Konzumace zpráv v Řecku: tradiční versus digitální. Kdo vyhrává?

skyros town internet

Začněme se dvěma nejoblíbenějšími tradičními médii v Řecku, jimiž jsou noviny a televize. Umístily se na 15. a 16. příčce v seznamu 22 „institucí“, kterým občané Řecka nejvíce důvěřují. To je ohromující! Nachází se až ve druhé polovině seznamu.

Foto: Internetová kavárna na řeckém Skyrosu. Zdroj:Profimedia.cz/Skyros island and internet cafe.

Průzkum, který provedla organizace MRB v prosinci 2013, ukázal, že nejdůvěryhodnějšími institucemi jsou armáda a církev, zatímco Evropská centrální banka a Mezinárodní měnový fond skončili na posledních příčkách (21. a 22. místo). Co se týče novin a televize, průzkum dále ukazuje, že hladina důvěry je nejvyšší mezi lidmi staršími 45 let, zatímco mladší lidé tíhnou spíše k vyhledávání zpráv online. V neposlední řadě průzkum naznačil, že hladina důvěry vůči novinám a televizi neustále klesá od roku 2005, kdy se důvěra vůči televizi pohybovala na úrovni 33,1 % a důvěra vůči novinám na úrovni 32,6 %, zatímco v roce 2013 se jejich procentní podíly snížily na 17,2 % a 18,6 % v daném pořadí.

Jelikož jsem právě citovala ze zdroje z minulého roku, budu v tom pokračovat článkem vydaným také v roce 2013, který reportérka New York Times Rachel Donadio nazvala Řekové zpochybňují média a ozývají se nové hlasy. Tento článek poukazuje na důvody, proč lidé v Řecku mají námitky vůči zpravodajským médiím hlavního směru (ponejvíce proto, že jejich většinové podíly jsou vlastněny podnikatelskou elitou, a také proto, že Řekové věří, že zpravodajská média hlavního směru jsou propletená s politiky), a vysvětluje, proč se Řekové více obracejí ke zprávám z netradičních zdrojů (často malých a levicově orientovaných), jež se v zemi objevily v nedávných letech (od roku 2008, kdy vypukla finanční krize) a jež hrají čím dál zásadnější roli v konverzaci.

Moje další tvrzení je opět založeno na průzkumu provedeném v roce 2013, který instituce Information Society zaměřila na nové technologie používané Řeky. Tento průzkum uvedl, že počet Řeků používajících internet pravidelně neustále vzrůstá. Studie konkrétně sdělila, že 81 % Řeků používá internet denně, většinou k získání informací o službách a produktech (76,7 %). Čtení zpravodajských a sociálních médií online skončilo na třetím místě a pátém místě (70,5 % a 51,4 % v daném pořadí) v žebříčku pěti hlavních online aktivit řeckých uživatelů. Co se týče přístupu na internet, osobní počítače vedly s jasným náskokem (91,5%) před drtivě poraženými chytrými telefony.

Užitečné statistiky o používání mobilních telefonů v Řecku a o tom, jak Řekové používají digitální přístroje pro odběr zpráv, pocházejí od agentury Tempo OMD. Nebudu zabíhat do detailů, jelikož informace můžete získat ze slideshare prezentace. Avšak jedním z klíčových zjištění, o které bych se s Vámi ráda podělila, je, že Řekové používají své digitální přístroje převážně pro zábavu a teprve ve druhé řadě pro čtení zpráv (mezi kterými je nejvíce vyhledávaná předpověď počasí?!). Další zajímavý postřeh se týkal zvyků používat vícero obrazovek najednou při sledování televize s tím, že networking je na prvním místě (zejména FB, Google+ a Twitter).

Teď se vraťme k titulní otázce: Která média vyhrávají? Upřímně řečeno si nejsem jistá. Jedna věc je jasná – konzumace zpráv není jednorozměrný návyk. Média nás nikdy nepřestanou překvapovat. Co přijde na řadu příště?


News consumption in Greece: traditional vs digital. Who wins?

Let’s start with the two most favorite traditional media in Greece: newspapers and TV. They occupy the 15th and 16th position respectively in a list of 22 of “institutions” most trusted by Greek citizens. Amazing! Not even at half the list.

The survey, which was conducted by MRB in December 2013, showed that the Army and Church were the most trusted institutions, while the European Central Bank and the Intentional Monetary Fund came last (in 21st and 22nd position). Regarding newspaper and TV, the survey showed that the level of trust is highest among people older than 45 years old as younger people are keener in searching for news online. Last but not least, the survey indicated that the level of trust for newspapers and TV has been constantly dropping since 2005, when the trust was 33.1% in TV and 32.6% in newspapers while in 2013 the percentage rates dropped to 17.2% and 18.6% respectively.

As I just quoted a source from last year, I will continue with an article published in 2013 by Rachel Donadio, a New York Times reporter, entitled Greeks Question Media, and new Voices Pipe Up, which points at the reasons why people in Greece are challenging the mainstream news media (mostly because they are owned in their majority by business elite and because Greeks believe that the mainstream news media and politicians share a strongly intertwined bond) and explains why Greeks are turning to news from non-traditional sources (often small and left-leaning) that have made their appearance in the country in recent years (since 2008 when the financial crisis erupted) and are playing and increasingly vital role in the conversation.

My next point is again based on a survey conducted in 2013 by the Information Society about the new technologies used by Greeks. The survey stated that the number of Greeks using the internet on a regular basis is constantly increasing. Specifically, the survey indicated that 81% of Greeks use the internet daily, mostly to get informed on services and products (76.7%). Reading online news and social media activity came in third and fifth place (70.5% and 51.4% respectively) among the five main online activities of Greek users. As regards access to the internet, personal computers were heavily in the lead with 91.5% leaving smart phones behind in total defeat.

Good statistics about the mobile usage in Greeks and how Greeks use digital devices to get their news comes from Tempo OMD. I will not go into details as you can get the information in that slideshare presentation. One of the main findings, though, I would like to share with you, was that Greeks are using their digital devices primarily for entertainment and secondly to read news (of which the most popular search concerned weather forecast?!). Another interesting observation concerned multi-screening habits while watching TV with networking coming first (especially FB, Google+ and Twitter).

Now back to the title question, which media wins? To be honest, I am not sure. One thing is for sure: news consumption is not a one-dimensional habit. The media will never stop surprising us. So, what is coming next?

Sophia Karakeva
journalist, Greece

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!