Fejk jako pokračování boje jinými prostředky

fake

Minulý pátek se v redakcích tuzemských médií nesl ve znamení více nebo méně zdařilých podvržených zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Pomyslným vítězem mistrovství republiky ve skoku na špek se stala ČTK, která otiskla zprávu, že Český rozhlas opustil historický název svého dopravního zpravodajství Zelená vlna. Ta je jednou z nejstarších značek v portfoliu Českého rozhlasu, v éteru se s ní posluchači setkávají už 39 let.

Důvodem pro změnu názvu měly být množící se fiktivní stížnosti na slovo Zelená v názvu pořadů, která podle autorů mailu, který ČTK informoval o upuštění od značky Zelená vlna, během předvolebního boje evokuje název jedné z kandidujících stran, stranu Zelených.

Kde vlastně pracuje Renata Černá?

Odpovědný redaktor ČTK se spokojil se zdánlivou autenticitou mailu a pod jeho vlivem si informaci o přejmenování relace ověřil pouze na telefonním čísle, které bylo v mailu uvedeno. Odesílatelem mailu se totiž na první pohled zdál být první náměstek Českého rozhlasu René Zavoral, jako kontaktní osoba ale byla v podvrženém mailu uvedena Renata Černá, která v Českém rozhlase nepracuje.

Černá byla ještě minulý rok uváděna jako ředitelka televize Pohoda, proti dalšímu údaji v jejím profesním životě se už ale stihlo ohradit Rádio Impuls, kde měla Černá zastávat funkci marketingové ředitelky. To ovšem stanice důrazně popírá a ohledně angažmá Černé přiznává maximálně vzájemnou externí spolupráci.

Pokud jde tedy o jednu a tu samou Černou, je její role v celé frašce o to podivnější – proč by se zaměstnanec TV Pohoda, která patří k impériu mediálního podnikatele a bubeníka hudební skupiny Citron Radima Pařízka, vydával za pracovníka oddělení komunikace v Českém rozhlase?

Zelení, Susino a Ondřej Liška

Celý mail byl nakonec interpretován jako svérázná guerillová kampaň právě Zelených, strana shodou okolností zrovna v ten samý den uveřejnila volební rapový klip svého předsedy Ondřeje Lišky. Ale právě Liška se od falešného mailu důrazně distancoval. Podle některých zdrojů ale údaje z hlavičky dotyčného mailu vedou na doménu Susino.cz, která patří jednomu ze systémových analytiků Strany zelených.

Možnost zfalšovat odesilatele mailu nabízí mnoho online služeb, kde stačí vyplnit jen odesilatele, klidně ve tvaru vaclav.klaus@hrad.cz. Do české politiky zneužití mailové adresy zanesli zastánci legalizace marihuany v souvislosti s lidoveckým poslancem Severou. Údajně pak nějaký čas věřily sekretářky pouze faxům, dokud je nedostihl nezadržitelný pokrok nebo jim nedošlo, že i fax se dá podvrhnout.

Na celém případě je samozřejmě nejsmutnější, že i když ČTK zkusilo informaci ověřit, zvolilo vzhledem k blížícím se volbám nejhorší možnou alternativu. Přitom s tiskovým oddělením Českého rozhlasu jsou redaktoři ČTK v kontaktu. To samé platí i pro iDnes a Lidovky, které zprávu ČTK samozřejmě obratem převzaly. Snad bude mít celá aféra aspoň pozitivní vliv na redakční práci, i když tomu vlastně ani sám nevěřím.

Nekuřte a médiím nevěřte

Aby nebylo falešných mailů málo, dostaly v ten samý pátek redakce i mail, kterým se společnost Philip Morris distancovala od výroků prezidenta Miloše Zemana, který při návštěvě továrny v Kutné Hoře doporučil shromážděným studentům kouřit až po dosažení 27 let. Mail obdržela většina redakcí, pod dojmem z ranní blamáže na ni z větších serverů skočil pouze iHNed, naopak ČTK před zprávou solidárně varovala.

Falešné prohlášení tvářící se jako tisková zpráva Philip Morris do médií rozeslala iniciativa Česko bez kouře. Její zástupci údajně vyzývali výrobce tabáku, aby se vyjádřil k prezidentovým tvrzením, a když tak společnost neučinila, rozeslala iniciativa jejím jménem prohlášení sama. Jak uvedl její mluvčí Jiří Jeřábek, účelem mystifikace byl pouze boj proti kouření a rozhodně nebylo cílem zasáhnout do předvolebního boje.

Cizinky nemohly vlně odolat

Poslední mystifikací minulého týdne se pak přesuneme i do oblasti reklamy a marketingu. Minulý týden bylo odhaleno pozadí agentury Cizinky na úklid, která plnila sociální sítě i klasická média. Že půjde o kampaň, tušilo už podle provedení webu celkem dost lidí, nakonec se ukázalo, že firmu nabízející Cizinky na úklid založilo Sdružení pro integraci a migraci společně s Člověkem v tísni a za pomoci reklamních agentur Ogilvy&Mather a Mather Advertures (obě spadají do holdingu WPP).

Nejpovedenějším fejkem minulého týdne se tak bezesporu stala Zelená vlna. Trochu mě mrzí, že je veřejnoprávní rozhlas svými kolegy v médiích vnímán jako instituce, která automaticky vyhoví podobným žádostem. Budiž to rozhlasákům dalším impulsem pro zlepšování kreditu jejich práce!

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

telefon kresba

Jdeme na to!