Informace ze zálohy

kiev

Po letech neúspěšných snah o přijetí zákona o veřejnoprávních sdělovacích prostředcích začala koncem listopadu vysílat z Kyjeva ukrajinská Občanská televize. Jde o internetový projekt nezávislých žurnalistů a občanských aktivistů. Ukrajinská nezávislá žurnalistika se vůbec stahuje na síť.

Foto: Protesty na náměstí Nezávislosti v Kyjevě. Zdroj: Profimedia.cz

Jde o velmi zajímavý projekt. Jednoduché studio, vlastně se jedná o půdní prostor, kde hned za zády moderátorů je vidět celé technické zázemí. Hosté přicházejí a odcházejí, stejně jako moderátoři. V případě technických potíží se moderátor otočí k technikům a v přímém přenosu je požádá o pomoc nebo o to, ať mu z redakce přestanou posílat nové zprávy, protože mu překrývají ty, které zrovna potřebuje. Všechno se děje v přímém přenosu. Divák vidí i to, jak lidé ve štábu svačí. Hosté se často ptají, jestli už jsou v přímém přenosu, moderátoři si dovolují prezentovat své názory, stěžují si na únavu nebo přiznávají, že už neví, na co by se tak ještě mohli zeptat. Je celkem běžné, že host řekne, že ještě neřekl to nejdůležitější, a moderátoři mu dají prostor. Televize je bez vedení. Není tam žádný šéfredaktor ani ředitel. Všechno je velmi civilní a vlastě se na to moc příjemně dívá.

Občanská televize se obejde bez oligarchů

Občanská televize (Hromadske.tv) dnes vykonává tutéž funkci, jakou v roce 2004, během oranžové revoluce, vykonával 5. kanál. S tím rozdílem, že 5. kanál vlastní sice opoziční, ale oligarcha Petro Porošenko, a Občanská televize vznikla díky grantu Fondu Obrození (ukrajinská odnož Open Society Fund ) a vysílá i díky dobrovolným příspěvkům občanů. Je nezávislá na politicích i podnikatelích. Na to, jestli bude i objektivní, se dnes těžce odpovídá. Zatím je cítit velkou solidaritu s tím, co se odehrává na kyjevském náměstí Nezávislosti. V každém případě je to vítaná změna, protože většina ukrajinských televizních kanálů je propojena s politiky nebo oligarchy. Podle výkonné ředitelky kyjevského Institutu sdělovacích prostředků Oksany Romaňukové je způsob informování o protestech a demonstracích na náměstí Nezávislosti nejlepším indikátorem jejich objektivity. A právě podle tohoto indikátoru je možné tato (do začátků protestů provládní) média rozdělit na dva typy. Na ta, která patří oligarchům z časů Leonida Kučmy, a ta, která patří tzv. „mladooligarchům“ – novozbohatlíkům z okolí nynějšího ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče. Ta první se snaží přizpůsobit měnící se situaci na Ukrajině a informují více méně objektivně. Ta druhá vyhledávají argumenty na podporu Janukovyčovy politiky.

Občanská televize začala vysílat v beta režimu 22. listopadu – druhý den protestů na Ukrajině. Mezi její tváře patří i ti nejznámější novináři, jako například Mustafa Najem, který se stal organizátorem a tváří prvních nepolitických demonstrací v Kyjevě. Často je nutné přecházet na kanál na YouTube, protože stejně jako i jiná ukrajinská média je i Hromadske.tv denně napadána DDoS útoky. Napadeny byly také servery Ukrajinské pravdy a portál Tyzdeň.ua. Kabelový operátor Triolan odpojil televizní kanál TVi v největších městech jako Kyjev, Doněck, Charkov, Oděsa nebo Dněpropetrovsk. Během demonstrací bylo v Kyjevě zraněno přes padesát domácích i světových žurnalistů. V souvislosti s nástupem cenzury podalo výpověď několik desítek ukrajinských novinářů. Sedmadvacetiletý oligarcha z klanu Janukovyčovy „rodiny“ koupil jen za poslední dva týdny dva mediální holdingy. Nezávislé informační projekty se proto stahují do internetové zálohy.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

dira_na_trhu_blog
Blog

Objevte nové obchodní příležitosti díky monitoringu médií

Máte nápad na podnikání, ale nejste si jistí, jestli vás s ním někdo nepředběhl? Pokud hledáte díru na trhu, která by vám umožnila prorazit s novým produktem nebo službou, existuje několik způsobů, jak ji objevit. Najít nové obchodní příležitosti a být o krok před konkurencí je klíčové, a to nejen pro začínající podnikatele, ale i pro zavedené firmy.

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

telefon kresba

Jdeme na to!