Co nabízí časopisy pro ženy?

Dve zeny nohy

Časopisy pro ženy jsou pro část populace velkou neznámou, tedy pro většinu mužů a pro některé ženy. Přesto by se jejich význam neměl opomíjet. Čtou je sta tisíce čtenářů. Například Chvilka pro tebe má odhadovanou čtenost 600 tisíc, časopis Žena a život měsíčně vezme do ruky 359 tisíc lidí. Pro srovnání nejčtenější mužský lifestylový časopis má pouhých 180 tisíc čtenářů. Co se tedy v časopisech pro ženy skrývá tak atraktivního?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Unie vydavatelů dělí časopisy pro ženy do dvou kategorií. V první, té čtenější, jsou týdeníky jako například Chvilka pro tebe, Blesk pro ženy a Překvapení. Druhá skupina obsahuje měsíčníky a honosí se názvem časopisy životního stylu pro ženy. Hlavními zástupci jsou: Žena a život, Glanc, Harper´s Bazaar a Elle.  Po počáteční touze srovnat všechny časopisy pro ženy po stránce obsahové, přichází kruté vystřízlivění. Obě kategorie totiž jsou určené ženám, ale každá se hodí pro jiné období jejich života.

Ženské časopisy spadající do první kategorie vám poradí, co uvařit, nabídnou vám k tomu tklivý lidský příběh (často je zápletkou nevěra, nešťastná láska, alkohol, smrt příbuzných, podvod), přidají nějaké křížovky a horoskop, často neopomenou sdělit rady domácího lékaře, a v žádném časopisu nesmí chybět poradna, ať už jde o děti, zdraví či krásu. Časopisy životního stylu pro ženy vám většinou navrhnou, jak trávit volný čas. U cílové skupiny většiny titulů z druhé kategorie se předpokládá, že čtenářky ještě nemají děti, chtějí investovat nemalé peníze do svého šatníku (velkou část tvoří inzerce – ať už je přiznaná v podobě reklamy, nebo má podobu tipů na styling jarních outfitů, kde je u každého kousku uvedena i cena a značka), rovněž se chtějí líbit a jsou ochotné za to utratit i vyšší částky i čas, takže nechybí ani tipy na líčení a na cvičení, na hubnutí, zkrátka na všechno.

Jediné, co mají oba typy časopisů stejné, je, že ženám radí, co mají dělat. Ať už jde přímo o poradnu nebo o zveřejněný smutný životní příběh, který spíš čtenářky navádí, co nedělat, všude jsou tipy, jak naložit se svým životem. Může to být ve formě upozornění na nový sport, který lépe než ostatní harmonizuje ducha i tělo, může jít o nový lék proti vráskám, který neinvazivně vyhladí pleť a zanechá ji hladkou a lesklou, může jít o horoskop, jenž čtenářce navrhne, ať investuje své finance do nemovitostí, pořád jde o nějaké rady a návrhy.

Ve druhé kategorii jsou přitom jakousi přidanou hodnotou častější rozhovory s celebritami či shrnuté životní osudy módních ikon. Pravda je ovšem taková, že příběh je často napsán tak, aby se s ním čtenářka ztotožnila. Neznámá Češka jela do Paříže, kde se v módním salónu stala oživlou figurínou na špendlení nových modelů módní značky Céline, atd.

Elle vs. Žena a život

Proto jsme se nakonec rozhodli prozkoumat pouze časopisy druhé kategorie, tedy časopisy životního stylu pro ženy, přesněji březnová čísla měsíčníků Žena a život a Elle. Oba tituly slaví letos 20. narozeniny, a tak jsou jejich čísla trošku naditější než obvykle, neboť jde v obou případech o narozeninová čísla.

Některé kategorie bylo poměrně obtížně stanovit, například po vybrání kolonky žena a duše se zjevila možná škatulka žena a ženství.  Nakonec tedy vznikla kategorie zdraví, která zahrnuje vše od posilování ženství až po koučing.

Zkoumaný titul Žena a život z 19. března obsahoval 69 článků, přičemž pouze 19 z nich bylo o módě a stylu. Oproti tomu číslo Elle z 14. března mělo pouze 52 článků, z nichž 22 radilo ženám, co si obléct či jak se nalíčit. Žena a život oproti tomu nad Elle zvítězila v počtu zmínek o kultuře. Své čtenářky upozorňuje na novinky ze světa kultury celkem osmkrát, zatímco Elle jen čtyřikrát. Oproti Ženě a život Elle obsahuje mnohem více zmínek o celebritách, celkem jich bylo v celém čísle 9, tedy o dvě více než v Ženě a život.

Magazín Elle silně zaostal v informování o vztazích. Pokud nepočítáme fiktivní román na pokračování, kde hlavní hrdinka spí se svým švagrem, tak jsou v tomto čísle zcela opomenuty mezilidské interakce. Ačkoli se článek Může pyžamo změnit sexuální život původně tvářil jako manuál, jak za pomocí jiného pyžama zintenzivnit svůj sexuální život, po přečtení ovšem čtenářka nabývá hlavně dojmu, že jde pouze o rady, jak se obléct funkčně do postele (v první fázi vztahu svůdně a v následující především teple).

Na závěr není od věci porovnat ani cenu obou periodik. Zatímco Žena a život stojí pouze 30 korun, a to i v případě narozeninového 252 stranového vydání (nutno přiznat, že spousta těch stran obsahovala vzpomínky na věci, které se nám líbily před dvaceti lety), Elle se na pultech objevila s cenou více než 100 korun (součástí časopisu byla i micelární voda Bourjois).

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít