CME od republikánů k demokratům

time warner 6269

Středoevropská televizní jednička CME (Central European Media Enterprises) změnila v polovině dubna vedení. Zakladatel a dlouholetý předseda představenstva CME, miliardář Ronald Lauder, bez jakéhokoliv vysvětlení rezignoval. Do vrcholných funkcí se dostali lidé spojení s největším akcionářem CME, globální společností Time Warner.

Foto: Budova Time Warner v New Yorku. Zdroj: ČTK/AP/Mark Lennihan

Středoevropská jednička

CME byla založena před 20 lety a jejím prvním, a dodnes úspěšným, projektem se stala TV NOVA v České republice. Nyní již CME působí v šesti zemích střední a východní Evropy – v České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku, Chorvatsku a Slovinsku. V regionu vlastní celkem 35 televizních stanic, které jsou v každé zemi naprostou špičkou, co se sledovanosti týče. Vysílání CME si našlo cestu do domovů bezmála 50 milionů diváků. Strategií firmy, která se i po dvou dekádách jeví jako životaschopná, je vysílání kvalitních pořadů, které odpovídají lokálním požadavkům diváků a přizpůsobují se jejich kulturnímu zázemí a životnímu stylu. Kromě velkého množství zábavných pořadů klade CME důraz na nezávislé zpravodajství. Navíc je k mání jak analogově, tak digitálně, přes satelit nebo kabel. Hlavním zdrojem příjmů je samozřejmě reklama, na níž firma v roce 2012 vydělala 772 milionů amerických dolarů. I přes poměrně dlouhý výčet úspěchů je ale CME dlouhodobě ve ztrátě, což ji nutí navyšovat dluhy u svého největšího akcionáře: společnosti Time Warner. Warner je globální mediální impérium, které v červenci roku 2012 zvýšilo svůj podíl v CME na 49,9 % a stalo se tak jeho klíčovým vlastníkem (v blízké budoucnosti by se podíl Time Warner měl zvýšit na 75,1 %) . Ekonomické problémy způsobené poklesem příjmů z reklamy vedly v polovině dubna 2014 k personálním změnám na nejvyšších postech v CME, které její propojení s Time Warner ještě prohloubily.

Republikán Lauder

Miliardář, filantrop, sběratel umění, prezident Světového židovského kongresu, bývalý vyslanec USA v Rakousku, zakladatel a dlouholetý předseda představenstva CME. To je Ronald Lauder, který se v polovině dubna rozhodl rezignovat na své funkce v CME. O Lauderovi se dá říci mnohé, ale jistě ne to, že je politicky nezávislý. Je považován za neústupného republikána, který dokonce v barvách této americké konzervativní strany usiloval v 80. letech o post starosty New Yorku, za blízkého přítele izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a stoupence jeho strany Likud, za bojovníka proti antisemitismu. Díky CME jsou mu připisovány zásluhy na vybudování nezávislé mediální scény v zemích bývalého sovětského bloku v 90. letech minulého století. Jeho mediální kariéru ale provázejí i nepříjemné události. V Izraeli patří Lauderovi televizní Kanál 10. V roce 2011 vyšlo najevo, že závažným způsobem ovlivňuje obsah zpravodajství, což vedlo k rezignaci tří vrcholných funkcionářů Kanálu 10. 

Demokrat Bewkes

Novým předsedou představenstva CME se stal po odchodu Ronalda Laudera John Billock, který dříve působil ve vrcholných funkcích společnosti Time Warner. Spolu s ním se členy představenstva CME stali tři další lidé z Warneru: Gerhard Zeiler, Iris Knobloch a Doug Shapiro. Time Warner, jako největší akcionář CME, usiluje samozřejmě o to, aby společnost na všech šesti středoevropských trzích prosperovala. Žádoucí výsledky má firmě přinést právě čtveřice úspěšných manažerů, o jejichž schopnostech není pochyb. Kromě oficiálně proklamovaného faktoru zisku ale velkou roli jistě hraje i touha Warneru po získání odpovídajícího vlivu ve vedení CME. Oproti republikánským vlivům, které převládaly v CME za Rona Laudera, dnes převládá demokratická nálada. Výkonný ředitel Time Warner a klíčová postava celé firmy Jeffrey Bewkes je totiž hlasitým podporovatelem Demokratické strany. Nejen že on sám dlouhodobě finančně podporuje demokratické kandidáty na prezidenta Spojených států, jako například Ala Gorea v roce 2000, Johna Kerryho o čtyři roky později a v současnosti Baracka Obamu, ale totéž dělá v mnohem větším objemu i firma Warner, jejíž politická afiliace je naprosto evidentní.

CME v polovině dubna prodělala politický obrat od Republikánské strany k Demokratické. Změna vedení společnosti v témže duchu může do budoucna středoevropský mediální trh ovlivnit. Diváci v České republice i pěti dalších zemích regionu se ostatně mohou pokusit případné změny vysledovat na vlastní oči. Manipulace se zpravodajstvím ve prospěch některé z politických stran je však nepravděpodobná. Klíčovou roli budou pravděpodobně nadále hrát ekonomické faktory, tedy především zisk. O jeho dalším využití, třeba v předvolebních kampaních demokratů, se ale ze zpráv TV NOVA asi nedozvíme.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!