Filmový festival v Karlových Varech není jen bulvár

ostre sledovane vlaky

Letošní devětačtyřicátý ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech je již minulostí. Festival každoročně patří v Česku k jedné z nejsledovanějších událostí. Jaký byl z pohledu médií?

Foto: Ostře sledované vlaky v Karlových Varech. Zdroj: Dan Materna / MAFRA /Profimedia.cz

Oficiálně je karlovarská filmová přehlídka profilována jako nespecializovaný filmový festival akreditovaný organizací FIAPF v kategorii soutěžních festivalů. I díky tomu se směle řadí k prestižním evropským festivalům, které se organizují například v Cannes, Berlíně nebo Benátkách. O konání a průběhu karlovarské přehlídky každoročně informuje přes 700 českých i zahraničních akreditovaných novinářů. „Prostor, který věnují festivalu zahraniční – zejména ze zemí střední a východní Evropy – média, je nesrovnatelně větší než prostor věnovaný jakékoli jiné kulturní akci nejen v České republice, ale v celém středoevropském regionu,“ píše se v oficiální zprávě na webových stránkách festivalu.

Filmový festival není jen bulvár

V období konání festivalu o něm vyšlo v tuzemských médiích téměř na pět set článků. V rámci nich sice převažovaly zprávy ze seriózních či lifestylových médií, ale o mediálním obraze festivalu do značné míry rozhoduje bulvár, jejž si v Česku denně otevře přes milion a půl čtenářů denně. I vzhledem k jejich deníkové i online povaze bylo o festivalu nejčastěji informováno v Blesku a Aha!. Nezahálel ani bulvární server televize Nova, webové stránky televizního pořadu Prásk, který čtenářům přinášel pravidelně zprávy o tom, „komu to nejvíc slušelo“, „co hledal Menzel v šatech Partyšové“ nebo „kdo jako jediný dostal Mela Gibsona“.

Svědomitě plnily svou úlohu veřejnoprávní televize a rozhlas, které byly zároveň i hlavními mediálními partnery. Česká televize měla na filmovém festivalu svůj vlastní Dům ČT, který zajišťoval interaktivní zónu mezi filmovým a diváckým světem. Podobnou iniciativu projevil i Český rozhlas, jenž měl na jedné z kolonád mobilní studio a vysílal speciální program.

O čem se mluví?

Každý rok nabízí filmový festival ke komunikování spoustu témat, nicméně na prvním místě by měly být vždy filmy. Opak byl však pravdou. Média z letošního ročníku reflektovala nejčastěji obecné informace a oficiality o festivalu, tedy kdy a proč začal, jaké ceny udělil a kdy skončil. Dalším nejčastěji komunikovaným tématem byla přítomnost hvězdných hostů a návštěvníků festivalu. Nejvíce byl zmiňován americký herec a režisér Mel Gibson, který z rukou prezidenta festivalu Jiřího Bartošky převzal křišťálový glóbus. Právě Bartoška byl z protagonistů festivalu v českých médiích nejcitovanější.

Samotné filmy se staly až třetím nejmedializovanějším tématem. Nejvíce se psalo o filmovém debutu Miroslava Krobota Díra u Hanušovic, který měl ve Varech premiéru. Mediální ohlas zaznamenal také nově restaurovaný a digitalizovaný oscarový film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966 nebo dokument režisérky Olgy Sommerové Magický hlas rebelky, jenž byl zároveň zvolen nejoblíbenějším filmem návštěvníků festivalu.

Lidé mohou mít i díky médiím zkreslené představy o konání festivalu a samotný průběh vnímají spíše jako přehlídku nikoliv filmů, ale celebrit a luxusních párty. Realita je naštěstí o poznání jiná.

Šárka Nevoralová
studentka mediálních studií na UP v Olomouci

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!