Zájem českých médií o ruskou invazi na Ukrajinu

Vyvoj medializace UA vs.AFGH

Ruská agrese proti Ukrajině stojí od samého začátku v centru pozornosti českých médií. Jen za prvních jedenáct týdnu od jeho vypuknutí přinesly česká tištěné tituly, weby, televize a rozhlasové stanice 117 650 zpráv týkajících se této války. Je to hodně nebo málo?

Když v létě 2021 padl do rukou Tálibánu afghánský Kábul, publikovaly česká média za stejnou dobu jen 27 000 zpráv, tedy sotva čtvrtinu. Ale i měsíc od ruského útoku neklesá týdenní počet zpráv o válce pod 50 % rekordního počtu, který zaplavil česká média na začátku konfliktu. Pro tuzemská média je tento konflikt zjevně i nadále událostí číslo jedna.

Jde o ukrajinskou válku nebo ruskou invazi na Ukrajinu?

Nejčastější pojmenování „válka na Ukrajině“ nebo „konflikt na Ukrajině“ figurovalo ve sledovaném období téměř v 60 % zpráv. Je otázkou, zda by z toho sami Ukrajinci měli radost.  Spojení „válka na Ukrajině“ podsouvá představu, že konflikt má vlastně vnitro-ukrajinskou povahu. Historicky se ujala pojmenování např. „Vietnamská válka“, „Korejská válka“ či „válka v Afghánistánu“ pro konflikty, kdy proti sobě stály na obou stranách síly alespoň částečně domácího původu. Separatistické republiky Doněcká a Luhanská přitom sehrávají roli spíše záminky než plnohodnotného účastníka konfliktu. Z pojmenování, které jasně identifikovalo útočníka, bylo pak nejčastější „ruská invaze“ (cca 40 %).

Z jakých zdrojů čerpají česká média?

Česká média přebírala informace o válce zdaleka nejčastěji od agentury Reuters. Výslovný odkaz na Reuters se objevil v každé šesté zprávě (16 %). Odkazy na ruské agentury TASS, Interfax a RIA Novosti se objevovaly (8 650) o něco častěji než ty na ukrajinské Unian a Ukrinform (6 200). Pokud bychom mezi (pro)ukrajinské agentury započetli také běloruskou antilukašenkovskou Nextu, byl by výsledek vyrovnaný.

Mezi ne-agenturními zdroji dokázal ukrajinský web Kyiv Independent v citovanosti předstihnout nejen moskevský Kommersant, ale i západní zdroje s výjimkou New York Times. Zajímavá je poměrně silná citovanost webu Meduza, kterou založili bývalí redaktoři ruského nezávislého webu Lenta.ru, a který našel útočiště v lotyšské Rize. Meduzu česká média citovala prakticky stejně často jako server Politico.

Vojáci versus civilisté

O tom, že Ukrajina není v konfliktu jen bezbrannou obětí svědčí i častější výskyt pojmu „voják“ než „civilista“ v medializaci této války. Pouze v jednom okamžiku se výskyt pojmu „civilista“ málem dostal do vedení. Stalo se tak v období 4.- 10. dubna, kdy se naplno provalily děsivé detaily o vraždách civilních obyvatel ukrajinského města Buča ruskými vojáky.

Plně znění analýzy (včetně dalších grafů) naleznete zde.

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!