Louskáček pro mladé a další kreativní soutěže Honzy Marcinka

Honza Marcinek reklamní soutěže s oblibou nejen obesílá, ale poslední dobou i sám organizuje. Jak mu to jde?

Foto: Jan Marcinek Zdroj: isifa Image Service

V současnosti pracuje Honza jako copywriter v agentuře Havas Worldwide Prague (někdejší Euro/RSCG) sídlící v pavilonu Expo 58 na pražské Letné. Z mého pohledu si už dávno vydobyl pozici naděje mladé generace reklamních profesionálů u nás. Jak se k reklamě dostal? „O reklamě jsem měl povědomí už od malička, když jsem seděl neustále u televize, ale do světa reklamy jsem se hlouběji dostal až během studií na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku,“ vzpomíná Honza.

Několik přednášek na akademii bylo pod vedením Jiřího Mikeše věnováno reklamě. Právě Jiří Mikeš Honzovi poprvé ukázal reklamy Ivana Zachariáše. Fascinovaly ho od prvního momentu díky krátkým a vtipným příběhů, které se vešly do jedné minuty. „Od té doby jsem věděl, že chci dělat reklamu,“ říká rezolutně Honza. Zatímco ostatní spolužáci šli za svým cílem natočit celovečerní film, on hledal cestu, jak se dostat do reklamy. Svoji závěrečnou práci věnoval historii televizní reklamy.

Nirvana v Cannes

Pak navštívil nejstarší světový reklamní festival ve francouzském Cannes a byl definitivně ztracen. „Poznal jsem spoustu úžasných lidí, kteří mě brali jako sobě rovného. Nekoukali na mě skrz prsty. Bez problémů jsem si mohl pokecat s Bobem Isherwoodem, Davidem Drogou, Lee Clowem a dalšími legendami ze světa reklamy,“ vzpomíná Honza. Ve světě filmu se podle něj každý považuje za něco víc a musí se s někým znát, aby se někam dostal. V reklamě podle Honzy stačí něco umět a můžete pracovat kdekoliv. I když známosti se samozřejmě hodí i zde…

Jak vlastně Honza díky zahraničním zkušenostem vnímá český reklamní rybník? „Co říci o české reklamě? Zdá se mi málo kreativní. Když se každý rok vracím z Cannes, tak kroutím hlavou nad tím, proč tak jednoduché a nádherné reklamy nemohou vzniknout i u nás. Budgetem to není, spousta kampaní je právě geniální díky své jednoduchosti,“ definuje základní zjištění Marcinek. Možná se klienti prostě bojí do některých nápadů jít. „Ale pak tu v tom případě chybí lidi, kteří dokáží klienta nadchnout a přesvědčit, aby do toho šli. Když to zvládnou agentury na Slovensku, tak proč by to nešlo i u nás,“ myslí si Honza.

Druhá věc, která ho docela mrzí je, že agentury neposílají své kreativce na festivaly. Místo toho, aby agentura přihlašovala velké množství prací do soutěže, by mohla snížit počet přihlášek a z ušetřených peněz poslala na festival i několik kreativců. Pro kreativce to bude neskutečný zážitek plný inspirace a pro agenturu to bude investice do její kreativy. „Mám kamaráda copywritera z německé agentury Serviceplan, kterého vyslali do Cannes v roce 2010. On poté udělal přednášku o festivalu a prezentoval práce, které ho nejvíce zaujaly. Byl tak nabitý energií, že chtěl na festivalu v Cannes uspět. O rok později zde získal cenu za shortlist a na jiných festivalech vyhrál několik ocenění. V roce 2012 slavil největší úspěch, když si z Cannes odnesl dva zlaté lvy (stejná práce získala i Grand Prix na pražském reklamním festivalu PIAF, pozn. autora) a jeho agentura získala ocenění Direct Agency of the Year,“ uvádí konkrétní příklad Honza.

