Očkování dětí proti nemoci COVID-19 podporují na sítích pouhá 3 % diskutujících.

1 ockovani nahledovy obrazek

Očkování dětí proti onemocnění COVID-19 vyvolává v sociálních médiích živou debatu, ve které se výrazná většina diskutujících staví k vakcinaci negativně. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, jen pouhá 3 % příspěvků na českých sítích hodnotí očkování dětí pozitivně. Nejvýraznějším hybatelem debaty se stal matematik Karel Janeček, který při vyhlášení ankety Český slavík očkování dětí zpochybňoval. V následujících dnech po jeho televizním vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil.

Očkování dětí od 5 do 11 let proti nemoci COVID-19 začalo v Česku 13. prosince 2021. Podle společnosti Newton Media, která od 19. října do 19. prosince sledovala reakce na sítích, rezonuje debata nejvíce na Facebooku, kde bylo zveřejněno 73 % všech příspěvků a v menší míře v diskusích pod články zveřejněnými na zpravodajských serverech (24 % příspěvků). Na Twitteru, Instagramu či YouTube se téma očkování dětí objevuje minimálně.

Do debaty výrazně zasáhl Karel Janeček, který během vyhlášení hudební ankety Český slavík zkritizoval protiepidemická opatření vlády a očkování dětí. V následujících dnech po jeho vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil. Výrazný dosah měl na sociálních sítích také rozhovor s epidemiologem Jiřím Beranem, který v rozhovoru zveřejněném v Parlamentních listech varoval před očkováním dětí, mladých a zdravých lidí zastaralou vakcínou.

„Pouhá 3 % příspěvků zveřejněných ve sledovaném období na sítích se staví k dětské vakcinaci proti nemoci COVID-19 pozitivně. Naopak vakcínu odmítalo 36 % diskutujících a po vystoupení Karla Janečka počet negativních příspěvků dále narostl na 42 %,“ říká spoluautorka analýzy Martina Maňhalová ze společnosti Newton Media. V období od 20. září do 10. listopadu se Newton věnoval v jiné analýze třetí posilující dávce u dospělých, kterou pozitivně hodnotilo 13 % diskutujících. „Ukazuje se tedy, že vakcinace dětí vyvolává daleko větší kontroverze než očkování dospělých,“ doplňuje Maňhalová.

očkování dětí

„Uživatelům nejvíce vadí, že vakcíny nejsou dostatečně prověřeny a obávají se jejich negativních dlouhodobých účinků na dětský organismus. Často také argumentují, že očkování je pouze byznysem politiků a farmaceutických firem a vakcína podle nich stejně není účinná,“ uvádí Nikola Kopáčová, další z autorek analýzy. Uživatelé, kteří se staví k očkování kladně, naopak uvádějí, že je zodpovědné děti naočkovat a chránit tak jejich zdraví. Jiní uváděli, že by měli být očkováni všichni, včetně dětí, aby se omezilo šíření nemoci COVID-19. Tito diskutující rovněž zdůrazňují svou důvěru v doporučení kvalifikovaných odborníků.

Mediální analýzu očkování provedl Newton Media v rámci projektu Infomore.cz, který realizuje ve spolupráci s Fakultou sociálních věd UK v Praze a Lékařskou fakultou MU v Brně. Tým analytiků z akademické i komerční sféry již téměř rok sleduje mediální pokrytí epidemie onemocnění COVID-19 a poukazuje na dobrou i špatnou praxi v šíření informací k pandemii. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, byl nedávno oceněn v mezinárodní soutěži mediálních analytiků AMEC Awards, kde uspěl v kategorii zaměřené na efektivní plánování, výzkum a evaluaci komunikace.

Autorky analýzy: Martina Maňhalová a Nikola Kopáčová

Zdrojová analýza je ke stažení níže.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!