Hollywood chce prorazit v Číně

panda

Američtí filmaři se stále častěji přizpůsobují čínským požadavkům

Foto: Kung Fu Panda 2. Zdroj: Profimedia.cz

„Jsem z budoucnosti a říkám ti, měl bys jet do Číny,“ dozvídá se ve filmu Looper  hlavní hrdina. Hollywoodský sci-fi snímek původně počítal s Paříží, ale potom přišla nabídka finanční účasti od čínské distribuční společnosti DMG s podmínkou změnit lokalitu na Šanghaj. Spolupráce s DMG filmu otevřela dveře na čínský trh a vedla k tomu, že byla vytvořena jeho čínská verze s extra scénami z rozkvétající Šanghaje roku 2074.

Looper  je přitom jen jedním příkladem současné strategie Hollywoodu, jak zabodovat na druhém největším filmovém trhu světa. Druhý v Číně nejnavštěvovanější film uplynulého roku Iron Man 3 má také svoji čínskou verzi s extra scénami, v nichž se objevuje oblíbená čínská herečka Fan Bingbing. Navíc ve filmu, na kterém se opět podílela společnost DMG, na rozdíl od komiksové předlohy padouch Mandarin už není Číňan. V opačném případě by film těžko unikl cenzuře. Ta se totiž kromě sexuálních a násilných scén či politické kritiky vztahuje také na negativní vyobrazení čínské kultury nebo postav čínského původu. Censura proto postihla například postavu čínského kapitána Sao Fenga v Pirátech z Karibiku: Na konci světa nebo scénu z filmu Muži v černém 3, v níž se mimozemšťané schovávali v čínské restauraci.

Podle odhadů společnosti Ernst & Young bude čínský filmový trh do roku 2020 největším na světě. Rychle se rozvíjející zábavní průmysl v Číně je pro Hollywood velkým lákadlem. Ti, co chtějí uspět, ale čelí hned několika překážkám. Kromě cenzury jsou tu kvóty na zahraniční filmy a zpožďování či rušení jejich premiér ve prospěch domácí produkce.

Čína ročně uvádí jen 34 zahraničních filmů, z čehož 14 má být v IMAX nebo 3D formátu. Snaha obejít kvóty natočením koprodukčního filmu často naráží na ještě větší komplikace, protože koprodukční filmy mají vlastní pravidla týkající se obsazení a obsahu. Přesto možnosti koprodukce už přijel do Číny zkoumat i režisér James Cameron, jehož AvatarTitanic patří v Číně mezi kasovně nejúspěšnější filmy vůbec.

Filmy propagující čínskou kulturu a pokrok mají největší šanci dostat v Číně prostor. Vřelého přijetí se tak dostalo nejen animované Kung Fu Pandě, ale také vesmírnému snímku Alfonso Cuaróna Gravitace, kde se hlavní hrdinka – astronautka, kterou ztvárnila Sandra Bullock – v závěru filmu zachrání dosažením čínské vesmírné stanice Tchien-kung. Cuarón ale odmítá, že by film na rozdíl od jiných upravil tak, aby se v Číně lépe “prodal“. „Když jsme stavěli příběh, museli jsme ho založit na tom, co už ve vesmíru v té době bylo. Měli jsme tu Hubbleův teleskop, ISS, Tchien-kung a kosmickou loď Šen-čou. To bylo dlouho předtím, než se Čína stala pro Hollywood tak přitažlivou,“ řekl při své listopadové návštěvě Pekingu, během níž film propagoval, čínskému Lidovému deníku. Novináře však příliš nepřesvědčil.

Trochu jiná pařba ve Vegas

U některých hollywoodských snímků se již ve snaze dobýt čínský trh projevila autocenzura, případně byla vytvořena neurážlivá verze pro tamější publikum a censory. Zatímco tedy například knižní předloha filmu Světová válka Z  lokalizuje počátek světové zombie epidemie do Číny, filmová verze ji přesouvá do Indie.

Až úsměvnou úpravou prošel film Na šrot od scenáristů filmu Pařba ve Vegas. Původní verze pojednává o třech amerických mladících, kterým se oslava 21. narozenin jednoho z nich – Američana čínského původu Jeffa Changa – vymkne z rukou. Do filmu pro čínský trh jsou ale přidány scény, které vysvětlují, že Jeff je v USA jen na studijním pobytu, kde se seznámí se zvrácenou západní morálkou a posléze se vrací do Číny, aby se stal lepším člověkem.

Experti se shodují na tom, že budoucnost Hollywoodu se ponese ve znamení větší rozmanitosti, kdy více prostoru dostanou čínské hvězdy a asijské lokality. Bude také více koprodukcí a hvězdy budou zřejmě častěji jezdit do Číny, aby tam své filmy propagovaly, stejně jako to loni udělal Robert Downey Jr. nebo Tom Cruise.

Čtvrtí Transformers, kteří vznikli v koprodukci s čínskou státní televizí CCTV-6 a kteří se v kinech objeví letos, jejich předpovědi naplňují. Nejenže ve filmu, který se zčásti natáčel v Číně, dostali role popový zpěvák Han Geng a herečka Li Bingbing. Tvůrci se navíc rozhodli čtyři filmové postavy obsadit vítězi reality show vysílané čínskou televizí. 

Klára Wang Tylová
autorka vystudovala med. komunikaci na univerzitě v Tchaj-peji

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!