Po dvou letech na festival

Přesně tohle by si představoval i u nás. Navrhuje, aby každý zaměstnanec v agentuře mohl jednou ročně navštívit jeden z reklamních festivalů. Může začít v Portoroži, pak jet na Eurobest, a když bude zaměstnanec v agentuře déle než dva roky, tak ho pošlou do Cannes. „S tím souvisí ještě jedna věc, kterou bych chtěl zmínit. Holky Katka Huňová a Hanka Kundrátová byly se třídou na festivalu v Portoroži během studia na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati. Poté uspěly v národním kole soutěže Young Lions, aby se pak postaraly o největší porevoluční úspěch české reklamy, když získaly zlato i v rámci finále soutěže Young Lions v Cannes,“ upozorňuje na zlínskou reklamní líheň Honza.

Honzova účast na soutěžích začala ještě během studia na střední škole, kdy začal točit krátké filmy a účastnil se různých festivalů amatérského filmu, ze kterých si odnesl pár drobných výher. Zlomový úspěch přišel v soutěži o nejlepší hudební videoklip, kdy se dostal do první desítky nejlepších a byl pozván na Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. „Ubytování v pětihvězdičkovém hotelu, procházka po červeném koberci a vyhlášení v sále před diváky. Hlavní výhru jsem nezískal, ale zážitek to byl k nezaplacení,“ vzpomíná Honza.

Soutěž pořádal tehdejší mobilní operátor Eurotel. O rok později přišel se soutěží jiný operátor – Oskar. Šlo o vytvoření nejlepší znělky na Festival krátkých filmů Praha. „Tuhle soutěž už jsem vyhrál. Opět jsem jel zadarmo na festival do Karlových Varů a užil si to. V tu chvíli jsem si řekl, že se vlastně nemusím omezovat na české soutěže.“ Na internetu vyhledal několik serverů, které vyhlašují soutěže pro kreativce. „Upřímně mě překvapilo, kolik těch soutěží vlastně existuje. Na jednom webu jsem se díky výhrám dostal do žebříčku TOP 10 best creators z 75 000 tvůrců celého světa,“ říká Honza. Odměnou za jeho snahu mu bylo cestování po světě takřka zadarmo, když v jednom roce stihl navštívit třeba Afriku, Asii nebo Spojené arabské emiráty.

Čeští a slovenští mladí lvi

Zhruba v této chvíli začal přemýšlet, proč by u nás nemohlo mít více lidí možnost získat uznání z podobných soutěží, které podle něj výrazně napomáhají při hledání práce. V té době poznal George Hodka z fotobanky isifa a Reného Ježe z konzultantské společnosti FLEMedia, kteří se podíleli na regionálním kole soutěže Young Lions – George na Slovensku, René na území Česka. „Začal jsem jim pomáhat ve tvorbě obsahu ze zákulisí soutěže a dělám to doposud, i když nyní už jen pro české Young Lions. Strašně mě těší vidět ty mladé talenty, jak jsou do toho zapálení a dávají do toho vše. Když sleduji to jejich nadšení, tak mám pocit, že brzy nastane nová česká vlna ve světě reklamy“, nadšeně vypráví Honza

Do regionálního kola Young Lions se v ČR hlásí každým rokem více týmů. „Nicméně stále bojujeme s kategorií cyber, která má velký potenciál, ale každý rok je v této kategorii nejméně přihlášených týmů. Sám jsem si tuto kategorii jednou vyzkoušel. Vytvořit flashový banner během 24 hodin dá neskutečně zabrat,“ vzpomíná Honza. Možná se to s dalším ročníkem změní, protože organizátoři festivalu v Cannes plánují změnu v požadavcích na výstup. Digital už není jen o bannerech, ale jsou v tom i webové stránky, sociální média nebo mobilní aplikace. Nakonec se tedy kategorie cyber možná bude více podobat kategorii media, kde budou kreativci prezentovat před porotou kampaň s využitím digitálních nástrojů. Jak bude vypadat letošní ročník? „Přípravy na soutěž teprve začínají, uvidíme tedy, s čím festival Cannes Lions ještě přijde,“ těší se Honza. Už loni na podzim oznámili organizátoři příchod nového dvoudenního festivalu, zaměřeného výhradně na komunikaci ve farmaceutickém průmyslu a zdravotnictví.

