Tlak na vyšší efektivitu práce se zvyšuje

monika editorial

DOMA Dnes slaví 2,5 narozeniny. A i když tato příloha vstoupila na trh v ne zrovna ideální době, díky věrným čtenářům přežila mnohé turbulence a teď rozšiřuje svůj záběr. „Lidi zajímají různé úsporné a levné vychytávky a pozoruji i větší zájem o kutilství a ruční práce,“ říká v rozhovoru pro Mediainfo.cz vedoucí redaktorka přílohy DOMA Dnes Monika Binarová a chválí zlaté české ručičky.

Foto: Monika Binarová, Zdroj: Archiv DOMA Dnes

Začínala jste jako zpravodaj v Českém deníku, posléze jste prošla několik redakcí celostátních deníků, nebo také časopisu Týden, dnes působíte jako vedoucí redaktorka/editorka DOMA Dnes … jak se za tu dobu změnila práce novináře?

Velkou změnu přinesl určitě internet a e-mail, stejně jako mobilní telefony. Pamatuji doby, kdy se podklady pro články objednávaly v archivu u pana Vozobuleho na Staroměstském náměstí a kdy se potřebné osoby naháněly pevnými linkami. Když měly dost trpělivé sekretářky, taky jste je mohli nahánět týdny… V posledních krizových letech je pak stále více znát, že řada lidí už nečerpá informace jen z tisku, což samozřejmě vedlo k propadům prodejů a následně i ke snižováním počtu redaktorů. Takže určitě je dnes vyšší tlak na efektivitu práce, otázka je, kde se tento tlak zastaví.

Vaší specializací bylo původně zdravotnictví, sociální problematika, školství a krimi … dnes připravujete přílohu o bydlení – jak dlouho trvala “aklimatizace” na “monotematický časopis”?  Není to tak trochu „nuda“? Jak motivujete sama sebe?

V rychlých 90. letech se začínající novinář mohl stát expertem na cokoliv v řádu týdnů:-) Já od klasické publicistiky odešla v okamžiku, kdy se mi narodily děti. Přišlo mi rozumné orientovat se spíše na lifestylovou žurnalistiku. Nuda vzhledem k objemu práce to rozhodně není, ovšem novým výzvám se nikdy nebráním. Zatím jsem však spokojená tam, kde jsem. Mám kolem sebe skvělé lidi a děláme magazín, který se čtenářům líbí.

Téma bydlení je „ideální kandidát“ na oblast … kde se dá v práci novináře jednoznačně uplatnit komerční přístup … jak přistupujete k výběru témat, ale zároveň neztrácíte „nezávislost“?

V Mladé frontě DNES platí přísná pravidla o oddělení redakční a inzertní části. Samozřejmě připravujeme dopředu ohlášená témata, která mohou být pro řadu inzerentů atraktivní, ale redakční zpracování je nezávislé. Kdyby ne, to by mi šéf dal…

Jak vlastně obecně vnímáte tlak na komercionalizaci mediálního obsahu – ptám se na to i s ohledem na pochopitelný požadavek vlastníků médií na úspory a snižování nákladů jednotlivých titulů?

To je určitě jeden z bojů, které se vedou a budou se vést stále intenzivněji. Záleží vždy na pevnosti názoru šéfredaktora titulu a ten náš má názory v tomto ohledu díkybohu velmi pevné. Já osobně si myslím, že když se čára překročí, tak i čtenáři budou mít dojem, že čtou cosi jako katalog. Proč by pak za něco takového platili?

Právě teď je mimořádně aktuální boj o každého čtenáře – jak je tom s čteností DOMA Dnes … máte recept na „navyšování“ zájmu čtenářů?

My jsme na trhu jen dva a půl roku a nepřišli jsme na něj pro tiskovinu zrovna v ideální dobu. Když vyšla první data o čtenosti, tak to byla veliká sláva. A celý další rok taky, ta čísla byla až neskutečně dobrá. Letos se to zlomilo, čtenost nám o něco klesla, leč prodej máme víceméně stabilní a čtenáři píšou pořád, tak snad je dokážeme zaujmout.

Jak vnímáte budoucnost DOMA Dnes s ohledem na „internetizaci“ – resp. neochotu lidí kupovat si klasické tištené tituly?

Já osobně jsem veliká milovnice „papíru“ a neumím si představit, že bych existovala jen na webu. Věřím, že takových je nás víc. Ale budoucnost je samozřejmě ve hvězdách. Záleží i na majitelích, co od svých titulů chtějí a chtít budou. Křišťálovou kouli však bohužel nevlastním.

Jak to vlastně funguje u vás v redakci? (v TV běžel seriál Redakce, Dokonalý svět …) je to u Vás stejné, nebo…?

Chachá…My jsme v redakci čtyři, plus naše art direktorka a obrazová redaktorka. Týdně naplňujeme 40 stran, někdy i víc. Tak malý kolektiv nepotřebuje žádné meetingy a teambuildingy. Jednou týdně máme poradu, kde probereme detailně následující číslo, obecněji pár dalších, rozdělí se práce a pak už píšeme, mailujeme, čteme, telefonujeme, chodíme na schůzky, na tiskovky, upravujeme, krátíme, ladíme, občas na sebe zakřičíme a občas se pochválíme:-)

Existují nějaká „kontroverzní“ tabuizovaná témata i v oblasti bydlení? Mimochodem, překvapilo by Vás v rámci bydlení ještě něco?

Kontroverzní určitě ne, ani revoluční. Objevují se různá technologická vylepšení, i bydlení podléhá módě a trendům. Spíš vnímám, taky tím, že záběr našeho titulu je širší než jen klasické bydlení, že lidi zajímají různé úsporné a levné vychytávky, v zahradnických tématech pak čtenáři milují různé průvodce bylinkami. A pozoruji i větší zájem o kutilství a ruční práce. 

Máte jako novinářka nějaké nesplněné sny a touhy?

Tak třeba nějaký krásný měsíčník pro ženy 40+, který by se věnoval všemu, co baví mě, to by byla věc. Nebo ročenka, o té se mi někdy před uzávěrkou zdá. Ale vážně: toužím po tom, mít pořád pro koho psát, pracovat s příjemnými a vzdělanými lidmi, nestydět se za to, co dělám, a dostávat za to zaplaceno. To se zatím plní:-)

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!