Uprchlíci v českých médiích v roce 2015

sea 412519 640

Uprchlíci na sebe letos strhli pozornost médií poprvé už v lednu, kdy se politici v atmosféře vyostřené útoky islamistů v Paříži přeli o to, zda přijmout 14 syrských rodin s nemocnými dětmi. Vlna mohutného mediálního zájmu se nicméně vzedmula až na přelomu dubna a května, a to v reakci na kroky evropských institucí. Uprchlíkům se tehdy věnoval summit Evropské unie (23. dubna), Evropský parlament záhy na to podpořil princip kvót na rozdělení uprchlíků mezi jednotlivé země (29. dubna) a 13. května přišla Evropská komise s konkrétním návrhem, jak takové kvóty mají vypadat.

uprchlíci vývoj.PNG

 

Tak se stalo, že se stávající kontroverze kolem migrantů propojila s proti-evropskou rétorikou (př. Haló noviny Ne! byrokratickému diktátu EU, 16. května), a pod vlivem dramatických reportáží z ostrovů Středozemního moře, přístavu Callais, českých nádraží a odjinud dále mohutněla. Počínaje druhou květnovou dekádou dosahovala kampaň informující o „těch druzích“ bezmála 1000 zpráv týdně. Během posledního sledovaného týdne (končil 26. červnem) se pak dále vystupňovala, když svým objemem atakovala hranici 2 000 zpráv a promítla se na rekordních 35 titulních stran celostátního a regionálního tisku. Nejvíce se v tomto ohledu angažovaly Lidové noviny (celkem 33 titulních stran) před deníky Právo (26) a MF Dnes (22).

 uprchlíci skupiny médií.PNG

 

Dynamiku mediální kampaně živila synergie mezi politiky a médii, jakož i navzájem se posilující vazba mezi médii a veřejným míněním (př. Právo Tři čtvrtiny Čechů odmítají přistěhovalce, 20. února). S enormním zájmem a emočním zaujetím přistupovala k tematice běženců internetová publicistika (TOP média: parlamentnilisty.cz, idnes.cz – blog). Internet obecně se na publicitě podílel nadstandardními 61 % a posiloval vnímání uprchlíků jako bezprostřední a naléhavé hrozby pro evropské státy.

 uprchlíci atributy.PNG

 

Běženci byli v českých médiích typicky spojováni s islámem (12 % z celkem 22 919 analyzovaných příspěvků) a kvótami (9 %). Dalšími atributy jejich publicity byly bezpečnost (7 %) a sociální otázky (3 %), např. kontext sociálních dávek.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!