naši aplikaci NewtonOne nové generace a sami se přesvědčit, jak Vaší firmě může pomoci v dalším rozvoji? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.cz pro více informací. Těšíme se na Vás!