Hlídací psi svých pánů

snowden offshore 5888

Zdá se, že hlídacími psy demokracie nejsou ani tak novináři, jako whistlebloweři. A tak se nejnovějším problémem stal fakt, že americká NSA odposlouchávala německou kancléřku Angelu Merkel.

Foto: Ilustrační, Zdroj: ČTK/ZUMA/Alex Milan Tracy

Angela Merkel dostala od firmy Secusmart  super mobilní telefon, novináři přezdívaný „Merkel Phone“ – Blackbery Z-10. Zvláštní znamení: do zadní strany vygravírovaný státní znak a vnitřek prý „téměř nehacknutelný“. Iluze trvala jen krátce.

Americká média se staví k celé záležitosti poněkud zdrženlivě. Jak by ne, když většina z nich mohutně podporovala prezidenta Baracka Obamu v jeho kampani. Edward Snowden – sám bývalý kontraktor NSA – dal interwiev listu New York Times a tvrdí v něm, že materiály v žádném případě nepřevezl ani do Ruska ani do Číny. Je přece vlastenec…

Jde o válku s terorismem, nebo o byznys?

Merkelová a Hollande vyzvali Obamu k jednání o aktivitách NSA do konce roku. Andrew Parker, Sir John Sawers a sir Iain Lobban budou svědčit veřejně. Poprvé se tak na lavici obžalovaných ocitá MI5, MI6 i GCHQ. Je to špehování, ne Snowdenovy úniky, které ohrožují naši bezpečnost, tvrdí Seumas Milne, editor Guardianu. Evropská unie se usnesla, že je potřeba „ujasnit si pravidla“ spojenectví s USA. Rozsah a dosah špehovací spolupráce NSA–GCHQ je obrovský a s válkou proti teroristům už dávno nemá co společného. Má zajistit dominanci USA v mezinárodním byznysu.

Francie zjistila, že 70 milionů nahraných telefonátů a emailů ve Francii se v jednom měsíci zvlášť zaměřilo na francouzsko-americké firmy. V hledáčku NSA se ocitla mimo francouzských politiků telekomunikační společnost Alcatel-Lucent. Důvod? Výroba francouzských komunikačních satelitů. Mexičané zjistili přes Der Spiegel, že e-maily jejich prezidenta byly nabourány kvůli „plánování mezinárodní investice“ a snaze posílit americký diplomatický vliv při obchodním jednání. Něco podobného se stalo prezidentce Brazílie Dilmah Rousseff, stejně jako světovým lídrům na G20.

Snowden: americká média selhala

Snowden však průběžně tvrdě kritizuje zejména americká mainstreamová média a prohlašuje o nich, že naprosto selhala. Je přesvědčen, že pokud by se se svými zjištěními obrátil na americké novináře, nikoliv na britské, nikdy by fakta nevyšla najevo. Řekl, že „po 11. září se mnoho z nejdůležitějších zpravodajských kanálů v Americe vzdalo své role kontrolního prvku moci  – odpovědnosti žurnalistů kritizovat výstřelky vlády –  ze strachu, že by to bylo vnímáno jako nedostatek vlastenectví, za což by je v čase vzedmutého nacionalismu trh potrestal.“

Spisovatel a mediální kritik Jeff Cohen je dokonce přesvědčen, že kdyby ve Spojených státech byla média kontrolovaná státem, byly by informace o kauze Snowden a materiálech, které vynesl, naprosto stejné. „Dochází k téměř naprostému identifikování se s názory vlády,“ uvedl.

Nutno dodat, že to platí pouze pro zahraniční a bezpečnostní politiku. Jeff Cohen upozorňuje, že zatímco nezávislá žurnalistika rozebírá dopad průniku NSA do soukromého práva a pečlivě odděluje fakta od fikce, zpravodajské sítě se obsesivně zabývají otázkami, jako „Kolik škody Snowden napáchal? Jak docílit toho, aby jej dostala do rukou spravedlnost?“

Známý americký novinář Ross Sorkin o Snowdenovi dokonce prohlásil „my jsme ho nechali utéct do Ruska.“ Když nezávislý blogger Glenn Greenwald kritizoval způsob, jakým mainstreamová média informují o Snowdenovi, prohlásil Sorkin, že by jej měli nechat zavřít spolu se Snowdenem. Téměř to zavání vzpomínkami na neamerickou činnost, že?

Nositel Pulitzerovy ceny Seymour Hersh prohlásil, že je rozzloben neochotou novinářů být poslem pravdy. Kritizoval zejména New York Times, který „tráví mnohem víc času nošením vody Obamovi, než by bylo vhodné.“

Kritika amerických médií z vlastních řad houstne. Bez kritiky není pokroku. Třeba se toho dočkáme taky.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!