„Gray Lady“ se rozšiřuje

Byla to dlouhá cesta. Pro New York Times i pro International Herald Tribune, kultovní značku globální žurnalistiky. Deset let poté, co Timesy převzaly Herald, dochází k jeho rebrandingu.

Foto: International Herald Tribune, Zdroj: Profimedia.cz

Dne 15.října International Herald Tribune zanikne a stane se multiplatformním deníkem International New York Times. Což zní sice pozoruhodně, ale nezbývá, než si zvyknout. International Herald Tribune, sídlící v Paříži, disponuje velkou předplatitelskou sítí. Míněni jsou tradiční předplatitelé, kteří mají rádi ruce zašpiněné od tiskařské černi. Za těch mnoho let se stal symbolem starého dobrého světa. Symbolem novin z dob, kdy začínala jezdit první auta a kdy páni četli noviny při ranní kávě. International Herald Tribune byl založen v Paříži roku 1897 jako Paris Herald, a od roku 1967 do roku 2003 jej svorně vlastnily New York Times a Washington Post. V roce 2003 převzala list kompletně „Gray Lady“. Svět se řítí kupředu a neohlíží se. Důvody, proč IHT končí, se jmenují globalizace a digitalizace. A tak jako Washington Post byl pohlcen Amazonem, Herald Tribune byl pohlcen NYT. Pravda, je to spojení na první pohled logičtější a tradičnější. A rozhodně nebudí tolik emocí jako akvizice Amazonu.

Nový "globální monobrand" – International New York Times – bude silnější na digitálním poli, i když i tam bude muset hledat své místo na slunci. Důvod přejmenování novin je poměrně jednoduchý. New York Times sice čtou lidé na celém světě, ale stále jsou primárně vnímány jako místní noviny. Vydavatelé proto doufají, že slůvko „International“ poukáže na to, že NYT jsou schopny dodávat i „dobrý relevantní obsah z celého světa.“ Ostatně, Herald je digitální součástí Timesů už pár let. Webová stránka Timesů má zatím zhruba tři čtvrtě milionu platících čtenářů. Šéf New York Times Mark Thompson (ano, je to bývalý šéf BBC) ovšem upozorňuje na to, že pokud bude mezinárodní on-line obsah silnější, automaticky zahustí konkurenci ostatních médií. O přízeň budou bojovat například se CNN či BBC. „Jsme přesvědčeni, že budoucnost naší žurnalistiky a schopnost udržet ten druh žurnalistiky, který vyrábíme, do značné míry závisí na naší schopnosti získat čtenáře, aby platili za objednaný obsah on-line. Právě teď máme asi 699 tisíc digitálních předplatitelů, ale jen zhruba 10 procent pochází ze zemí mimo Spojené státy. Proto se domníváme, že spojení je velkou příležitostí pro další růst“, tvrdí novinář Stephen Dunbar-Johnson, vydavatel International Herald Tribune, pro Der Spiegel.

Nutné je dodat, že asi třetina z 41,4 milionu unikátních globálních měsíčních návštěvníků webové stránky New York Times pochází z území mimo USA. Papírová verze mezinárodních novin zatím zůstává, předplatitelský kmen je totiž silný a stabilní a tak je škoda se jej zbavovat. Vedení New York Times doufá, že rebranding přiláká více inzerentů, protože značka bude tím pádem přehlednější a bude jasné, jaký produkt se prodává. Inzertní oddělení nebude totiž muset vysvětlovat, že Herald a New York Times jsou vlastně jedno. Bude to patrné na první pohled. Vedení NYT nicméně věří, že i tak si přejmenovaný Herald zachová svou identitu. Například Suzy Menkes (milovníci módy vědí), proslulou módní novinářku Heraldu, povýšili na „mezinárodní redaktorku módy“.

Naděje pro kvalitní žurnalistiku

International New York Times zůstanou, alespoň prozatím, v Paříži a budou mít 120 redaktorů. Souběžně jsou najímáni noví lidé. Například bývalá šéfredaktorka Le Monde Sylvie Kauffmann a izraelský novinář a spisovatel Shmuel Rosner. Dále budou mít NYT nově redaktora v Jokohamě a na komentářovou stránku listu bude přispívat 24 externích komentátorů, mezi nimi lidé jako komentátoři Die Zeit či politický komentátor The Evening Standard. Při čtení nových plánů New York Times ožívá jiskřička naděje, že toto není konec žurnalistiky a že ještě existují na světě noviny, jejichž cílem není naplácat za co nejméně peněz co nejvíce bulvárního textu od co nejméně novinářů, pokud možno co nejmladších a nejnevzdělanějších, aby jim nebylo nutno příliš platit.

„Některé noviny prostě dosáhly bodu, kdy už nemají finanční možnosti investovat do digitálního věku. Ale v případě New York Times věříme, že mají světlou budoucnost“, tvrdí novinář Dick Stevenson, evropský editor International New York Times. Je hezké se dočíst, že někde ještě stojí o skutečné novináře. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít