MANUÁL: O chlupatých kočkách sponzorujících kvalitní žurnalistiku aneb 7 Nutných dovedností pro budoucí novináře

CAT

Jaká by měla být výbava budoucího novináře? Co se musí naučit, aby mohl uspět v nové době? Otázky, které jsme na NEWTON Summitu položili třem ostříleným osobnostem, které výrazně ovlivňují současnou mediální inovativní scénu: byli jimi bývalý špičkový irský televizní moderátor a zakladatel Storyful Mark Little, Douglas Arellanes ze Source Fabric (jinak též DJ) a přední polský digitální stratég – původem létající akrobat – Mexičan Ivan Hernandez. Jak správně tušíte, odpovědi nebudou vypadat jako ze školní učebnice. Přinášíme „manuál“, který společně během debaty dali dohromady:

1. Naučit se všechno, co dřív novináři nenáviděli: například skromnosti a pokoře
Novináři by neměli být přezíraví. Potřebují pokoru k tomu, aby chápali, že na sociálním webu je mnoho lidí, kteří ví to, co lidé v redakci neznají.

2. Schopnost připustit si, že se mýlím
Patří k prvně řečenému — opět něco, co řada novinářů neměla ráda.

3. Znalost byznysové stránky
Mark přiznává, že je otrávený a naštvaný, když novináře nezajímají peníze, za které se má kvalitní žurnalistika tvořit: „Je to nejrychlejší způsob jak vystavit novinařině rozsudek smrti“. Dnešní doba je podle něj čím dál víc postavená na osobních značkách. A pokud novinář, který je osobní značkou, nerozumí tomu, jak důležité jsou chlupaté kočky pro jeho práci, nemá právo v tomto byznysu dál být — říká dokonce tvrdě. Naráží tak na fakt, že virální videa či obrázky roztomilých kočiček nesou peníze. A je to právě ta složka, která může financovat výjimečnou, kvalitní žurnalistiku. Takovou, která například pomáhá přitáhnout pozornost k problémům nejvíc sužovaných a nesvobodných zemí.

4. Porozumění novým platformám
Je nutné sledovat vývoj nových platforem a nástrojů a mít snahu se v nich neustále orientovat a pracovat s nimi — podtrhuje Douglas.

5. Umění vyprávět příběhy novým způsobem
K tomu, abyste uměli předat modernímu publiku jakýkoli příběh, je třeba, abyste jako novináři mluvili s programátory, neustále aktivně hledali společnou řeč. Historicky jde o světy, které mají každý svou specifickou mentalitu. A právě dobrá kombinace je to, co umožní publiku jakékoli sdělení co nejlépe pojmout. Anebo máte ještě jednu možnost: jako novinář se učit kódovat. V angličtině se takovému úkazu říká “unicorn”, tedy jednorožec. Ovšem lidí, kteří by byli schopni hladce obého není  — jak se ukazuje —  mnoho. 🙂

6. Smysl pro experiment a schopnost selhávat rychle a levně
Experiment je zaklínadlem dneška. K tomu ale patří taky naučit se, že ne všechno se musí podařit. A pokud se nepodaří, je třeba umět to přijmout  tak, aby neúspěch byl rychlý a levný. A i ten nás učí. Vede přes něj cesta dál, k novým funkčním modelům. Možná si myslíte, že se Vás to netýká,  ale jako novinář se dnes velmi snadno ocitnete v prostředí experimentování a je dobré se na to mentálně naladit. 😉

7. Empatie
Schopnost být empatický, vžít se do druhých,  dodává Ivan. S tím souvisí i příprava budoucích novinářů. V dnešní době je i pro univerzity náročné inovovat své programy. Mark se proto na formální vzdělání v životopisech prakticky nedívá. U adeptů na práci velmi oceňuje, když mají jakoukoli báječnou a zároveň “divnou” zkušenost z reálného života. Za zajímavého tak považuje třeba kolegu, který designoval systém hromadné dopravy v Singapuru nebo dalšího, který provozoval čajové plantáže v Keni. Lidé pro dnešní média by měli být zvídaví, mít dobrodružnou povahu. Většinou to nejsou ti, kterým vyhovuje mentalita obří korporace. „Z jiné než mediální práce mají pak ponětí o tom, jak lidé žijí, chápou, jak ke zprávám přistupují. Rozumějí tomu, co se děje. Není to o trhu, tabulkách, o tom, co může být vždycky měřeno a baleno. Realita sociálního webu totiž není o datech, ale o emocích. A kdo nerozumí emocionální síle mediálního obsahu, nerozumí dnešnímu sociálnímu webu,“  uzavírá Mark.

Pavlína Kvapilová

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!