Pivo na ex – nový fenomén na Facebooku

Fotografie mladi lide s pivem

Mohli jsme být například svědky toho, jak slečna z malého holandského města uspořádala na své 16. narozeniny facebookový open event a nechtěně tím dosáhla počtu 3 000 účastníků. Narozeninovou párty pak usměrňovalo na 600 policistů v těžké zbroji.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Vzpomenout si také můžeme na kdysi a možná dodnes oblíbenou hru Lying Down, kdy si lidé lehávali na určité objekty a fotili se. Tato populární hra měla však své oběti, ke kterým patří například usmrcení pádem z balkónu, kdy se účastník Lying Downu pokoušel o originální fotografii na jeho zábradlí.

Pivo na ex, nebo basu!

Něžné dívky, klopící do sebe půllitry s pivem za doprovodu hlasitého říhnutí a s následným dovětkem „Ty vole, já se pobliju.“ To je v posledních pár dnech novou zábavou českého facebooku. O co jde? Jedná se o řetězovou akci, kdy uživatel facebooku vypije pivo (0,5 l) na ex, natočí se u toho a videozáznam vloží na svou zeď. K tomu dodá: „Vyzývám vás – Sabino, Petře a Kláro, do 24hodin pivo na ex, nebo mi dlužíte basu“. Jména nominovaných dá do interaktivního linku, čímž je společensky obnaží a vystaví nátlaku nedočkavých přihlížejících. Sláva Zuckerbergovi!

Zahřátá srdce sládků

Za posledních pár dní jsem na svém facebooku zpozoroval takových videí desítky, přičemž každé z nich vyzývá další 3 uživatele. V této souvislosti se mi vybavily základní počty s mocninami. Jen tak pro zajímavost, vezměte si do ruky kalkulačku a počítejte. Podle statistik je na českém facebooku 4 200 000 lidí, to jen pro přehled. První člověk, který vypil pivo na ex, vyzval 3 lidi, kteří vyzvali další 3 a ti pak učinili to samé. Těžko jen spekulovat, kolik lidí výzvu přijme a kolik z nich osloví další tři uživatele facebooku, ovšem vzhledem k lidské povaze a funkci facebooku (viz další odstavec) je to navýsost jasné. Už počítáte? 3x3x3x3x3x3x3x3x3x3. 3 na desátou je? 59 049. Počítejme dále. Průměrná cena piva je 21 Kč. Kolik tedy vydělal játra milující nápad pivovarům? Ve skromném měřítku 10x zopakovaného článku řetězce 1 240 029 Kč. Nutno zdůraznit, že tato číslo jsou pouze modelem v menším měřítku. O skutečném počtu piv, celkové sumě a o tom, kdo s celým nápadem vlastně přišel, můžeme asi jen konspirovat. Celé mi to trochu připomnělo film Děkujeme, že kouříte. Tato virální událost by se do scénáře jistě hodila.

Opravdu jen zábava?

Lying Down, půl litru na ex nebo selfie fotky v neobvyklých situacích. Na první pohled nevinná legrace. Je tomu ale opravdu tak? Facebook je dnes součástí skoro každého z nás a ačkoliv tamní virtuální profil znamená pro někoho více a pro někoho méně, člověk je v neustálém spojení s komunitou. Vyvstává tedy otázka, jak je na tom psychika člověka zainteresovaného v této zábavě. Uživatel Jan Novák je vyzván svým kolegou Petrem Procházkou k vypití půl litru piva na ex. Honza a Petr mají 60 společných přátel ze školy, ze zaměstnání či běžného života. 60 lidí tak čeká, až vypije pivo, a Honza to moc dobře ví. Nejedná se pak o určitý kolektivní nátlak? Je tedy otázkou, jestli je ve většině případů vypití piva na ex opravdu dobrovolné. A co nám Zuckerbergovo koloseum přichystá příště? Ruskou ruletu nebo něco ve stylu Hunger Games?

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

prymula grafika
Blog

Příběh zvaný Entity

První Prymulův týden na Ministerstvu zdravotnictví„Dej mi dohromady všechno důležité, co Prymula udělal za první týden po jmenování. Potřebuju taky vědět, kde dělal před tím, komu

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít