Jak smýšlejí „bratři Češi“ o Polácích

Muz s plakatem na Polski film

Češi smýšlejí o Polácích hůře, než je tomu naopak, tvrdí deníky Rzeczpospolita a Dziennik Gazeta Prawna. Citují přitom studii zadanou PKN Orlen.

Foto: Herec Marek Daniel na premiéře filmu Marka Najbrta Polski film, Zdroj: ČTK/Zezulka Tomáš

V polské Krynici se konal 23. ročník Ekonomického fóra. Z účastníků této prestižní akce, občas nazývané „polským Davosem“, poutali největší mediální pozornost dva velcí rivalové polské politické scény – premiér Donald Tusk a jeho předchůdce Jarosław Kaczyński. Nicméně v polských novinách nezapadla ani jedna zajímavá studie představená právě v Krynicy. Týká se vzájemných vztahů a spolupráce Česka, Německa a Polska v hospodářské oblasti. Studii si u Institutu Spraw Publicznych (ISP) zadala společnost PKN Orlen, která působí jak na německém, tak českém trhu. Nejdůležitější závěry průzkumu veřejného mínění provedeného ve všech třech zemích uveřejnily RzeczpospolitaDziennik Gazeta Prawna (shodně 5.9.). Oba deníky upozornily mimo jiné na fakt, že Češi smýšlejí o Polácích hůře, než je tomu naopak. Například Poláci více tolerují jako šéfa Čecha než Němce, za to Češi dávají přednost německému nadřízenému před polským. Co se týče pracovitosti, vzdělání a poctivosti, Češi mají o Polácích znatelně horší mínění než Němci.

Polské firmy musejí podle Rzeczpospolity počítat s českými stereotypy, které nezlámaly ani rozvíjející se hospodářské vztahy mezi oběma zeměmi a přímé polské investice v Čechách. List v této souvislosti cituje Andrzeje Kozłowského z PKN Orlen, vlastníka českého Unipetrolu: „Dalo nám hodně práce přesvědčit Čechy, že jsme důvěryhodným investorem. Každá negativní informace o polských firmách – naposledy např. záležitost s posypovou solí – se násobí dřívějšími předsudky.“ Na čem se Češi a Poláci v průzkumu ISP shodli, je vysoké hodnocení německého souseda. Jeho ekonomika funguje, organizace práce je zde na vysoké úrovni, německé firmy se dobře starají o své zaměstnance i životní prostředí. Němečtí respondenti udělili Polsku a Česku o poznání horší hodnocení, přičemž o něco lépe si vedli Poláci, což zmiňované deníky neopomněly zdůraznit.

Polski film jako nepovedený český vtip?

Jiný pohled na česko-polskou vzájemnost nabídla Gazeta Wyborcza (6.9.), jež v příloze Kultura Ekstra otiskla článek o obraze Poláků v zahraničních filmech. Na prvním místě připomíná český Polski film, který v minulém týdnu vstoupil do polských kin. Název filmu odkazuje na známý polský idiom czeski film užívaný pro absurdní situace. Děj filmu, ve kterém známí čeští herci hrají sami sebe, se absurdním situacím rozhodně nevyhýbá, když se zde realita mísí s fikcí.

 Dílo režiséra Marka Najbrta bylo financováno z polských peněz, neboť jeho předchozí film Protektor zvítězil v roce 2010 na krakovském festivalu nezávislého kina Off Plus Camera. Podmínkou bylo, že nový Najbrtův film se musí natáčet také v Polsku. Podle autora článku se však Polski film moc nepovedl, a to nikoli proto, že si občas dělá z Poláků legraci. Hlavní vadou je, že zde chybí „smutně proslulý český humor“. Neplatí to asi zcela, neboť autor oceňuje scénu, kdy polský investor odstupuje od koprodukce filmu poté, co jeden z Čechů urazí jeho náboženské cítění spojené s osobou Jana Pavla II.: „Tak tady se bratři Češi půvabně vysmáli naší středověké pobožnosti.“

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít