Fejk jako pokračování boje jinými prostředky

Minulý pátek se v redakcích tuzemských médií nesl ve znamení více nebo méně zdařilých podvržených zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Pomyslným vítězem mistrovství republiky ve skoku na špek se stala ČTK, která otiskla zprávu, že Český rozhlas opustil historický název svého dopravního zpravodajství Zelená vlna. Ta je jednou z nejstarších značek v portfoliu Českého rozhlasu, v éteru se s ní posluchači setkávají už 39 let.

Důvodem pro změnu názvu měly být množící se fiktivní stížnosti na slovo Zelená v názvu pořadů, která podle autorů mailu, který ČTK informoval o upuštění od značky Zelená vlna, během předvolebního boje evokuje název jedné z kandidujících stran, stranu Zelených.

Kde vlastně pracuje Renata Černá?

Odpovědný redaktor ČTK se spokojil se zdánlivou autenticitou mailu a pod jeho vlivem si informaci o přejmenování relace ověřil pouze na telefonním čísle, které bylo v mailu uvedeno. Odesílatelem mailu se totiž na první pohled zdál být první náměstek Českého rozhlasu René Zavoral, jako kontaktní osoba ale byla v podvrženém mailu uvedena Renata Černá, která v Českém rozhlase nepracuje.

Černá byla ještě minulý rok uváděna jako ředitelka televize Pohoda, proti dalšímu údaji v jejím profesním životě se už ale stihlo ohradit Rádio Impuls, kde měla Černá zastávat funkci marketingové ředitelky. To ovšem stanice důrazně popírá a ohledně angažmá Černé přiznává maximálně vzájemnou externí spolupráci.

Pokud jde tedy o jednu a tu samou Černou, je její role v celé frašce o to podivnější – proč by se zaměstnanec TV Pohoda, která patří k impériu mediálního podnikatele a bubeníka hudební skupiny Citron Radima Pařízka, vydával za pracovníka oddělení komunikace v Českém rozhlase?

Zelení, Susino a Ondřej Liška

Celý mail byl nakonec interpretován jako svérázná guerillová kampaň právě Zelených, strana shodou okolností zrovna v ten samý den uveřejnila volební rapový klip svého předsedy Ondřeje Lišky. Ale právě Liška se od falešného mailu důrazně distancoval. Podle některých zdrojů ale údaje z hlavičky dotyčného mailu vedou na doménu Susino.cz, která patří jednomu ze systémových analytiků Strany zelených.

Možnost zfalšovat odesilatele mailu nabízí mnoho online služeb, kde stačí vyplnit jen odesilatele, klidně ve tvaru vaclav.klaus@hrad.cz. Do české politiky zneužití mailové adresy zanesli zastánci legalizace marihuany v souvislosti s lidoveckým poslancem Severou. Údajně pak nějaký čas věřily sekretářky pouze faxům, dokud je nedostihl nezadržitelný pokrok nebo jim nedošlo, že i fax se dá podvrhnout.

Na celém případě je samozřejmě nejsmutnější, že i když ČTK zkusilo informaci ověřit, zvolilo vzhledem k blížícím se volbám nejhorší možnou alternativu. Přitom s tiskovým oddělením Českého rozhlasu jsou redaktoři ČTK v kontaktu. To samé platí i pro iDnes a Lidovky, které zprávu ČTK samozřejmě obratem převzaly. Snad bude mít celá aféra aspoň pozitivní vliv na redakční práci, i když tomu vlastně ani sám nevěřím.

Nekuřte a médiím nevěřte

Aby nebylo falešných mailů málo, dostaly v ten samý pátek redakce i mail, kterým se společnost Philip Morris distancovala od výroků prezidenta Miloše Zemana, který při návštěvě továrny v Kutné Hoře doporučil shromážděným studentům kouřit až po dosažení 27 let. Mail obdržela většina redakcí, pod dojmem z ranní blamáže na ni z větších serverů skočil pouze iHNed, naopak ČTK před zprávou solidárně varovala.

Falešné prohlášení tvářící se jako tisková zpráva Philip Morris do médií rozeslala iniciativa Česko bez kouře. Její zástupci údajně vyzývali výrobce tabáku, aby se vyjádřil k prezidentovým tvrzením, a když tak společnost neučinila, rozeslala iniciativa jejím jménem prohlášení sama. Jak uvedl její mluvčí Jiří Jeřábek, účelem mystifikace byl pouze boj proti kouření a rozhodně nebylo cílem zasáhnout do předvolebního boje.

Cizinky nemohly vlně odolat

Poslední mystifikací minulého týdne se pak přesuneme i do oblasti reklamy a marketingu. Minulý týden bylo odhaleno pozadí agentury Cizinky na úklid, která plnila sociální sítě i klasická média. Že půjde o kampaň, tušilo už podle provedení webu celkem dost lidí, nakonec se ukázalo, že firmu nabízející Cizinky na úklid založilo Sdružení pro integraci a migraci společně s Člověkem v tísni a za pomoci reklamních agentur Ogilvy&Mather a Mather Advertures (obě spadají do holdingu WPP).

Nejpovedenějším fejkem minulého týdne se tak bezesporu stala Zelená vlna. Trochu mě mrzí, že je veřejnoprávní rozhlas svými kolegy v médiích vnímán jako instituce, která automaticky vyhoví podobným žádostem. Budiž to rozhlasákům dalším impulsem pro zlepšování kreditu jejich práce!

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít