Bankéři zachraňují reklamní večírky

effie

Reklama Air Bank se sice ocenění na letošní Effie nedočkala, přesto se její televizní bankéři stali hvězdami večera.

Foto: Přebírání cen 17. ročníku soutěže  Effie, Zdroj: effie.cz

Přežít dvě hodiny promítání rok a více starých reklam (kampaň Ne z nás dělá to, čím jsme od Budějovického Budvaru nebo PR fáma o zahájení výroby hranaté Fidorky) je i pro lidi z branže vyčerpávajícím zážitkem. Na úspěšném průběhu slavnostního vyhlášení výsledků sedmnáctého ročníku soutěže o nejefektivnější českou reklamu Effie, která je součástí stejnojmenné celosvětové soutěže založené už v roce 1968, se tak podílela hlavně dvojice moderátorů, Tomáš Měcháček (to je ten sympatický bankéř v košili a brýlích z televizní reklamy Air Bank) a Tomáš Jeřábek (druhý televizní bankéř, reprezentující „tradiční“ banky).

Tomáš & Tomáš – naděje české reklamy?

Oba moderátoři patří k hereckým nadějím dnešních třicátníků – Tomáš Měcháček si kromě řady divadelních a seriálových rolí zahrál třeba promítače Petra ve filmu Protektor, věnuje se divadelní režii a vyučuje na pražské DAMU. I jeho jmenovec Jeřábek je hlavně divadelním hercem – vystudoval DAMU, hostoval v Divadle Komedie i v Národním divadle. Oba herci patří do ansámblu divadla Vosto5, které slaví úspěch třeba s inscenací o protektorátní lidové postavičce Péráka. Jeřábkova komediálního talentu si reklamní branže musela všimnout nejpozději v roce 2010, kdy si střihnul vtipnou virální sérii Vaření s Pejskem a kočičkou pro bujón Masox.

Upřímně nebýt komediálního talentu moderátorů a exkluzivního prostředí pražského kina Lucerna, byla by letošní Effie spíše přehlídkou průměrných kampaní s někdy až bizarními odůvodněními jejich efektivity. Věřili byste, že díky online kampani si nový model Ford B-Max koupilo přesně 21 lidí ještě předtím, než si vůbec mohli vůz fyzicky prohlédnout? Kampaň sázkové kanceláře Tipsport zase uvádí více než tisíci procentní návratnost investice, v „reklamštině“ tzv. ROI, tedy poměr peněz vydělaných po kampani vzhledem k penězům do kampaně investovaných. Kam se na to hrabe outdoorová kampaň antén UPC, která udávala ROI ve výši pouhých 600 procent.

Nápoje ano, ale pouze alkoholické

Na letošní Effie bylo v sedmi kategoriích rozdáno celkem dvacet ocenění, pět z nich bylo zlatých, zbytek padl na stříbro a bronz. Novinkou letošního ročníku bylo rozdělení nejexponovanější kategorie potravinových reklam, ze které byla nově vydělena kategorie Nápoje. Vypovídajícím faktem může být, že v nápojové kategorii se do finálových nominací neprobojovala jediná reklama na nealko a nakonec nebyla udělena ani hlavní cena.

Bez zlaté Effie skončila i kategorie reklam na spotřební zboží a kampaně s malým rozpočtem. Tato kategorie přitom vznikla před čtyřmi lety a rychle se stala jednou z nejobsazovanějších. Kritériem pro přihlášku je maximální částka jednoho milionu korun na externí náklady na přihlášenou kampaň. Celkem se letos do kategorie malých rozpočtů přihlásilo 64 kampaní a do finálového rozhodování se jich dostalo třináct, tedy nejvíc přihlášených ze všech sedmi soutěžních kategorií. Dvě stříbrné Effie si za malý rozpočet odnesly zmíněný Ford a Tipsport, bronzem byla oceněna recyklační kampaň společnosti Eko-kom.

Čtyři Effie pro Havas, tři pro Ogilvy & Mather

Nejúspěšnější agenturou letošní Effie se se čtyřmi oceněními stala Havas Worldwide Prague (do loňského roku známá jako Euro RSCG, sídlící v letenském pavilónu Expo 58), která si odnesla dvě zlata, jedno za vykutálenou Fidorku (která dokázala navýšit prodeje o deset procent) a druhé za kampaň Bleskmobilu – ta operátorovi přinesla 125 tisíc zákazníků za první měsíc a půl provozu. Bronzovou Effie pak Havas získal za už zmíněný Eko-kom a za kampaň pro Domov Sue Ryder.

Druhou nejčastěji oceňovanou agenturou pak byla skupina Ogilvy & Mather, která se dočkala tří ocenění – zlata za kampaň Žijeme Londýnem pro Český olympijský výbor, stříbra za pre-sell kampaň Fordu B-Max (na které se podle výsledkové listiny podílela ještě podlinková agentura Wunderman a mediální agentura Mindshare) a bronzu pro medicínskou divizi Ogilvy & Mather Morava za kampaň na Tantum Verde. Zbývající dvě zlaté Effie si v kategorii Finančních služeb odnesla Young & Rubicam za kampaň na bezkontaktní platební karty České spořitelny a v kategorii Ostatní služby agentura Momentum za kampaň UPC.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

dira_na_trhu_blog
Blog

Objevte nové obchodní příležitosti díky monitoringu médií

Máte nápad na podnikání, ale nejste si jistí, jestli vás s ním někdo nepředběhl? Pokud hledáte díru na trhu, která by vám umožnila prorazit s novým produktem nebo službou, existuje několik způsobů, jak ji objevit. Najít nové obchodní příležitosti a být o krok před konkurencí je klíčové, a to nejen pro začínající podnikatele, ale i pro zavedené firmy.

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

telefon kresba

Jdeme na to!