Nový reklamní festival pro mladé

Když během Young Lions Honza viděl zapálení účastníků, začal v roce 2012 uvažovat o novém festivalu reklamy pro mladé. Podobnou akci vnímá jako setkání kreativních lidí, kteří se chtějí naučit něco od ostatních a sdílet své zkušenosti. Mělo jít o dvoudenní festival s přednáškami a workshopem. Na konci festivalu v rámci slavnostního večera by se vyhlásily nejlepší práce. Tvůrci do 28 let by mohli přihlásit své výtvory do jedné z těchto kategorií:

1.     Práce pro skutečné značky, které ale nebyly zadány klientem.

2.     Práce, které zákazník zamítl.

3.     Práce pro neexistující značku.

O tento nápad se podělil s Martinem Charvátem z agentury Konektor, který stál u zrodu festivalu pivních reklam. „Podělil se se mnou o své zkušenosti a já zjistil, že vybudovat nový festival je skutečně těžké, drahé a s nejasnou nadějí na úspěch,“ uvědomuje si Honza. Nicméně se mu Martin Charvát zmínil, že se podobnou soutěž pro mladé snaží několik let vybudovat i Louskáček. Takže o několik měsíců později se mu ozvali z ADC Czech Republic, jestli by nechtěl mít na starosti novou kategorii pro mladé.

Honza na nabídku českého ADC kývnul a minulý rok rozjel první ročník, kde kreativci do 28 let mohli přihlásit jakoukoliv svoji práci bez omezení. „Bohužel jsme tuto kategorii vyhlásili trošku později, tedy během zkouškového období na školách, a dostali jsme jen velmi málo prací“, přiznává Honza. Porota nakonec ocenila pouze dvě, jednu stříbrem a druhou bronzem. Tím si organizátoři vyzkoušeli jednu variantu soutěže a pro letošní ročník zkouší variantu se zadáním. Partnerem kategorie určené mladým kreativcům se stala G2 od Komerční banky. Soutěžící mají vytvořit televizní spot nebo print, kde kreativně znázorní claim “Nevisím rodičům na krku.”

Z minulého ročníku se organizátoři poučili, že musí soutěž vyhlásit ještě před vánočními svátky a více oslovit mladé tvůrce na školách. „Takže chodím do škol vyvěšovat plakáty, které pochází z pražské pobočky Made by Vaculik, a po internetu hledám možnosti, kde se moje cílovka pohybuje. Po vyhlašování bychom si rádi s týmem udělali rekapitulaci a rozhodli se, jakým směrem nakonec půjdeme“, vyjmenovává aktuální aktivity Marcinek. Jeho cílem je dát příležitost mladým tvůrcům, aby mohli naplno ukázat svůj talent a byli za to i odměněni. Soutěž by podle něj měla být takovou vstupní bránou do světa reklamy.

Aspoň nemusí vysvětlovat, co je to Louskáček…

Jak Honza vnímá aktuální přejmenování nejznámější české reklamní soutěže Louskáček, který bude od letošního roku vystupovat pod jménem ADC Creative Awards? „Louskáček je už natolik silná značka, že všichni tomu stále budeme říkat Louskáček. Velmi pozitivně to vnímám i z mezinárodního pohledu. Art Directors Club mají v každé zemi a soutěž se jmenuje stejně, takže zahraniční kreativci při pozvání do poroty ADC Creative Awards budou hned vědět, o co se jedná. Když si vygoogluji ‚Nutcracker Czech Republic‘, tak se dostanou na baletní představení v Národním divadle.“ Dnešní mladá generace navíc může výhru využít i při hledání práce v zahraničních reklamních agenturách, kde ve svém portfoliu nebudou muset mít položku s vysvětlivkou, co to vlastně ten Louskáček je.

A aby toho nebylo málo, aktuálně si Honza zkusil vytvořit vlastní startup s názvem Visionnaire.co zaměřený na tvorbu marketingových kampaní pomocí co-creation. První soutěž byla spuštěna právě v rámci soutěže ADC Creative Awards 2014. Věří, že tyto online soutěže se stanou stejně tak populární jako ve světě. Držme mu palce! 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít