Chyby, omyly a nepravdy v médiích

chyby

Média, média a média. Na každém rohu, na každém kroku. Na internetu, v televizi a telefonu i na papíře. Dnešní moderní doba nám nabízí nepředstavitelné množství informací. Jak ale poznáme, zda jsou tyto informace pravdivé a zda mají nějakou konstruktivní hodnotu? Pomoci může sociální síť Facebook.

Foto: ilustrační. Zdroj: freeimages.com

Víte, co čtete?

Většina lidí si ráno přečte noviny, projde sociální sítě anebo navštíví svůj oblíbený zpravodajský portál. Každé ráno se tak běžnému člověku dostává přehledu novinek ze zahraničí, z ekonomiky, tuzemska a v neposlední řadě bulváru. Zásadní otázkou ale je, zdali čtenáře zajímá, jestli je to, co čte, pravdivé, a zda jsou v textu použita správná a relevantní data. Ačkoliv to člověka mnohdy ani nenapadne, čte a pojímá do sebe nepravdivé, neúplné a někdy i záměrně pokroucené informace, které fungují jen díky lidské naivitě.

Komunita, která hlídá média

Naštěstí existují sociální sítě, kde vznikají celkem pevné, funkční a účelové komunity. Na Facebooku funguje skupina pod názvem „Chyby, omyly a nepravdy v médiích“, která čítá necelých 1 300 členů. O co skupině jde, je zřejmé. Tamní členové jsou vnímaví, pozorní a máloco jim uteče. Ať už jde o hrubky, shodu přísudku s podmětem nebo o lži, významné chyby, nesprávná data i polopravdy, členové této skupiny chybu zaregistrují a podělí se o objev s ostatními. Nejde ovšem o žádné rýpání do novinářů a jejich editorů. Jde spíše o upozornění pro čtenáře, kteří by měli znát zásadní pravidlo dnešního mediálního světa: Jen protože se to píše v novinách, hned to nemusí být pravda. Dnešnímu člověku často chybí mediální gramotnost, rozlišovací schopnost a analytické racionální posuzování toho, s čím přichází do styku. Školství by se mělo zamyslet nad tím, zda by nebylo vhodné mediální gramotnost vyučovat, a to už od základní školy. Média hýbou světem a my neumíme plavat, jen se topíme, a ani nevíme, že když začneme hýbat rukama a nohama, zachráníme se.

Co například skupina zaznamenala?

Tak například Tereza Maixnerová zaznamenala celkem silnou nepravdu, která vyústila do pořádné křivdy. Portál Novinky.cz zveřejnil článek o tom, jak redaktor Práva vypátral skrývajícího se muže, který měl být podezřelý z vraždy své přítelkyně. Problémem je, že podezřelým z vraždy vůbec nebyl – policie onoho „vypátraného vraha“ zadržela z toho důvodu, že neměl doklady a bylo třeba nějak ověřit jeho identitu. O něco později spáchal muž sebevraždu. Nakolik tyto dvě věci souvisejí se lze jen domnívat. S určitostí lze však říci, že toto „dílo“ je velmi daleko za hranicí seriózní žurnalistiky a investigativnímu oboru dělá tak akorát medvědí službu.

Následující „chyba“ byla zanedlouho redakcí opravena, ale i tak je na místě demonstrovat užitečnost této facebookové skupiny. Václav Ž. Dvořák si všiml, že autor článku o situaci mezi Ruskem a Ukrajinou použil údajný Bismarckův citát, který s největší pravděpodobností není dílo Bismarckovo, ale pochází z hlav ruské propagandy. Zanedlouho se pod článkem objevila „omluva a upřesnění“.

Jan Konvalinka pravděpodobně velmi zbystřil, když Česká televize vysílala reportáž o otevření nového ústavu biochemie. Na první pohled na reportáži nic špatného není, až na pár „maličkostí“. Nejedná se o nový ústav biochemie, nýbrž pouze o novou budovu již existujícího ústavu. Budovu nepostavila Akademie věd nýbrž Ústav organické chemie a biochemie AV, a to z vlastních prostředků. A nebude se zde provozovat biochemie, nýbrž organická chemie.

Mediální obrození v ČR?

Ve skupině lze najít spoustu zajímavých postřehů, které upozorňují na méně i více závažné chyby – ty úsměvné nevyjímaje. Důležité je ale jádro této aktivity samo o sobě. Lidé přestávají nečinně přijímat výplody médií a začínají se zajímat o fakta. A co je důležité, média tuto aktivitu neignorují a reagují na podněty členů ve skupině. Před očima se nám tak rýsují nová – přesnější – média.

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!