Češi platí na veřejnoprávní vysílání nejvíce ze střední Evropy

verejnopravni tv

Letos Česká televize plánuje hospodařit se 7,06 miliardami, Český rozhlas s 2,19 miliardami korun. Ročně platí české domácnosti na veřejnoprávní vysílání 2160 korun.

Foto: ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Nejobjektivněji ukáže relevantnost vynaložených nákladů srovnání s obdobnými zeměmi. Veřejnoprávní vysílání funguje v celé Evropě, a tak se můžeme podívat, kolik do něj investují v nám blízkých zemích. Náklady na provoz televize a rozhlasu sice nelze srovnávat stejně jednoduše jako ceny dálnic, ale určitý obrázek nám porovnání čísel ukáže.

Nejrespektovanější instituce, která může v této oblasti dodat důvěryhodné informace, je Evropská vysílací unie (EBU), sdružení převážně veřejnoprávních, ale i komerčních rozhlasových a televizních stanic z Evropy, části severní Afriky a severozápadní Asie. Unie vydala v březnu 2012 zprávu, jež srovnává výdaje na veřejnoprávní vysílání vůči hrubému domácímu produktu (HDP) 54 zemí EU a jejího sousedství. ČR se v tomto srovnání umístila na 16. místě, mírně nad průměrem EU, který je 0,21 procent HDP.

Větší díl z HDP vydávají na veřejnoprávní vysílání pouze bohaté západoevropské země nebo státy, které bývaly součástí Jugoslávie.  Pokud tedy vynecháme Slovinsko a Chorvatsko, výdaje ČR na veřejnoprávní vysílání jsou nejvyšší ze všech nových členských zemí EU. Nám nejbližší země z tzv. Visegrádské skupiny (V4) v prostředcích vydávaných na televizi a rozhlas jasně převyšujeme. Maďarsko je na 22. místě, Slovensko je na 24. místě a Polsko na 26. místě žebříčku.

Zdroj: Evropská vysílací unie

V ČR navíc většina příjmů veřejnoprávních médií, kolem 90 procent, pochází z koncesionářských poplatků, zatímco průměrně v Evropě tento poplatek představuje 60 procent příjmů. Zbylé příjmy pocházejí ze sponzoringu a reklamy, která je však značně omezena. Reklamní vysílání na veřejnoprávních kanálech ČT2 a ČT Sport nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času, z ostatních veřejnoprávních programů je téměř vyřazena. Celoplošné rozhlasové stanice mají limit na vysílání reklamy 3 minuty, regionální pak 5 minut denně.

Češi platí o 30 eur více než Slováci

Výše televizního poplatku v Česku je 135 korun měsíčně, ročně 1620 Kč, tedy přibližně 63 eur. Připočteme-li poplatek za rozhlas, který je v mnoha evropských zemích započítán do jednotného poplatku za veřejnoprávní vysílání, dostaneme se na 2160 Kč ročně, tedy asi 84 eur.   

Na Slovensku je koncesionářský poplatek 4,64 eur měsíčně, ročně jde o sumu 55,68 eur, která připadne veřejnoprávnímu médiu RTVS (Rozhlas a televize Slovenska). Poplatek na Slovensku platí každá domácnost, která využívá elektřinu bez ohledu na to, zda využívá služby veřejnoprávních médií. V Polsku platí domácnosti poplatek za televizi a rozhlas ročně 199.80 zlotých, v přepočtu asi 47 eur. V Maďarsku byly v roce 2002 koncesionářské poplatky zrušeny z prostého důvodu, že se nedařilo je efektivně vybírat, a byly nahrazeny zdroji ze státního rozpočtu.

Český vklad je tedy v rámci zemí V4 nejvyšší. Otázkou zůstává, zda to platí i pro kvalitu veřejnoprávního programu.

 

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!