Bankéři zachraňují reklamní večírky

effie

Reklama Air Bank se sice ocenění na letošní Effie nedočkala, přesto se její televizní bankéři stali hvězdami večera.

Foto: Přebírání cen 17. ročníku soutěže  Effie, Zdroj: effie.cz

Přežít dvě hodiny promítání rok a více starých reklam (kampaň Ne z nás dělá to, čím jsme od Budějovického Budvaru nebo PR fáma o zahájení výroby hranaté Fidorky) je i pro lidi z branže vyčerpávajícím zážitkem. Na úspěšném průběhu slavnostního vyhlášení výsledků sedmnáctého ročníku soutěže o nejefektivnější českou reklamu Effie, která je součástí stejnojmenné celosvětové soutěže založené už v roce 1968, se tak podílela hlavně dvojice moderátorů, Tomáš Měcháček (to je ten sympatický bankéř v košili a brýlích z televizní reklamy Air Bank) a Tomáš Jeřábek (druhý televizní bankéř, reprezentující „tradiční“ banky).

Tomáš & Tomáš – naděje české reklamy?

Oba moderátoři patří k hereckým nadějím dnešních třicátníků – Tomáš Měcháček si kromě řady divadelních a seriálových rolí zahrál třeba promítače Petra ve filmu Protektor, věnuje se divadelní režii a vyučuje na pražské DAMU. I jeho jmenovec Jeřábek je hlavně divadelním hercem – vystudoval DAMU, hostoval v Divadle Komedie i v Národním divadle. Oba herci patří do ansámblu divadla Vosto5, které slaví úspěch třeba s inscenací o protektorátní lidové postavičce Péráka. Jeřábkova komediálního talentu si reklamní branže musela všimnout nejpozději v roce 2010, kdy si střihnul vtipnou virální sérii Vaření s Pejskem a kočičkou pro bujón Masox.

Upřímně nebýt komediálního talentu moderátorů a exkluzivního prostředí pražského kina Lucerna, byla by letošní Effie spíše přehlídkou průměrných kampaní s někdy až bizarními odůvodněními jejich efektivity. Věřili byste, že díky online kampani si nový model Ford B-Max koupilo přesně 21 lidí ještě předtím, než si vůbec mohli vůz fyzicky prohlédnout? Kampaň sázkové kanceláře Tipsport zase uvádí více než tisíci procentní návratnost investice, v „reklamštině“ tzv. ROI, tedy poměr peněz vydělaných po kampani vzhledem k penězům do kampaně investovaných. Kam se na to hrabe outdoorová kampaň antén UPC, která udávala ROI ve výši pouhých 600 procent.

Nápoje ano, ale pouze alkoholické

Na letošní Effie bylo v sedmi kategoriích rozdáno celkem dvacet ocenění, pět z nich bylo zlatých, zbytek padl na stříbro a bronz. Novinkou letošního ročníku bylo rozdělení nejexponovanější kategorie potravinových reklam, ze které byla nově vydělena kategorie Nápoje. Vypovídajícím faktem může být, že v nápojové kategorii se do finálových nominací neprobojovala jediná reklama na nealko a nakonec nebyla udělena ani hlavní cena.

Bez zlaté Effie skončila i kategorie reklam na spotřební zboží a kampaně s malým rozpočtem. Tato kategorie přitom vznikla před čtyřmi lety a rychle se stala jednou z nejobsazovanějších. Kritériem pro přihlášku je maximální částka jednoho milionu korun na externí náklady na přihlášenou kampaň. Celkem se letos do kategorie malých rozpočtů přihlásilo 64 kampaní a do finálového rozhodování se jich dostalo třináct, tedy nejvíc přihlášených ze všech sedmi soutěžních kategorií. Dvě stříbrné Effie si za malý rozpočet odnesly zmíněný Ford a Tipsport, bronzem byla oceněna recyklační kampaň společnosti Eko-kom.

Čtyři Effie pro Havas, tři pro Ogilvy & Mather

Nejúspěšnější agenturou letošní Effie se se čtyřmi oceněními stala Havas Worldwide Prague (do loňského roku známá jako Euro RSCG, sídlící v letenském pavilónu Expo 58), která si odnesla dvě zlata, jedno za vykutálenou Fidorku (která dokázala navýšit prodeje o deset procent) a druhé za kampaň Bleskmobilu – ta operátorovi přinesla 125 tisíc zákazníků za první měsíc a půl provozu. Bronzovou Effie pak Havas získal za už zmíněný Eko-kom a za kampaň pro Domov Sue Ryder.

Druhou nejčastěji oceňovanou agenturou pak byla skupina Ogilvy & Mather, která se dočkala tří ocenění – zlata za kampaň Žijeme Londýnem pro Český olympijský výbor, stříbra za pre-sell kampaň Fordu B-Max (na které se podle výsledkové listiny podílela ještě podlinková agentura Wunderman a mediální agentura Mindshare) a bronzu pro medicínskou divizi Ogilvy & Mather Morava za kampaň na Tantum Verde. Zbývající dvě zlaté Effie si v kategorii Finančních služeb odnesla Young & Rubicam za kampaň na bezkontaktní platební karty České spořitelny a v kategorii Ostatní služby agentura Momentum za kampaň UPC.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!