Uprchlíci v českých médiích v roce 2015

sea 412519 640

Uprchlíci na sebe letos strhli pozornost médií poprvé už v lednu, kdy se politici v atmosféře vyostřené útoky islamistů v Paříži přeli o to, zda přijmout 14 syrských rodin s nemocnými dětmi. Vlna mohutného mediálního zájmu se nicméně vzedmula až na přelomu dubna a května, a to v reakci na kroky evropských institucí. Uprchlíkům se tehdy věnoval summit Evropské unie (23. dubna), Evropský parlament záhy na to podpořil princip kvót na rozdělení uprchlíků mezi jednotlivé země (29. dubna) a 13. května přišla Evropská komise s konkrétním návrhem, jak takové kvóty mají vypadat.

uprchlíci vývoj.PNG

 

Tak se stalo, že se stávající kontroverze kolem migrantů propojila s proti-evropskou rétorikou (př. Haló noviny Ne! byrokratickému diktátu EU, 16. května), a pod vlivem dramatických reportáží z ostrovů Středozemního moře, přístavu Callais, českých nádraží a odjinud dále mohutněla. Počínaje druhou květnovou dekádou dosahovala kampaň informující o „těch druzích“ bezmála 1000 zpráv týdně. Během posledního sledovaného týdne (končil 26. červnem) se pak dále vystupňovala, když svým objemem atakovala hranici 2 000 zpráv a promítla se na rekordních 35 titulních stran celostátního a regionálního tisku. Nejvíce se v tomto ohledu angažovaly Lidové noviny (celkem 33 titulních stran) před deníky Právo (26) a MF Dnes (22).

 uprchlíci skupiny médií.PNG

 

Dynamiku mediální kampaně živila synergie mezi politiky a médii, jakož i navzájem se posilující vazba mezi médii a veřejným míněním (př. Právo Tři čtvrtiny Čechů odmítají přistěhovalce, 20. února). S enormním zájmem a emočním zaujetím přistupovala k tematice běženců internetová publicistika (TOP média: parlamentnilisty.cz, idnes.cz – blog). Internet obecně se na publicitě podílel nadstandardními 61 % a posiloval vnímání uprchlíků jako bezprostřední a naléhavé hrozby pro evropské státy.

 uprchlíci atributy.PNG

 

Běženci byli v českých médiích typicky spojováni s islámem (12 % z celkem 22 919 analyzovaných příspěvků) a kvótami (9 %). Dalšími atributy jejich publicity byly bezpečnost (7 %) a sociální otázky (3 %), např. kontext sociálních dávek.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!