Tlak na vyšší efektivitu práce se zvyšuje

monika editorial

DOMA Dnes slaví 2,5 narozeniny. A i když tato příloha vstoupila na trh v ne zrovna ideální době, díky věrným čtenářům přežila mnohé turbulence a teď rozšiřuje svůj záběr. „Lidi zajímají různé úsporné a levné vychytávky a pozoruji i větší zájem o kutilství a ruční práce,“ říká v rozhovoru pro Mediainfo.cz vedoucí redaktorka přílohy DOMA Dnes Monika Binarová a chválí zlaté české ručičky.

Foto: Monika Binarová, Zdroj: Archiv DOMA Dnes

Začínala jste jako zpravodaj v Českém deníku, posléze jste prošla několik redakcí celostátních deníků, nebo také časopisu Týden, dnes působíte jako vedoucí redaktorka/editorka DOMA Dnes … jak se za tu dobu změnila práce novináře?

Velkou změnu přinesl určitě internet a e-mail, stejně jako mobilní telefony. Pamatuji doby, kdy se podklady pro články objednávaly v archivu u pana Vozobuleho na Staroměstském náměstí a kdy se potřebné osoby naháněly pevnými linkami. Když měly dost trpělivé sekretářky, taky jste je mohli nahánět týdny… V posledních krizových letech je pak stále více znát, že řada lidí už nečerpá informace jen z tisku, což samozřejmě vedlo k propadům prodejů a následně i ke snižováním počtu redaktorů. Takže určitě je dnes vyšší tlak na efektivitu práce, otázka je, kde se tento tlak zastaví.

Vaší specializací bylo původně zdravotnictví, sociální problematika, školství a krimi … dnes připravujete přílohu o bydlení – jak dlouho trvala “aklimatizace” na “monotematický časopis”?  Není to tak trochu „nuda“? Jak motivujete sama sebe?

V rychlých 90. letech se začínající novinář mohl stát expertem na cokoliv v řádu týdnů:-) Já od klasické publicistiky odešla v okamžiku, kdy se mi narodily děti. Přišlo mi rozumné orientovat se spíše na lifestylovou žurnalistiku. Nuda vzhledem k objemu práce to rozhodně není, ovšem novým výzvám se nikdy nebráním. Zatím jsem však spokojená tam, kde jsem. Mám kolem sebe skvělé lidi a děláme magazín, který se čtenářům líbí.

Téma bydlení je „ideální kandidát“ na oblast … kde se dá v práci novináře jednoznačně uplatnit komerční přístup … jak přistupujete k výběru témat, ale zároveň neztrácíte „nezávislost“?

V Mladé frontě DNES platí přísná pravidla o oddělení redakční a inzertní části. Samozřejmě připravujeme dopředu ohlášená témata, která mohou být pro řadu inzerentů atraktivní, ale redakční zpracování je nezávislé. Kdyby ne, to by mi šéf dal…

Jak vlastně obecně vnímáte tlak na komercionalizaci mediálního obsahu – ptám se na to i s ohledem na pochopitelný požadavek vlastníků médií na úspory a snižování nákladů jednotlivých titulů?

To je určitě jeden z bojů, které se vedou a budou se vést stále intenzivněji. Záleží vždy na pevnosti názoru šéfredaktora titulu a ten náš má názory v tomto ohledu díkybohu velmi pevné. Já osobně si myslím, že když se čára překročí, tak i čtenáři budou mít dojem, že čtou cosi jako katalog. Proč by pak za něco takového platili?

Právě teď je mimořádně aktuální boj o každého čtenáře – jak je tom s čteností DOMA Dnes … máte recept na „navyšování“ zájmu čtenářů?

My jsme na trhu jen dva a půl roku a nepřišli jsme na něj pro tiskovinu zrovna v ideální dobu. Když vyšla první data o čtenosti, tak to byla veliká sláva. A celý další rok taky, ta čísla byla až neskutečně dobrá. Letos se to zlomilo, čtenost nám o něco klesla, leč prodej máme víceméně stabilní a čtenáři píšou pořád, tak snad je dokážeme zaujmout.

Jak vnímáte budoucnost DOMA Dnes s ohledem na „internetizaci“ – resp. neochotu lidí kupovat si klasické tištené tituly?

Já osobně jsem veliká milovnice „papíru“ a neumím si představit, že bych existovala jen na webu. Věřím, že takových je nás víc. Ale budoucnost je samozřejmě ve hvězdách. Záleží i na majitelích, co od svých titulů chtějí a chtít budou. Křišťálovou kouli však bohužel nevlastním.

Jak to vlastně funguje u vás v redakci? (v TV běžel seriál Redakce, Dokonalý svět …) je to u Vás stejné, nebo…?

Chachá…My jsme v redakci čtyři, plus naše art direktorka a obrazová redaktorka. Týdně naplňujeme 40 stran, někdy i víc. Tak malý kolektiv nepotřebuje žádné meetingy a teambuildingy. Jednou týdně máme poradu, kde probereme detailně následující číslo, obecněji pár dalších, rozdělí se práce a pak už píšeme, mailujeme, čteme, telefonujeme, chodíme na schůzky, na tiskovky, upravujeme, krátíme, ladíme, občas na sebe zakřičíme a občas se pochválíme:-)

Existují nějaká „kontroverzní“ tabuizovaná témata i v oblasti bydlení? Mimochodem, překvapilo by Vás v rámci bydlení ještě něco?

Kontroverzní určitě ne, ani revoluční. Objevují se různá technologická vylepšení, i bydlení podléhá módě a trendům. Spíš vnímám, taky tím, že záběr našeho titulu je širší než jen klasické bydlení, že lidi zajímají různé úsporné a levné vychytávky, v zahradnických tématech pak čtenáři milují různé průvodce bylinkami. A pozoruji i větší zájem o kutilství a ruční práce. 

Máte jako novinářka nějaké nesplněné sny a touhy?

Tak třeba nějaký krásný měsíčník pro ženy 40+, který by se věnoval všemu, co baví mě, to by byla věc. Nebo ročenka, o té se mi někdy před uzávěrkou zdá. Ale vážně: toužím po tom, mít pořád pro koho psát, pracovat s příjemnými a vzdělanými lidmi, nestydět se za to, co dělám, a dostávat za to zaplaceno. To se zatím plní:-)

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!