Sjednocení ruských opozičních médií

slon ru

V polovině června majitel tří vlivných ruských opozičních médií Alexandr Vinokurov časopisu Forbes oznámil, že chce vytvořit mediální holding, sestávající z Televizní stanice Dožď (Déšť), internetového zpravodajského portálu Slon.ru a magazínu Bolšoj gorod (Velké město). Co ho k tomuto rozhodnutí vedlo a jaké jsou jeho šance na úspěch?

Zdroj: Ilustrační. Zdroj: Slon.ru

Peníze, nebo život

Důvod ke sjednocování ruských opozičních médií je prozaický: peníze. Propracovaná taktika Kremlu (který takové kroky tvrdošíjně popírá), jak ekonomicky zničit nežádoucí sdělovací prostředky, se vyplácí. Ty pak stojí před jasnou volbou: pokusit se bojovat o přežití, nebo zaniknout. Alexandr Vinokurov, bývalý investiční bankéř, který se od roku 2009 pohybuje ve sféře médií, si zvolil boj. V co nejkratší době chce svá opozičně naladěná média sjednotit a začít s nimi obchodovat na Moskevské burze. V odborné ekonomické terminologii se tento proces, kdy společnost poprvé vstupuje na burzu, nazývá IPO (initial public offering) neboli první veřejná nabídka. V případě Vinokurovových médií se IPO jeví jako krok správným směrem.

Milionové zisky?

Televizní stanice Dožď, portál Slon.ru i Bolšoj gorod totiž nezbytně potřebují finance. Ty jim může IPO sehnat, protože je pro investory lákavá: akcie bývají zpočátku značně podhodnoceny a šance na rychlý zisk jsou docela velké. Opozičním médiím IPO na oplátku nabídne externí zdroj příjmů, který tak nutně potřebují. K podobnému kroku se v Rusku naposledy odhodlala mediální společnost RBC: ta v roce 2002 nabídla veřejnosti 16% podíl, čímž vydělala 13 milionů dolarů a hodnota jejích akcií se během jednoho roku zdvojnásobila. Zatím není jasné, jak velká část plánovaného holdingu bude na Moskevské burze nabídnuta, ale její objem Vinokurov odhaduje na 300 až 700 milionů rublů. Detaily zatím prozrazovat nechce. Není ani známo, která velká banka se celé akce ujme a ponese za emisi zodpovědnost. Celý proces IPO je poměrně komplikovaný a zdlouhavý a podle ekonomických analytiků není pravděpodobné, že by k realizaci IPO v případě Vinokurovových médií došlo ještě v roce 2014. Právě čas je ale v případě všech tří mediálních společností klíčový element.

Konec továrny na čokoládu

V roce 2013 dosáhl kombinovaný zisk TV Dožď a serverů Slon.ru a Bolšoj Gorod 530 milionů rublů, přičemž 70 % šlo na vrub čím dál populárnějšímu televiznímu kanálu, který se tak stal hlavním tahounem Vinokurovových médií. Na začátku roku 2014 ale přišla studená sprcha a většina diváků byla od stanice Dožď po tzv. Leningradské aféře odstřižena. Ta se od té doby potýká s finančními problémy existenčního charakteru, včetně vypovězení nájemní smlouvy pro svá televizní studia v bývalé moskevské továrně na čokoládu. V červnu se stanici sice podařilo na ruské a evropské obrazovky vrátit prostřednictvím satelitu Astra A4, její ekonomická krize, kterou obratný crowdfunding může přinejlepším trochu zmírnit, tím však zdaleka nekončí.

Na reklamu radši zapomeňte

I kdyby se IPO strategie vyplatila a sjednocená opoziční média přežila, do budoucna bude nezbytně nutné radikálně změnit finanční strategii. Dnes převažující hlavní zdroj příjmů z reklamy by měl být nahrazen přímými poplatky od diváků. Tím by se opozičním médiím (a hlavně tedy Doždi) podařilo do určité míry obejít obstrukce Kremlu spojené právě s reklamním průmyslem a získat větší finanční nezávislost. Alespoň do té doby, než ruská vláda v čele s Vladimirem Putinem vymyslí nový způsob, jak takové „reklamní dezertéry“ zničit. A je otázkou, zda mu sjednocení opozičních médií v jednu holdingovou společnost tuto práci spíše neusnadní.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!