Fotbalové MS: rekordní sledovanost, přetížené sociální sítě

Mistrovství světa ve fotbale je už ve své finální části. Již dlouho před prvním hvizdem, když se teprve šampionát připravoval, byl v médiích vděčným tématem a nejinak je tomu i v jeho průběhu.

Foto: oficiální míč MS ve fotbale v Brazílii. Zdroj: Profimedia.cz

Téma mistrovství světa ožívá již měsíce před svým počátkem. Ať už se jedná o losování do základních skupin nebo představení míče, se kterým se bude hrát, přitáhne taková událost vždy velkou mediální pozornost. Tato obliba se pak samozřejmě projeví i v marketingu, využití značky 2014 FIFA World Cup je možné sledovat v mnoha různých odvětvích. V hledáčku médií byly i ojedinělé kontroverzní události, spojené s mistrovstvím – kromě pravidelných protestů v hostitelské zemi Brazílii to bylo například pivo Budweiser, jehož prodej si i přes zákon, který v Brazílii zakazuje prodej alkoholu na stadionech, vynutila FIFA. Budweiser patří ke klíčovým sponzorům MS. Odhaduje se, že se během šampionátu prodá pivo za 800 milionů dolarů.

Svět žije fotbalem

Je vidět, že mistrovství světa ve fotbale zůstává nejoblíbenější sportovní událostí na světě. Podle oficiálního zpravodajství FIFA byly díky šampionátu ve všech oblastech světa překonány letošní rekordy v televizní sledovanosti. Přitom je oproti minulému mistrovství znatelný nárůst sledovanosti ve Spojených státech amerických a dalších zemích, což lze přičítat i vlídnému časovému posunu vůči Brazílii. Velká aktivita je zaznamenaná i na sociálních médiích, zvlášť na Twitteru a Facebooku; podle výzkumů agentury Reuters se dosud šampionátu týkala asi miliarda interakcí na Facebooku, což je pro srovnání více než při olympijských hrách v Soči, udělování Oscarů a finálovém zápase americké NFL dohromady. Příznivě ovlivněna je i ekonomika a marketing, MS pomůže například světovému trhu s reklamou k meziročnímu růstu v řádech procent.

I lokální média propadají národnímu cítění

Také v klasických médiích se fotbalu věnuje značná pozornost. Na mnohých internetových stránkách tištěných médií se objevuje vedle záložek „Svět“ a „Ekonomika“ záložka „Mistrovství světa ve fotbale“. Deníky pravidelně přinášejí výsledky, statistiky a rozhovory. V zemích, které se šampionátu účastní, je však znát rozdílný postoj k zápasům „svého“ národního týmu a týmů ostatních zemí. Jedná se jak o obhajování národního týmu při porážce a svádění neúspěchů například na rozhodčí (jejichž výkony jsou v některých případech vskutku kontroverzní), tak o vyčítání špatných výsledků mužstvům, od kterých se očekával postup do bojů o medaile nebo přinejmenším postup ze skupiny.

Například do domácí Brazílie se místní tisk poměrně ostře opřel, když remizovala s Mexikem. Deník Folha de São Paulo zkritizoval trenéra (jak to tak bývá), který podle deníku nemá dostatek zkušeností na trénování. List dále vyčetl svému týmu, že se příliš spoléhá na výkony mladého útočníka Neymara. Titulky jiných novin zase hlásaly, že Brazílie předvedla nejhorší výkon na mistrovství světa od roku 1978. Podobná kritika se snesla i na Anglii a Španělsko.

Přes drobné incidenty popularita MS roste

Průběh mistrovství světa doprovází drobné kontroverzní události, které se objevují opakovaně v sociálních médiích, ale také v seriózních denících, což v určité rovině zavání senzacechtivostí a bulvárem. Vynechávat je na druhou stranu nelze, protože ovlivňují průběh mistrovství. Řeč je například o Luisi Suarézovi, který podle Italů a disciplinární komise kousnul svého protihráče, ale podle Suaréze do sebe jen omylem vrazili (později se Suaréz přiznal a omluvil). Dále se v médiích řeší klasické přehrávání faulů a nejasná rozhodnutí rozhodčích. Těmito a jinými podobnými událostmi (obvinění kamerunských hráčů z toho, že měli v zápasu s Chorvatskem hrát na prohru) je pověst šampionátu a celkově fotbalu jako sportu poměrně poškozována, protože zůstávají na světle delší dobu.

I tak se zdá, že si fotbalové mistrovství světa nachází cestu k popularitě po celé Zeměkouli. Již nelze říci, že by bylo soustředěno na evropské a jihoamerické země – po úspěších afrických zemí se přidává i zbytek světa. U fotbalu totiž neplatí, že silnější ekonomika země znamená lepší sportovní výsledky, jak je tomu u olympijských her; země si musí vypěstovat svou fotbalovou tradici. To je část klíče k mediálnímu úspěchu fotbalového mistrovství – více zemí může konkurovat tradičním favoritům, což způsobí nárůst fanoušků, sociální sítě umožní okamžité získání informací a bleskovou odezvu. To způsobuje lepší propojenost a zvětšuje pocit lidí, že jsou součástí šampionátu, i když jsou na druhé straně Země.

Lukáš Žák
autor je student FHS UK

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít