Filmový festival v Karlových Varech není jen bulvár

ostre sledovane vlaky

Letošní devětačtyřicátý ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech je již minulostí. Festival každoročně patří v Česku k jedné z nejsledovanějších událostí. Jaký byl z pohledu médií?

Foto: Ostře sledované vlaky v Karlových Varech. Zdroj: Dan Materna / MAFRA /Profimedia.cz

Oficiálně je karlovarská filmová přehlídka profilována jako nespecializovaný filmový festival akreditovaný organizací FIAPF v kategorii soutěžních festivalů. I díky tomu se směle řadí k prestižním evropským festivalům, které se organizují například v Cannes, Berlíně nebo Benátkách. O konání a průběhu karlovarské přehlídky každoročně informuje přes 700 českých i zahraničních akreditovaných novinářů. „Prostor, který věnují festivalu zahraniční – zejména ze zemí střední a východní Evropy – média, je nesrovnatelně větší než prostor věnovaný jakékoli jiné kulturní akci nejen v České republice, ale v celém středoevropském regionu,“ píše se v oficiální zprávě na webových stránkách festivalu.

Filmový festival není jen bulvár

V období konání festivalu o něm vyšlo v tuzemských médiích téměř na pět set článků. V rámci nich sice převažovaly zprávy ze seriózních či lifestylových médií, ale o mediálním obraze festivalu do značné míry rozhoduje bulvár, jejž si v Česku denně otevře přes milion a půl čtenářů denně. I vzhledem k jejich deníkové i online povaze bylo o festivalu nejčastěji informováno v Blesku a Aha!. Nezahálel ani bulvární server televize Nova, webové stránky televizního pořadu Prásk, který čtenářům přinášel pravidelně zprávy o tom, „komu to nejvíc slušelo“, „co hledal Menzel v šatech Partyšové“ nebo „kdo jako jediný dostal Mela Gibsona“.

Svědomitě plnily svou úlohu veřejnoprávní televize a rozhlas, které byly zároveň i hlavními mediálními partnery. Česká televize měla na filmovém festivalu svůj vlastní Dům ČT, který zajišťoval interaktivní zónu mezi filmovým a diváckým světem. Podobnou iniciativu projevil i Český rozhlas, jenž měl na jedné z kolonád mobilní studio a vysílal speciální program.

O čem se mluví?

Každý rok nabízí filmový festival ke komunikování spoustu témat, nicméně na prvním místě by měly být vždy filmy. Opak byl však pravdou. Média z letošního ročníku reflektovala nejčastěji obecné informace a oficiality o festivalu, tedy kdy a proč začal, jaké ceny udělil a kdy skončil. Dalším nejčastěji komunikovaným tématem byla přítomnost hvězdných hostů a návštěvníků festivalu. Nejvíce byl zmiňován americký herec a režisér Mel Gibson, který z rukou prezidenta festivalu Jiřího Bartošky převzal křišťálový glóbus. Právě Bartoška byl z protagonistů festivalu v českých médiích nejcitovanější.

Samotné filmy se staly až třetím nejmedializovanějším tématem. Nejvíce se psalo o filmovém debutu Miroslava Krobota Díra u Hanušovic, který měl ve Varech premiéru. Mediální ohlas zaznamenal také nově restaurovaný a digitalizovaný oscarový film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966 nebo dokument režisérky Olgy Sommerové Magický hlas rebelky, jenž byl zároveň zvolen nejoblíbenějším filmem návštěvníků festivalu.

Lidé mohou mít i díky médiím zkreslené představy o konání festivalu a samotný průběh vnímají spíše jako přehlídku nikoliv filmů, ale celebrit a luxusních párty. Realita je naštěstí o poznání jiná.

Šárka Nevoralová
studentka mediálních studií na UP v Olomouci

Čtěte také

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!