Hrozí nám „berlusconizace“?

Babis

V souvislosti s masívní kampaní politického hnutí ANO a červnovým nákupem mediální skupiny Mafra je Andrej Babiš, miliardář slovenského původu přirovnáván k italskému mediálnímu magnátovi Silviu Berlusconimu. Je takové přirovnání opodstatněné?

Foto: Andrej Babiš, Zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Andrej Babiš a Jaromír Soukup jsou dva muži, kteří se v Čechách zatím nejvíce přibližují tomu, co na jihu Evropy reprezentuje zmíněný italský expremiér. Soukup vlastní mediální agenturu Médea, časopis Týden a televizi Barrandov. Nicméně v politice se dosud angažoval pouze jako muž v pozadí, zatímco Babiš se v roce 2012 stal lídrem ANO a letos masivně expandoval do mediálních kruhů koupí skupiny Mafra.

Berlusconiho mediální impérium

Babiš si vybral opačnou cestu, než zvolil v 80. letech Berlusconi. Ten si vytvořil síť vlastních médií (skupina Mediaset, vydavatelství Mondadori, nákup deníku Il Giornale), s jejíž pomocí proplul až do politiky. Na první pohled pohodlnější cesta, neboť si voliče získal prostřednictvím televizních kanálů a stránek novin ještě před tím, než vůbec vstup do politiky oznámil.

Nesmazatelnou stopu v italské politice zanechal Berlusconi tím, jak se z premiérského křesla opakovaně staral o rozkvět svého mediálního impéria. Zanechal po sobě zákon, který trend berlusconizace (tedy účelového propojení médií a politiky) dovedl k dokonalosti. Předpis v roce 2009 umožnil křížení vlastnictví médií, tedy fenomén, který nejde dohromady s pluralitou médií, tedy podstatou demokratického informování veřejnosti. Berlusconi si zákonem pojistil zprivatizování jednoho z veřejnoprávních programů RAI a společně s kanály patřící Mediasetu pokryl 90 procent italského televizního trhu.

ČR:  Nestejný prostor u tisku a audiovizuálních médií

Může jeho recept v budoucnu napodobit Andrej Babiš? Teoreticky ano, ale ne v takové míře. Babiš zatím své mediální podnikatelské aktivity rozehrál na trhu periodického tisku, kde je koncentrace vlastnictví omezena pouze předpisy regulujícími hospodářskou soutěž. Legálnost letní transakce na poli periodik před pár dny potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když konstatoval, že vlastnictví regionálních týdeníků 5plus2 a periodik Mafry neodporuje zákonu a Babiš tak nezakládá monopol narušující hospodářskou soutěž. 

Jinak je tomu ale u audiovizuálních médií. Křížení vlastnictví, které ve velkém předvedl Berlusconi, je v českých podmínkách regulováno prostřednictvím zákona o rozhlasovém a televizním vysílání a rovněž zákonem o ochraně hospodářské soutěže. Ty zaručují, že jedna osoba může získat maximálně dvě licence na celoplošné digitální televizní vysílání. Takový zákaz ale není ultimativní a nevztahuje se na vysílání kabelové, tedy i na televizi Óčko, kterou provozuje Babišova Mafra. Tento typ vysílání je regulován odlišně tak, že jeho provozovatel nesmí svým kabelovým vysíláním pokrýt více než 70 procent celkového počtu obyvatel republiky.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít